Byta lager i Ilo G50?
Byta lager i Ilo G50?
Sitter lagren på samma ställe på modellerna med kick om med pedaler? http://www.youtube.com/watch?v=9_h6M6E_cWI så jag kan andvända den att se hur allt ska sitta?
Och kan någon vara snäll att visa ut på en sprängskiss vart lagrerna, 6201 C3, 6202 C3, 6203 C3, och packboxen 15x26x7 ska sitta? här ifrån? http://www.mopedrenovering.se/jlo/motor ... -koppling/
-Olle
Och kan någon vara snäll att visa ut på en sprängskiss vart lagrerna, 6201 C3, 6202 C3, 6203 C3, och packboxen 15x26x7 ska sitta? här ifrån? http://www.mopedrenovering.se/jlo/motor ... -koppling/
-Olle
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
om jag minns rätt är det 2 st 6202 till vevaxeln.
packboxarna är samma alla 3, även till utgående från växellådan
men riv ock kolla vad grejorna är i för skick innan du beställer delar.
lagren i växelådan är ofta fina. och då tycker jag det är slöseri med tid och pengar att byta ut dom.
"halvdrevet" på kickaxeln brukar vara dåligt på dom motorerna. slipa bort första kuggen kan man leva med, men helst inte två kuggar borta.
är det för dåligt är det risk att du får leta på en reservdelsmotor.
sitter kickfjädern inne i motorn så byt den. traderabrattis har nya.
dom utvändiga håller mycket bättre.
tvåväxlad ilo bör vara den motor som är enklast att meka med.
har du bara plats att lägga ut delarna i ordning så borde det inte vara nåt problem att få ihop den igen.
sprängskisserna finns på raketsports hemsida. tyvärr saknas ett blad (sidan 4)
men det syns på dom andra hur saker ska sitta.
erlan
packboxarna är samma alla 3, även till utgående från växellådan
men riv ock kolla vad grejorna är i för skick innan du beställer delar.
lagren i växelådan är ofta fina. och då tycker jag det är slöseri med tid och pengar att byta ut dom.
"halvdrevet" på kickaxeln brukar vara dåligt på dom motorerna. slipa bort första kuggen kan man leva med, men helst inte två kuggar borta.
är det för dåligt är det risk att du får leta på en reservdelsmotor.
sitter kickfjädern inne i motorn så byt den. traderabrattis har nya.
dom utvändiga håller mycket bättre.
tvåväxlad ilo bör vara den motor som är enklast att meka med.
har du bara plats att lägga ut delarna i ordning så borde det inte vara nåt problem att få ihop den igen.
sprängskisserna finns på raketsports hemsida. tyvärr saknas ett blad (sidan 4)
men det syns på dom andra hur saker ska sitta.
erlan
Ilolager
Eftersom du hänvisar till vår hemsida så svarar jag gärna.
Här kommer sidan 4, Erlan kan du kolla så jag gjort rätt på lagernumren.
Har även lager 6003 hemma, det är inte upplagt på vår hemsida än, men ligger på mitt kontor. Fixar det ikväll. Lägger även dit sprängskissen.

Här kommer sidan 4, Erlan kan du kolla så jag gjort rätt på lagernumren.
Har även lager 6003 hemma, det är inte upplagt på vår hemsida än, men ligger på mitt kontor. Fixar det ikväll. Lägger även dit sprängskissen.

Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Brattis på traderailohead skrev:kickfjäderna är av också kom ja på och vet ni var man kan få tag på en ny sådan
-Olle
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
nu har jag varit på studiebesök i min Ilo-samling-
och mopedrenoverings-Lasse hade fått det rätt. rätt lager på rätt ställe
det enda att tillägga är att på treväxlade Ilo är båda växellådslagren i vänsterkåpan 6003, står det 12 bredvid lagret på sprängskissen?
utgående axeln är grövre vid högra lagerläget, för stången till växelkilen går ju där också.
kickfjädrar är det nog bara tradera-brattis som har. dom har jag inte sett hos nån annan.
erlan
och mopedrenoverings-Lasse hade fått det rätt. rätt lager på rätt ställe
det enda att tillägga är att på treväxlade Ilo är båda växellådslagren i vänsterkåpan 6003, står det 12 bredvid lagret på sprängskissen?
utgående axeln är grövre vid högra lagerläget, för stången till växelkilen går ju där också.
kickfjädrar är det nog bara tradera-brattis som har. dom har jag inte sett hos nån annan.
erlan
Tack, nu fick jag lära mig lite mer. Nu ska jag bara få det rätt på hemsidan också.
Tänk att jag skulle bli ILO motor ansvarig på vår firma. Det är 41 år sen jag senast skruvade i en ILO motor ( jag var 12 år). Men då ägde jag 2 st. Som jag skruvade isär på Mammas köksbord. Jacken i bordet finns fortfarande kvar. Det slår mig nu att motorerna kanske också ligger kvar i deras förråd. Har inte tänkt på det förut.
Måste åka dit och kolla, tur att de inte flyttar så ofta. Då kan jag bli ILO expert på riktigt.
( som tur är så har jag lite stöttning från moppefolk här i Norrtälje som kan skruva på ILO motorer. )
Tänk att jag skulle bli ILO motor ansvarig på vår firma. Det är 41 år sen jag senast skruvade i en ILO motor ( jag var 12 år). Men då ägde jag 2 st. Som jag skruvade isär på Mammas köksbord. Jacken i bordet finns fortfarande kvar. Det slår mig nu att motorerna kanske också ligger kvar i deras förråd. Har inte tänkt på det förut.
Måste åka dit och kolla, tur att de inte flyttar så ofta. Då kan jag bli ILO expert på riktigt.
( som tur är så har jag lite stöttning från moppefolk här i Norrtälje som kan skruva på ILO motorer. )
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Ja det är den modellen på drevet, tyvärr finns inte "gummiplutten"erlan skrev:det kan du vara säker på att det finns många som behöver.
det finns två modeller.
är det modellen med en "vårta" eller hylsa på sidan som det ska sitta en gummoplutt i, så bjuder jag 200:- för jag har ett med en kugg bortslipad i min erlan.
erlan
kvar, men det funkar med en bit oljebeständig slang i lämplig storlek
Vi kan ta resten via PM.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
nja nu rörde du ihop det.
3st 6202 C3
1st 6003 C3
1st 6201 C3
1st 6302 C3
erlan
men jag skulle ju öppna och kolla först. är växellådslagren i perfekt skick
så skulle jag inte byta dom.
och om jag byter dom, så skulle jag kolla först om det är vanliga eller C3 lager som sitter där. så det blir lika lager, så dreven kommer i samma läge/avstånd
som dom har haft förut.
i dom ilo jag synade tidigare i kväll satt C3 överallt.
erlan
3st 6202 C3
1st 6003 C3
1st 6201 C3
1st 6302 C3
erlan
men jag skulle ju öppna och kolla först. är växellådslagren i perfekt skick
så skulle jag inte byta dom.
och om jag byter dom, så skulle jag kolla först om det är vanliga eller C3 lager som sitter där. så det blir lika lager, så dreven kommer i samma läge/avstånd
som dom har haft förut.
i dom ilo jag synade tidigare i kväll satt C3 överallt.
erlan