brytarlöst på maxi
-
brytarlöst på maxi
Min gamla arbetskamrat bad mig komma och titta på hans Puch Maxi som han lagt en hel del tid o pengar på, ett av hans sanaste inköp år ett elektroniskt tändsystem av Boch-liknande typ från Puchverkstan. Han har mätt upp övre dödpunkt och 1,4 samt 2 mm förtändning. sedan har han använt en stroboskoplampa från biltema men kan ej justera så mycket som behövs.
När jag var där och kollade så upptäckte jag att det glappar ganska mycket i kilen med det nya svänghjulet men nästan inget med originalsvänghjulet. glappet motsvarar i stort sett vad han behöver justera. Vevaxlen är ny sedan ca 20mil tillbaks samt ny kil.
Då måste det vara fel på svänghjulet, fick ett nytt men det är samma glapp.
Dels tycker jag att det ej skall vara glapp över huvudtaget och dessutom vrids svänghjulet med i "fel riktning" när man spänner svänghjuls muttern.
NÅGON som monterat dessa system på maxi eller någon annan moppe. har ni haft samma problem, har ni behövt slipa upp spåren i tändplattan? Vilket varv skall man ha när man använder stroblampan?? Tomgång eller ......
Kvalitet på dessa system i övrigt??? det är väl samma som alla handlare säljer skulle jag tro.
Själv har jag valt kokusan till min sachs där fick jag modifiera tändplattans spår, vilket jag viste från början.
När jag var där och kollade så upptäckte jag att det glappar ganska mycket i kilen med det nya svänghjulet men nästan inget med originalsvänghjulet. glappet motsvarar i stort sett vad han behöver justera. Vevaxlen är ny sedan ca 20mil tillbaks samt ny kil.
Då måste det vara fel på svänghjulet, fick ett nytt men det är samma glapp.
Dels tycker jag att det ej skall vara glapp över huvudtaget och dessutom vrids svänghjulet med i "fel riktning" när man spänner svänghjuls muttern.
NÅGON som monterat dessa system på maxi eller någon annan moppe. har ni haft samma problem, har ni behövt slipa upp spåren i tändplattan? Vilket varv skall man ha när man använder stroblampan?? Tomgång eller ......
Kvalitet på dessa system i övrigt??? det är väl samma som alla handlare säljer skulle jag tro.
Själv har jag valt kokusan till min sachs där fick jag modifiera tändplattans spår, vilket jag viste från början.
att svänghjulet följer med när man drar åt muttern tyder på dålig passning mellan axel och svänghjul.
inte nödvängigtvis så mycket att axel eller svänghjul är fel.
produktionstoleranser är ofrånkomliga.
prova att slipa in svänghjulet hot axeln med ventilslippasta för fyrtaktsventiler.
en liten tunn oljefilm på brickan under muttern kan nog underlätta att hålla svänghjulet i rätt läge till muttern är åtdragen.
sista åtgärden blir väl att göra en specialkil eller sticka in något
som fyller ut spelet i kilspåret.
gick det att ställa tändningen rätt med orginaltändsystemet?
har ni provat om det nya tändsystemet funkar med orginalsvänghjulet?
själv har jag 2 såna här ligger som ska testas:
http://synonym.dk/mall/shop_varer.asp?a ... _id=449239
men det har liksom inte kommit på tur än.
erlan
inte nödvängigtvis så mycket att axel eller svänghjul är fel.
produktionstoleranser är ofrånkomliga.
prova att slipa in svänghjulet hot axeln med ventilslippasta för fyrtaktsventiler.
en liten tunn oljefilm på brickan under muttern kan nog underlätta att hålla svänghjulet i rätt läge till muttern är åtdragen.
sista åtgärden blir väl att göra en specialkil eller sticka in något
som fyller ut spelet i kilspåret.
gick det att ställa tändningen rätt med orginaltändsystemet?
har ni provat om det nya tändsystemet funkar med orginalsvänghjulet?
erlan
Det där ser ju ut som en kul grej, i synnerhet om man inte gillar brytare&kondingar...:erlan skrev:
erlan

Det står inga vidare förklaringar, undrar hur de fungerar, har du fått någon annan beskrivning? Jag antar att den tunna kablen är dödare?
Kan man grovställa tändpunkten eller är man utlämnad åt enbart stroboskop?
Fotväxlade Sachsar är ju inte direkt vänliga att strobba med sitt djupt sittande svänghjul.
-
-
tillbaks till mitt problem; har någon överhuvudtaget provat dessa tändningssystem och vad tycker ni om kvaliten. någon som provat på Puch Maxi
Vad det gäller produktions- toleranser så är det riktigt att det finns avvikelser inom vissa ramar men detta är för mycket och när det dessutom skiljer på original och dessa nya system så ställer jag mig frågan vad är det för tollerans dom gått efter inte den som puch hade i alla fall.
Jag har jobbat inom verkstadsindustrin/tillverkningsindustrin i 25 år och vet hur detta med toleranser fungerar. En liten avvikelse inne vid axlen blir en stor avvikelse ute på svänghjulet.
Micke
Vad det gäller produktions- toleranser så är det riktigt att det finns avvikelser inom vissa ramar men detta är för mycket och när det dessutom skiljer på original och dessa nya system så ställer jag mig frågan vad är det för tollerans dom gått efter inte den som puch hade i alla fall.
Jag har jobbat inom verkstadsindustrin/tillverkningsindustrin i 25 år och vet hur detta med toleranser fungerar. En liten avvikelse inne vid axlen blir en stor avvikelse ute på svänghjulet.
Micke
-
med toleranser menade jag vinkeln på konan.
den vill jag ha så bra passning på att den sitter still bara man trycker dit den med handkraft.
svänghjulet ska inte följa med när man drar åt muttern.
krysskilen ska inte behövas mer än att styra svänghjulet rätt vid montering.
svänghjulet ska sitta still utan kil.
det finns mopedmotorer som helt saknar kil.
om vinklarna på konorna skiljer för mycket så är det dags att ta ett snack med dom som sålt tändsystemet.
en sak till.
dom tändsystemen finns för båda rotationsriktningarna.
men jag har inte jobbat med dom så jag har ingen koll på vad som skiljer.
svänghjulet eller tändplattan eller båda.
känns liksom lite skumt att det inte går att justera rätt.
den som jag tror är mest kunnig på maxi här på forumet är nog "POP", men
han är sälla här nu för tiden.
erlan
den vill jag ha så bra passning på att den sitter still bara man trycker dit den med handkraft.
svänghjulet ska inte följa med när man drar åt muttern.
krysskilen ska inte behövas mer än att styra svänghjulet rätt vid montering.
svänghjulet ska sitta still utan kil.
det finns mopedmotorer som helt saknar kil.
om vinklarna på konorna skiljer för mycket så är det dags att ta ett snack med dom som sålt tändsystemet.
en sak till.
dom tändsystemen finns för båda rotationsriktningarna.
men jag har inte jobbat med dom så jag har ingen koll på vad som skiljer.
svänghjulet eller tändplattan eller båda.
känns liksom lite skumt att det inte går att justera rätt.
den som jag tror är mest kunnig på maxi här på forumet är nog "POP", men
han är sälla här nu för tiden.
erlan
grundinställning skruvarna mitt i hålen.Coolvette skrev:Det där ser ju ut som en kul grej, i synnerhet om man inte gillar brytare&kondingar...:erlan skrev:
erlan
Det står inga vidare förklaringar, undrar hur de fungerar, har du fått någon annan beskrivning? Jag antar att den tunna kablen är dödare?
Kan man grovställa tändpunkten eller är man utlämnad åt enbart stroboskop?
Fotväxlade Sachsar är ju inte direkt vänliga att strobba med sitt djupt sittande svänghjul.
men det får man ju testa var den går bäst.
med eller utan strobolampa.
erlan