Ett par frågor om sachs "trimmad specialare"

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
evelinas pappa

Ett par frågor om sachs "trimmad specialare"

Inlägg av evelinas pappa »

Jag arbetar som industri mekaniker (reparation svarv fräs mm) och jag har dessutom ett ganska bra utrustat garage svarv fräs press ultraljudstvätt alla sorters svetsar ja i princip allt vad man kan behöva.
Dessutom tycker jag om att göra mina saker själv och är ej rädd att prova saker jag ej gjort tidigar.

Nu har jag två problem

1. jag har provat att borra upp en gammal söndertrimmad cylinder med arborrsverktyget i min fräs (den skall tillbaks i skrothögen igenBara test) och jag skall borra min nästan nya 5,5a som nu e 38mm till 40,75 till min DYRINGS kolv från "roffe" . Borra gick skitbra och jag gjorde rätt direkt (trots att jag ej arborrat sedan yrkesskolan för 25 år sedan) men jag blir ej nöjd med honingen jag har ett tre armat honingsverktyg från RNmotor.
Vad har ni andra??? vad smörjer ni med?? och hur mycket smörja; lite spray eller mycket så det sköljer rent hela tiden.

2 Jag har sett högkomp-topparna som går att köpa till sachs. Jag vill göra ett själv. Vilket material till förbränningsrumet skall jag ha??? formen på förbränningsrumet?? squishband??? något tipps om sajt som bekriver ingående hur det skall vara.

Min motor skall vara en "gatmotor" med bra ork, stark snarare än toppfart. Motorn innehåller Rito vev, Kokusan tändning, fyrväxlad låda (nytillverkad) helt ny koppling, den dyrare "Äkta" Bing 17 mm förgasren som finns hos bla rn motor samt att jag vill borra upp 5,5 hk 50 cc jofrab cylindern jag körde 20 mil på min förra moppe. 32 mm böj + kromad fuego ljuddämpare.

Moppen är en crescent 1289 som får ny proffslack och nykromad tank, hjulen har nya ekrar och höglanspolerade nav samt nya däck slangar mm även modifierat till nya lagen och nya axlar.
Kort sagt en moppe i toppskick, min våta dröm!! ni som vet vad det kostar att göra en sådan renovering förstår att jag menar alvar.
Jag tycker att det e kul att göra själv som jag nämnt och pengar e inget bekymmer så jag kan köpa färdiga prylar Men kan jag göra själv så är jag stolt.

Micke
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag svarvar upp cylindrarna. jag har beskrivit det förr men tar det igen.
jag har en ring/hylsa/platta med hål som jag sätter i chucken.
den har gängade hål för cylinderbultarna.
jag börjar med att plana av några hundradelar för att få den exakt plan.
sen riktar jag in cylindern med vippindikatorn på den relativt oslitna delen ovanför vändkanten.
sista 0,5mm på diametern kör jag 0,1mm i varje skär och mäter imellan varje skär
då har jag sådan koll så jag kan svarva t.ex en cyl som ska bli 41,00 till mellan 40,98 och 40,99.
sedan tar jag det sista med (helst lite sliten) 400 smärjelduk och tunn olja på en pinne.

kör helst med ett gammaldags lött handslipat stål i den gamla kvaliteten K20

vändskär hörnradie 0,4

kommer inte ihåg matning men gissar på 0,10
70-90 rpm på chucken.

kolvspel 0,05mm

det här receptet har funkat bra för mig.

Konrad Engsröm har dock flera gånger lagt upp bild på ett väldigt smart honingsvertyg. när du ser det så kommer du att tycka dom pengarna för ditt honingsverktyg bortslösade.
jag sökte på forumet men hittade den inte.
kan vara på hallsta moppers forum jag sett bild.
nån som har länk till den bilden?

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

synd att den här cylindern var nyborrad, då är det risk att den går iväg lite i pris.

http://www.tradera.com/item/302510/1979 ... -akta-5-5a

men med den budgeten känns det som jofrabcylindern är ett steg under nivån på resten.
det är långt till sommaren, så det kan dyka upp fler såna cylindrar.
finns dock viss risk att sachs orginalcylindern är snabbare med 39 borr än jofrab med 41 borr.

erlan
evelinas pappa

Nu e det en jofrab jag har och den tänker jag använda. Jag har läst en del om vad man anser om dom olika cylindrarna här på forumen. och ni har säkert rätt, men vad jag förstår så har jofrab ett oförkänt rykte pga kvalitet för länge sedan men detta skall man ha kommit till rätta med. sen bryr jag mig inte om ifall den ena ger båttre effekt än den andra. Som jag nämnt är det inte en raket jag bygger och jag skulle vilja borra den jag har och kunna sätta en sak till i mitt cv.

Någon mer måste väl borra själv än vi som redan skrivit här, fram med tipps nu tack. :D :D :D

Micke
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

Jag gör som erlan, men honar med bättre prylar. dessutom om det är en stor repa i en cylindern riggar jag upp den så repan försvinner. alltså lite i sidled.
evelinas pappa

Vad använder du att hona med Conrad, bild eller länk. Fabrikat?? inköpsställe???

Jag hade först gjort en likadan adapter/svarvrigg som ni har och som Jim Lundberg visar i Classic Motor, detta för att jag inte använt ursvarvnings verktyget till fräsen på typ 25 år. men eftersom jag hade en cylinder att offra (från en kompis skrotback) så ville jag prova i fräsen och är jättenöjd med resultatet. Roffe Vrm kör oxå i fräsen. han fräser/svarvar till samma mått som kolven har och honar upp cylindern till ca 6-7 hundradelar över kolvens mått.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag är säker på att jag sett bild på Conrads honingsverktyg.
men ska försöka beskriva det ur minnet.

2 stenar till ett honingsverktyg till bilmotorer.
den ena stumt monterad på ett egentillverkat skaft.
den andra med fjädertryck, rörlig.

så långa stenar ger betydligt större förutsättningar att hona rakt.

det är största anledningen till att jag svarvar så nära.

när roffe honar 0,06-0,07 hundradelar misstänker jag att han har ett profesionellt honingsverktyg, typ sunnen eller dylikt.

det är väl egentligen inget kvalitetsfel å¨jofrabcylindern,
jag förväntar mig att den ger lite lägre effekt än nämda sachs orginal.
men det är ju inget problem i ditt fall.
vad jag närmast syftade på var att statusen på namnet jofrab är ett steg lägre än på alla andra ädla delar i bygget.
din motor borde bli en mycket fin motor.

om du någon gång springer på en gammal 5,5a som har synbart små överströmmare, så håller du troligen i en zeta-cylinder av en variant som man av någon anledning gjorde med mindre kanaler. den har ett helt underbart bottendrag.

erlan
Vegge

Inlägg av Vegge »

Och zeta-cylindrarna går underbart när man pratat lite med dem :wink:
joni

Inlägg av joni »

hur mycket kolv spel brukar ni ha när ni borrar. själv brukar jag anväda en arborning bom i en fräsmaskin och det funkar fin fint att köra med sen körjag med flexhonings borste
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag brukar köra på det som rekomenderas på till kolven.
0,04 till sachs och 0,05 till suzukikolv.
vill minnas att flintakolven skulla ha 0,05 men där är jag inte säker.

men om du borrar i en kolv avsedd för en aluminiumcylinder i en gjutjärncylinder så får du gissa.

erlan
joni

Inlägg av joni »

ahh ok vad jag trodde att det skulle var jag läste någon stans till Suzuki 03-05
Skriv svar