Rätt Avgassystem/ljuddämpare till trimmad Ilo fp50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
JanneA
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 sep 2013, 22:21

Rätt Avgassystem/ljuddämpare till trimmad Ilo fp50

Inlägg av JanneA »

Fråga: Hej jag har nu bytt vevstakslager i min ILO FP 50-motor. Jag fick kontakt med en gammal mopedreperatör av den gamla stammen. Han pressade isär vevaxeln såsom du har beskrivit, bytte rullarna som var något slitna men tappen på vevaxeln och vevstaken var felfria. Han monterade ihop vevaxeln och riktade upp den och lyckades faktisk komma under en hundradel i skevhet på vevhalvorna. Vilken skillnad – motorn går mycket lättare och jämnare och toppfarten ökade faktiskt med tre km/t (mätt med en välkalibrerad cykeldator) .

Nu kommer vi till mitt problem. Jag har gett mig f-n på att få Monark Monarpeden att göra 50 GPS km/t men har bara lyckats att få upp den i 46,4 km/t. Det jag har gjort är att hona cylindern (den var bra ifrån början) montera en ny Puchkolv som kapades två mm i nederkant samt att jag gjorde en lucka på 5 mm mittför insuget. Jag har planat topplocket 1,5 mm, gjort ett nytt insug och monterat en 15 mm Bingförgasare och lyckats ställa in den precis så att den inte fyrtaktar. Tändningen har en extra ljusspole som driver en extern tändspole nya brytare och ny kondensator Nu till Avgassystemet som jag inte blir klok på. Den högsta toppfarten får jag helt utan avgassystem eller med ett rakt rör som är 20cm långt efter kröken.

Alla försök med någon form av ljuddämpare, även så kallad absorptionsdämpare med hål rakt igenom, sänker toppfarten samt att den bli klenare. Nu har jag slut på idéer och behöver din hjälp hur jag skall göra en ljuddämpare som ger dom där sista kilometrarna Jag har hittat några sidor på internet där man kan ange olika värde för att konstruera en avgaspipa men det var durationer hit och durationer dit, något som var för avancerat för mig och som jag inte riktigt förstod. Så jag tänkte jag vänder mig till experterna här på forumet ni brukar ha lösningen på det mesta.
Användarens profilbild
Husqvarna 1963
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 apr 2013, 16:37

Inlägg av Husqvarna 1963 »

Öka avgasperioden genom att höja avgasporten ca. 2mm, så den börjar varva bättre.
Senast redigerad av Husqvarna 1963 den 16 dec 2013, 18:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag är från Finland, förlåt min dålig svenska...
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Lånar tråden, ursäkta, för jag är också intresserad av ett bättre avgassystem till ILO:n.
Som helst inte ser för avancerat ut.
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

BjörnK
Jag använder jamarcol 32mm på två av mina trimmade Jlos med bra resultat.
Kolla i tråden ännu en ilo med puchcylle, där finns mot slutet en bild på alpinon med en ny ljudämpare.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

32 mm, ok, men då har du någon adapter som tar upp skillnaden mellan krök och ljuddämpare. Kröken är väl 27-28 mm i diameter?
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Slitsade upp en lämplig rörbit som passade på röret och inuti ljuddämparen. Använder originalkrök.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ok
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ok
Skriv svar