Ditt nyaste inköp...gärna med bild.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

erlan skrev:
NiklasHögberg skrev:
erlan skrev:jag är inte påläst på R410A system. men på R134a som är i bilar, är det viktigt att plugga anslutningar så fort som möjligt om man behöver öppna systemet.
för olja som smörjer kompressorerna tar åt sig fukt från luften. och den ska tydligen vara svår att få bort sen.

erlan
öppnar man systemet så man sedan skall fylla på nytt så vacuumsuger men ju en ganska lång stund och avlägsnar fukt samt lägger i ny olja vid fyllning så pluggning är ej så akut.
nej på en värmepump går det säkert bra att byta olja. på en bil kan man ju få skruva flera timmar innan man kommer åt kompressorn.
dom kompressorerna är det ju inte alltid avtappningsplugg på.
man får skruva bort kompressorn och hälla ur oljan genom röranslutningen.

erlan
klart man kan byta olja enkelt. fyllningsmaskinen med dess vacuumpump tömmer hela systemet på köldmedel och olja innan vacuumsugning.
(Jag jobbar med ac fyllning en del)
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag trodde inte att en sån maskin tog med sig all olja.
och en sån utrustning lär det nog inte bli investerat i för eget bruk.
jag har bara läst på för att kunna fixa egna bilar, även om det blivit att hjälpa några på nivån byta tjänster och gentjänster.

vi är väl kanske lite OT men en fråga bara: vilket sätt anser du bäst att kolla så systemet ät tätt? kolla så det håller kvar undertryck när man vakumsugit, eller provtrycka med kvävgas?

erlan
NiklasHögberg

erlan skrev:jag trodde inte att en sån maskin tog med sig all olja.
och en sån utrustning lär det nog inte bli investerat i för eget bruk.
jag har bara läst på för att kunna fixa egna bilar, även om det blivit att hjälpa några på nivån byta tjänster och gentjänster.

vi är väl kanske lite OT men en fråga bara: vilket sätt anser du bäst att kolla så systemet ät tätt? kolla så det håller kvar undertryck när man vakumsugit, eller provtrycka med kvävgas?

erlan
vad de gäller täthetskoll så är båda sätten att föredra. ett system kan hålla tätt perfekt vid vacuum då tätningar sugs inåt o tätar medan dem kan blåsas utåt då kompressorn jobbar. ja har båda möjligheterna på jobbet. o maskinen e inte billig. runt 30000:- men snart intjänad för en verkstad. vi tar 995:- för provtryck/(läcksök samt fyllning.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

då tjänar man in milkostnaden att åka ända från fagersta till kristinehamn
för att få ac fylld.

erlan
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

På kompressorn sitter det såvitt jag förstår, ventiler som man stänger innan man demonterar. På så vis blir det mesta av gasen kvar.
NiklasHögberg

erlan skrev:då tjänar man in milkostnaden att åka ända från fagersta till kristinehamn
för att få ac fylld.

erlan
okej e de så himla dyrt hos er att få den fylld??
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Samtliga system med HFC-köldmedium har en PolyolEster-olja, en hygroskopisk glykolbaserad olja med andra ord. Står systemet öppet dras vatten till oljan. Men det är ingen större fara egentligen. Spola ur systemet med kvävgas ett antal ggr, det bär med sig fukt, sen en längre vakuumsugning, det eventuella sista tar torkfiltret hand om.

ilo55cc: Nästan rätt där ;) På UTOMHUSDELEN sitter 2 st kranar. Den kran med klenare röret stängs åt, tills trycket är straxt under 0 bar (allt förytom c:a -50 gram är återtaget då) på manometern då drar man igen den andra kranen också. MEN det är väldigt viktigt att den står i kylläge (utnyttjar då utomhusdelen som kondensor och "köldmedieansamlare"), annars riskerar den att gå sönder pga för högt tryck.

Å justte Täthetsprovning; Bra där Niklas! Läcker det inte åt ena hållet kan det likväl läcka åt andra hållet. Själv varit där. Upplevt det. Åtgärdat det. :mrgreen:
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
NiklasHögberg

Puchen skrev:Samtliga system med HFC-köldmedium har en PolyolEster-olja, en hygroskopisk glykolbaserad olja med andra ord. Står systemet öppet dras vatten till oljan. Men det är ingen större fara egentligen. Spola ur systemet med kvävgas ett antal ggr, det bär med sig fukt, sen en längre vakuumsugning, det eventuella sista tar torkfiltret hand om.

ilo55cc: Nästan rätt där ;) På UTOMHUSDELEN sitter 2 st kranar. Den kran med klenare röret stängs åt, tills trycket är straxt under 0 bar (allt förytom c:a -50 gram är återtaget då) på manometern då drar man igen den andra kranen också. MEN det är väldigt viktigt att den står i kylläge (utnyttjar då utomhusdelen som kondensor och "köldmedieansamlare"), annars riskerar den att gå sönder pga för högt tryck.

Å justte Täthetsprovning; Bra där Niklas! Läcker det inte åt ena hållet kan det likväl läcka åt andra hållet. Själv varit där. Upplevt det. Åtgärdat det. :mrgreen:
jajjemen puchen de kan ju va lurigt om man testat täthet åt ena hållet bara. chefen gjorde de på en volvo. vacuumsög o allt verka ok till han börja fylla o de vart tryck. då vart de blåsväder kan ja lova de skapade merjobb. så numer testar vi me kvävgasen o provtrycker för o se att de e lugnt.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Rätt år för att köpa en 2013.
Hemkört...
Bild
...uppkört
Bild
...och parkerad.
Bild

Vi är väldigt nöjda, tack för affären Zappa!
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

Det där måste vara den snyggaste färgen på 2013, sedan kommer nog den där rosa-aktiga :)
Har du bättre bilder på er julröda?
NV 1127
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Håller med, det är den snyggaste färgen. Har länge suktat efter en sånn här [flirt]

Ska kolla om jag har bättre bilder på julröda, är inte hundra säker på det,
//Jossan
Josefine Andersson
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

Fick ni med dom matchande skorna ?
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Raketsport skrev: Bild
Wow, vad fint ni har Jossan!
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Raketsport skrev:Rätt år för att köpa en 2013.
Gratulerar till en skitsnygg moppe! thumb_up

Hoppas ni fick den till ett bra pris! :D

(skulle inte lita en sekund på den där säljaren.. :lol: )
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

cobra karlsson skrev:Fick ni med dom matchande skorna ?
:mutt:
NV 1127
Skriv svar