Lack med patina

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Dalpilen
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 maj 2009, 23:00
Ort: Köpíng

Lack med patina

Inlägg av Dalpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar på att lacka kedjeskyddet till min saxoped 1125b i originalkulör. Då övriga moppen är i slitet originalskick med lite rost och skavanker här och var vill man ju inte ha ett kedjeskydd som ser nytt ut.

Någon som har några ideer eller trix hur man bär sig åt? Skall man lacka på ytrosten och sedan skada/slipa lacken lagom så att det går hål och börjar rosta igen eller? Hur gör ni? <!-- </EdIndex> --></div>
Duett_Anders_
Inlägg: 236
Blev medlem: 17 jun 2008, 23:00
Ort: Överum, Västervik

Inlägg av Duett_Anders_ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har hört någon som hällt på salt på en kåpa och låtit stå ute. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om kåpan är lackad sedan tidigare med original färg i rätt kulör tycker jag bara att du skall slipa den med 600 papper å skita i grundfärg utan istället lägga lacken direkt på den gamla. detta gäller även grå,vit eller begie (dessa ser ju ut som en grundfärg när man gör genomslip eller om det lossnar en flaga.) om kåpan däremot är av felaktig kulör slipas den plåtren å grundas därefter läggs rätt kulör.. försök få en färg med mattpasta eftersom en hög glans pajjar hela intrycket. om det inte går att få tag på så får du väl matta ner lacken med grov rubbing. för att sedan få en hyffsad patina kan du lägga ngn liten tryckning eller buckla ngnstans på ett naturligt utsatt ställe. Dra även med ett sandpapper av riktigt grov kaliber på ställen kring trampor/kedja ibland brukar jag även blåsa lite i framkant på kåpor med blästern (fejkat sten/sandsprut). Men du får ha lite känsla å titta gärna på den kåpan som sitter på andra sidan så du inte överdriver.. Sen brukar jag köra lite genompolering på ovansida å på ställen som är utsatta för kontakt detta görs lättast med grov rubbing å polermaskin modell mindre. efter detta kan man strö lite salt på plåtrena ytor å lämna kåpan på ett fuktigt ställe tills rätt patina framstår. ja det är lite tips som jag kommer på för tillfället. sedan har jag även tagit fram gulnader,blekningar, å även intryck av att lacken har mörknat eller krackelerat men då krävs andra prylar. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har själv sett Doktorns patinerade renoveringar och dom är helt
fantastiska,borde lägga ut några fint fotograferade mopedbilder som
han har tagit med sin fina sony digitalkamera.
Kanske kan Doktorn visa med ett bildspel hur man går tillväga med
lackeringsförfarandet vid en sådan komplex handling och samtidigt
ger oss vanliga renoverare faktiska tips.
Doktorn for president !! :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja dr president :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Dalpilen
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 maj 2009, 23:00
Ort: Köpíng

Inlägg av Dalpilen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har testat med att misshandla det nylackade kedjeskyddet med lite grovt sanpapper samt en skruvmejsel. Sedan droppat saltvatten 2ggr per dag i en vecka. Rosten kommer snabbt, man förstår varför bilen inte trivs på saltvägar....
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->snyggt jobbat. slitet ska de vara hehe <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det blir ju riktigt fint oregonian_congratulations.gif försök nu bara att få det i harmoni med övriga jonnen jämför så det blir samma patina på allt. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Bert
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 sep 2009, 23:00
Ort: Kalmar län

ny lack vs gammal

Inlägg av Bert »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fantastiskt fina tips!
Har själv råkat på just detta när man bara lackat enstaka delar, det blir ju jättefint, men, FÖR fint, så de övriga olackade delarna ser ännu sunkigare ut än innan man lacka dom nya!
Detta kan ju vara ett bra tips på att få dom nylackade delarna att "smälta" in bättre.
God glögg på er alla! <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trodde inte att man skulle gilla denna stilen för några år sedan men patina is da shit! :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar