Hur tycker ni att jag ska göra?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Hur tycker ni att jag ska göra?

Inlägg av pangerva »

Tips och råd efterlyses!!!
Ska jag bättringslacka sving och tank eller låta det vara som det är?
Tankens kontaktlimsrester är borttaget med aceton. Nya emblem, röda Monza, ska inhandlas men ska jag bättra det skavda (troligtvis efter väska som hängt på styret undre många mil). Tanken är mycket bättre på andra sidan.

Bild

Svingen skavd efter hälar samt efter start med kicken.
Tanken före limborttagning.
Bild

efter limborttagning med aceton
Bild

svingen
Bild
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Mange
Inlägg: 578
Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
Ort: Smebacken
Kontakt:

Inlägg av Mange »

Tjena Per

Jag tycker du ska låta den vara som det är. Brukar inte bli nå bra när man försöker å bättra.

Med vänlig hälsning Mange
Användarens profilbild
Alfredsson
Inlägg: 212
Blev medlem: 29 sep 2012, 23:00
Ort: Partille

Inlägg av Alfredsson »

låt det vara och leta nos delar att skifta med ist :) sen säljer du de slitna på tradyra
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

Kloka killar ovan här, gör som dom säger, eller fråga ingen det blir bäst, för lika många svar får du som alla du frågar :D
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Släng på en 5vxl knota å 70cc å kör på ett hjul ist för lack å skit :wink:
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

I princip så håller jag med föregående talare... Men jag skulle ta med"besten"till en erkänt duktig billackerare och få hans utlåtande om det skulle gå att bättra! För den är ju så fin för övrigt så skulle det gå att bättra så skulle nog jag försöka... Men som sagt: Hur vill du ha den? Själv så kan jag ju inte låta bli att "bättra"...Ska bara fixa lite tänker jag....och så slutar det med helrenovering...
Förresten: Är det där en 67a tank? Fick en likadan nästan bul o rostfri med i min byggsats...
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Att lacka om hela denna 67:an skulle kännas som ett helgerån :D

Att köra den med en annan, starkare, motor är däremot ok. Vi får se vad det blir av tankarna på annan motor. Tips emottages gärna men jag är inte ute efter några hiskeliga farter. Att toppa ca 80 km/h och marscha ca 60+ vore väl mumma för mig.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

Rör den ej byt bara motor till en 5 v med 70 cc
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

varför inte bara lacka om det vita på tanken, och låta resten vara?

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1578
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Jag tycker att det är synd att sudda bort dom autentiska spåren efter åren som gått, men det är ju en smaksak.

Detta förutsätter, för min del, att det är originallack som ligger på.

Som många säger så kan du lägga en originalliknande lack många gånger men original kan lacken bara vara en gång.
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

pangerva skrev:Att lacka om hela denna 67:an skulle kännas som ett helgerån :D

Att köra den med en annan, starkare, motor är däremot ok. Vi får se vad det blir av tankarna på annan motor. Tips emottages gärna men jag är inte ute efter några hiskeliga farter. Att toppa ca 80 km/h och marscha ca 60+ vore väl mumma för mig.
Håller med, den är ju bara original en gång och nu har den ju en fin patina.
Lite av dess själ går ju förlorad om du skulle bättra upp den, så tycker jag iaf.
Men en härlig moped är det i vilket fall som helst :)

En 4 eller 5 växlad motor med Athena 70cc Minitherm på skulle vara mumma.
Kombinerat med en Bing 17 för lite smygstuk eller ännu hellre en Mikuni 20.
Fast då lyser det trim lång väg, likaså med Supertherm cylinder :wink:
En Jamarcol ljuddämpare funkar bra också, låg ljudnivå och original liknande utseende.
Med ett sånt kit kan du själv bestämma toppfarten till en viss gräns genom drevningen.
Marscha i 80 är inga problem.

Här har du en länk till en kunnig och bra Zundapp försäljare:
http://www.kjtools.se/zundapp/
Mopedheads / Stram Wire Sverige
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ack, pangerva, den snyggaste 517-modellen "ever".
Kombination gammalt nytt.
Gör inget i läge ett, utan få den fungera på ett bra sätt.
Som någon tidigare sa, byt ut delarna efter hand.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3107
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Ja gör så, den är alldeles för fin för att målas om.
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Tänk att en sån hardcore ilo-åkare skulle falla ner i zündappträsket. :shock:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

:angel_grin:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar