Jag har en fråga angående vilket avgas och luftburk jag bör använda på min 60cc borrade Sachs med 13mm insug.
På min Crescent SM 59 kör jag nu med original avgasrör, 12 mm förgasare och original luftburk.
Just nu mest försiktig inkörning men funderar lite på om något eller båda "ändar" bör ändras?
Plockat bort trådrullen ur ljudämparen och borrat upp 4 st 6 mm hål till att börja med (rätt eller fel ?).
Bör luftburken öppnas? Är 17 mm förgasare ett måste?
Skall man montera luftburk med sidofilter på 12 mm förgasaren?
SM 50:in har ju ett speciellt upplagdt rör som jag vill behålla original så jag behöver inte få ut 100% av motorn men gärna så bra som går förstås.
Tacksam för tips från er på forumet som säkert har full koll på vad olika uppsättningar och trimningar ger på Sachsmotorerna.
Vilken förg. och ljudd. på 60 cc Sachs?
Vilken förg. och ljudd. på 60 cc Sachs?
Johan
Monark SM50
Crescent 50S
Monark SM50
Crescent 50S
Hej Johan,
Jag kan inte i detalj det du frågar efter men har några tankar i allafall.
Insuget i cylindern är ju en begränsning, att montera en 17mm kyrkportare blir inte till någon nytta för dig, massor med missmatch och kanske tätningsproblem på grund av det höjda insuget.
Originalluftburken har ett litet rektangulärt filter och ett rör som ingång för luften.
Där skulle du nog kunna hitta en lösning som gav lite bättre flöde, prova en gång när det är torrt och fint, kör helt utan hela luftburken och känn om det verkar annorlunda, förutsätter att du har ställbart eller byter det fasta munstycket.
Om motorn känns piggare eller varvvilligare har du nog en strypning i luftfilter eller luftintaget.
Det fungerar säkert med en luftburk från en kyrkportare men även en originalliknande burk med intag i botten borde bli bättre på grund av större filteryta och mindre restriktioner i luftintaget.
Typ denna: http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/forga ... ilter.html
Fördelen med detta är att det ser originallikt ut, låt vara av svart plast men en luftburk med sidointag ser mer "trimmad" ut.
Ljuddämparen vet jag mindre om, det finns säkert någon här som kan hjälpa till med det.
Möjligen att du förlorar en del effekt eftersom du har ett upplagt 28millimetersrör, ett nerlagt system är förmodligen mer flödesriktigt men då tappar du ju originallooken.
Fler tankar någon?
Jag kan inte i detalj det du frågar efter men har några tankar i allafall.
Insuget i cylindern är ju en begränsning, att montera en 17mm kyrkportare blir inte till någon nytta för dig, massor med missmatch och kanske tätningsproblem på grund av det höjda insuget.
Originalluftburken har ett litet rektangulärt filter och ett rör som ingång för luften.
Där skulle du nog kunna hitta en lösning som gav lite bättre flöde, prova en gång när det är torrt och fint, kör helt utan hela luftburken och känn om det verkar annorlunda, förutsätter att du har ställbart eller byter det fasta munstycket.
Om motorn känns piggare eller varvvilligare har du nog en strypning i luftfilter eller luftintaget.
Det fungerar säkert med en luftburk från en kyrkportare men även en originalliknande burk med intag i botten borde bli bättre på grund av större filteryta och mindre restriktioner i luftintaget.
Typ denna: http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/forga ... ilter.html
Fördelen med detta är att det ser originallikt ut, låt vara av svart plast men en luftburk med sidointag ser mer "trimmad" ut.
Ljuddämparen vet jag mindre om, det finns säkert någon här som kan hjälpa till med det.
Möjligen att du förlorar en del effekt eftersom du har ett upplagt 28millimetersrör, ett nerlagt system är förmodligen mer flödesriktigt men då tappar du ju originallooken.
Fler tankar någon?
Idag har jag skruvat och kört med luftburken av och på.
Det kändes som det blev stor skillnad så det är bara att ta fram borr och fil och göra insugshålet i luftburken större.
Jag var väl lite bekväm med att lägga in denna fråga...sökte runt i detta fina forum och svaren på mina frågor finns på flera ställen!
Riktigt kul att skruva Sachs då man omgående får tydlig feedback på sina ändringar vid testkörning och fullgasrepor.
Det är värre med min gamla Husqvarna 400 CR från 1970...ett helvetet att komma åt munstycken och i helt omöjligt att testa fullgas repor...när jag väl fick använda fullgas på Vimmerbys tunga sandbana visade det sig att jag valt för snålt och fick värmenyp som följd.
Det är lite lättare med moppe...och billigare att göra fel
Det kändes som det blev stor skillnad så det är bara att ta fram borr och fil och göra insugshålet i luftburken större.
Jag var väl lite bekväm med att lägga in denna fråga...sökte runt i detta fina forum och svaren på mina frågor finns på flera ställen!
Riktigt kul att skruva Sachs då man omgående får tydlig feedback på sina ändringar vid testkörning och fullgasrepor.
Det är värre med min gamla Husqvarna 400 CR från 1970...ett helvetet att komma åt munstycken och i helt omöjligt att testa fullgas repor...när jag väl fick använda fullgas på Vimmerbys tunga sandbana visade det sig att jag valt för snålt och fick värmenyp som följd.
Det är lite lättare med moppe...och billigare att göra fel

Johan
Monark SM50
Crescent 50S
Monark SM50
Crescent 50S
luftburk.
Den här http://www.rnmotor.eu/sachs-delar/forga ... ilter.html modellen av luftburk har jag haft lite problem med...
Min setup va 60cc/17Bing. Det som hände va följande,Surar ner sej vid crucing i låg fart(låga varv).Vid körning på högre gas i 1-2 mil så blir motorn strypt och till sist så kryper man fram i 30 blås..
Vila ca 1 minut och sedan går den ganska bra igen..Kollade soppakranen och monterade en annan 17Bing men samma skit,och när man provkör så har man oftast luftburken av så då verkar allt normalt.Det som skiljer dom här burkarna från andra är att det sitter en mellanvägg i den och då blir det som en extra strypning?Möjligt att den funkar bra på en 12bing,har inte testat.Numera ligger mellanväggen i skrotlådan

Intressanta inlägg om de alternativa luftburkarna med filtret i "botten". Jag har sneglat på dessa och funderat på om det är rätt väg. Nu blir det nog att jag ändrar den befintliga istället.
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!
Skall försöka få in en bild på hur min moddade burk blir tillslut och om det funkar bra förstås.
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!
Skall försöka få in en bild på hur min moddade burk blir tillslut och om det funkar bra förstås.

Johan
Monark SM50
Crescent 50S
Monark SM50
Crescent 50S