Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renovering
Som sagt, kantmotorn förpassad till reservdelslagret.
En 4-växlad rundmotor som stått på hyllan och väntat några år, får ersätta den.
Den har nu lagts på operationsbordet.
Mycket skit och smörja, men efter en total isärplockning och bad i lacknafta, så börjar det likna något.
De gamla lagren knackades ur, de såg inte alltför roliga ut.

Och de nya i, enligt metoden lager i frysen, blockhalvor i ugnen.
Fungerar bra, men inte så härliga lukter i köket.
Men det går ju att vädra!

Nu får blockhalvorna vänta ett tag, innan rundveven provmonteras och shimsas in.
Hoppa det går bättre den här gången!
En 4-växlad rundmotor som stått på hyllan och väntat några år, får ersätta den.
Den har nu lagts på operationsbordet.
Mycket skit och smörja, men efter en total isärplockning och bad i lacknafta, så börjar det likna något.
De gamla lagren knackades ur, de såg inte alltför roliga ut.

Och de nya i, enligt metoden lager i frysen, blockhalvor i ugnen.
Fungerar bra, men inte så härliga lukter i köket.
Men det går ju att vädra!

Nu får blockhalvorna vänta ett tag, innan rundveven provmonteras och shimsas in.
Hoppa det går bättre den här gången!
Det här med shimsning!!!
På alla de standardvevar jag har inspekterat under åren, är det lika tjocklek på shimsningen på vänster respektive höger sida.
Antingen bara vevbrickorna, eller i något fall plus en shimsbricka med samma mått på respektive sida.
Jag har grejat under förmiddagen med shimsning av rundveven (märke Ritro)
Först bara vevlagerbrickorna, tjocklek 2 mm.
Blev för stort glapp.
På med extra 1,0 mm shims på bägge sidor.
Blev för mycket.
Ändrade till 0,5 mm på bägge sidor, veven gick för trögt.
Slutade med 0,3 mm på bägge sidor och veven verkar hyfsat lättgående.
Men, när jag kikar in i vevhuset, ser det för ögat ut som det är större avstånd mellan vevskinkorna och blockhalvorna på ena sidan än på den andra.
Jag kan inte med handkraft få veven att röra sig i sidled, men blir ändå undrande.
Någon som vet hur det ska vara?
På alla de standardvevar jag har inspekterat under åren, är det lika tjocklek på shimsningen på vänster respektive höger sida.
Antingen bara vevbrickorna, eller i något fall plus en shimsbricka med samma mått på respektive sida.
Jag har grejat under förmiddagen med shimsning av rundveven (märke Ritro)
Först bara vevlagerbrickorna, tjocklek 2 mm.
Blev för stort glapp.
På med extra 1,0 mm shims på bägge sidor.
Blev för mycket.
Ändrade till 0,5 mm på bägge sidor, veven gick för trögt.
Slutade med 0,3 mm på bägge sidor och veven verkar hyfsat lättgående.
Men, när jag kikar in i vevhuset, ser det för ögat ut som det är större avstånd mellan vevskinkorna och blockhalvorna på ena sidan än på den andra.
Jag kan inte med handkraft få veven att röra sig i sidled, men blir ändå undrande.
Någon som vet hur det ska vara?