Moppen såldes därför och med en motor som var mer lagom för den än den på bilden, en Sachs 3 vx med ny 60 CC cylinder och kolv som fick den att trampa på riktigt fint i upp till 70 km/h. Bottendraget i dessa cylinderkit (Jobfrab) är direkt imponerande och de varvar på fint också. Men någon hästspark blir det aldrig och det mår en Compact bra av att slippa.
Ett par mopedtyper var redan från början givna att inte skaffas. Puch Dakota som jag personligen av någon oförklarlig anledning mot bättre vetande aldrig har fallit för och Zundapp som är gubbiga och sega p.g.a av sin tyngd. Den senare uppfattningen har man fått ändra på efter att ha sett några Zundapp som går bra på riktigt och hur välbyggda de faktiskt är. Det senare visste jag sedan förut genom att jag hade en när jag var 15.
Det här är utgångsläget - En fin CS 50 men som tyvärr bara gör 80 km/h i svagt nedförslut och har 3 växlar. Det går att åtgärda och finns anledning till genom att grunden är bra. Alla slitdelar är bytta, ramen förstärkt etc. Moppen är iordninggjord av Oaken som har gjort ett väldigt fint jobb, en bra bit utöver det vanliga.
Det som sker nu är att den får en 5 vx motor med ett Polini 80 kit och en PWK 28. Det återsår att se vart det landar men förutsättningar att det blir en pigg och trevlig liten krabat är goda. Den förses även med en skivbroms fram för att hålla ner träsko-förbrukningen.