CS 80

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

CS 80

Inlägg av Micke S »

När jag började med moppar igen för ett år sedan efter ett kort avbrott på 45 år var tanken att skaffa något att skruva på som samtidigt hade charm. Valet föll på en jättefin Crescent Compact som för så många andra. Det man missar lite då är möjligheten att få ett stadigt chassi som lämpar sig för alla typer av körningar. Det är trevliga moppar men de är inte byggda för lite tuffare tag och väldigt svåra att få riktigt fart på p.g.a. de små hjulen.

Bild

Moppen såldes därför och med en motor som var mer lagom för den än den på bilden, en Sachs 3 vx med ny 60 CC cylinder och kolv som fick den att trampa på riktigt fint i upp till 70 km/h. Bottendraget i dessa cylinderkit (Jobfrab) är direkt imponerande och de varvar på fint också. Men någon hästspark blir det aldrig och det mår en Compact bra av att slippa.

Ett par mopedtyper var redan från början givna att inte skaffas. Puch Dakota som jag personligen av någon oförklarlig anledning mot bättre vetande aldrig har fallit för och Zundapp som är gubbiga och sega p.g.a av sin tyngd. Den senare uppfattningen har man fått ändra på efter att ha sett några Zundapp som går bra på riktigt och hur välbyggda de faktiskt är. Det senare visste jag sedan förut genom att jag hade en när jag var 15.

Det här är utgångsläget - En fin CS 50 men som tyvärr bara gör 80 km/h i svagt nedförslut och har 3 växlar. Det går att åtgärda och finns anledning till genom att grunden är bra. Alla slitdelar är bytta, ramen förstärkt etc. Moppen är iordninggjord av Oaken som har gjort ett väldigt fint jobb, en bra bit utöver det vanliga.

Det som sker nu är att den får en 5 vx motor med ett Polini 80 kit och en PWK 28. Det återsår att se vart det landar men förutsättningar att det blir en pigg och trevlig liten krabat är goda. Den förses även med en skivbroms fram för att hålla ner träsko-förbrukningen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Micke S den 24 dec 2013, 10:05, redigerad totalt 1 gång.
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Ska bli spännande att följa, lär nog bli bra snurr på den maskinen!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vi får inspirera varandra, såg att du har ett Mustangbygge på gång :D
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Re: CS 80

Inlägg av Hynboholm »

Micke S skrev: Bild
Vad är det för fabrikat på veven?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Rito som är köpt från www.trimbutiken.se Det finns ett par olika typer, den är ska vara testad till 19000 rpm. Då kan man kanske hoppas att den kommer att jobba medans den vilar sig vid 12-13 tusen rpm som det blir.

http://www.trimbutiken.se/zundapp/ks/ve ... -race.html
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tiilverkning av plugg som saknas till drevaxeln.

Bild

Bild

Bild
henrik123

Inlägg av henrik123 »

Stiligt!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Avgassystem monterat. Det blir ett bättre sedan men de här fungerar hyfsat.

Bild

Bild

Bild
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Otroligt stiligt!
En plugg till drevaxeln skulle jag också behöva.
Något du kan tänka dig att göra, när tiden medger?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

BjörnK skrev:Otroligt stiligt!
Tack för de vänliga orden.

Just nu gör jag inget åt andra genom att jag har fullt upp med egna projekt. Men längre fram kan jag mycket väl tänka mig att tillverka åt andra.

Kolla med SIMTUS om han kan göra pluggar åt dig. Han är mycket proffsigare och håller på med sådant hela tiden. Den inre delen på pluggen ska vara 10,1 mm i diameter och 1,75 mm lång. Den ytttre delen 12 mm och 1,5 mm lång.
Användarens profilbild
Oaken
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

Blir väldigt fint :thumb:

Gick det bra med frigången mellan kopplingskåpa och bromspedalen förresten?
Du behövde inte böja ut den något?
Den pedalen som sitter på nu kommer ifrån en tysk CS50 som det satt 4-växlad motor på, böt till den iom att originalet vinklade in rätt mycket mot motorn (trimplaner redan då :D )
Mopedheads / Stram Wire Sverige
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Micke S skrev:

Just nu gör jag inget åt andra genom att jag har fullt upp med egna projekt. Men längre fram kan jag mycket väl tänka mig att tillverka åt andra.

Kolla med SIMTUS om han kan göra pluggar åt dig. Han är mycket proffsigare och håller på med sådant hela tiden. Den inre delen på pluggen ska vara 10,1 mm i diameter och 1,75 mm lång. Den ytttre delen 12 mm och 1,5 mm lång.
Jag förstår, ska kolla med Simtus.
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Micke S skrev:

Jag förstår, ska kolla med Simtus.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Oaken skrev:Blir väldigt fint :thumb:

Gick det bra med frigången mellan kopplingskåpa och bromspedalen förresten?
Du behövde inte böja ut den något?
Den pedalen som sitter på nu kommer ifrån en tysk CS50 som det satt 4-växlad motor på, böt till den iom att originalet vinklade in rätt mycket mot motorn (trimplaner redan då :D )
Ja det finns bra frifång, som köpt :P
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Drevdistans tillverkad av ett gammalt drev som fick vara donator. Det skiljer 5,5 mm i offset mellan CS50 och KS50 drev. Det saknas fortfarande 1 mm men det kan man hämta in på annat sätt om det mot förmodan behövs.

Bild
Skriv svar