Stummisräsern-2
-
- Kontakt:
- SachsMekarn
Hmm, fan om ni har rättConrad Engström skrev:Lägger du på fluss på det som skall lödas? Jag värmer bara lodet och doppar i fluss.

Jag brukar lägga på fluss på delarna innan jag sätter ihop dom för att det ska kunna kapilärsuga in ordentligt i rören men det kanske inte behövs.
ska prova att bara dippa mässingen i flusset när jag sätter dit mellanbiten till övre bakskärmsfästet.
-
1961 motade farsan iväg mig på gassvetskurs. En hel vinter på kvällarna. Läraren hade långa predikningar om hur man hårdlöder. Hur lågan skulle se ut. Påförande av fluss. Hur röken över arbetet skulle se ut och färgen på bitarna man lödde. För att inte tala om storleken på brännaren. Lågan skall vara svagt kolande och lungn. Alltså stor brännare så den inte fräser. En liten brännare med mycket gas var fel. Inte som när man svetsar i järn.
Jag hade tur och gick i högstadiet där man ansåg att metallslöjd och då också svetsning var något som var bra att kunna och vi fick lära oss banka plåt, mjuk och hårdlödning samt svetsa med pinne och magsvets.
Jag fick också lära mig att lågan ska vara "mjuk" med två olika synliga nyanser blåa lågor längst in när man kör med mässing eller silverlod men med mässings lod tillförs flussmedlet på pinnen.
Min far använder fortfarande dagligen mina slöjdalster i pannrummet bla. eldgaffeln och en måttbeställd askskyffel som jag tillverkat efter hans ritningar.
Vi får inte heller glömma bastuskopan som bankades ur en rund kopparplåt som nitades fast på handtaget.
resten av metallslöjden gick väl till att tillverka pipor till moppen enligt trial and error metoden helt utan beräkningar.
Jag fick också lära mig att lågan ska vara "mjuk" med två olika synliga nyanser blåa lågor längst in när man kör med mässing eller silverlod men med mässings lod tillförs flussmedlet på pinnen.
Min far använder fortfarande dagligen mina slöjdalster i pannrummet bla. eldgaffeln och en måttbeställd askskyffel som jag tillverkat efter hans ritningar.
Vi får inte heller glömma bastuskopan som bankades ur en rund kopparplåt som nitades fast på handtaget.
resten av metallslöjden gick väl till att tillverka pipor till moppen enligt trial and error metoden helt utan beräkningar.

Om man löder rostfritt med silverlod så kan man ta lite flussmedel ochkejsaren skrev: Jag brukar lägga på fluss på delarna innan jag sätter ihop dom för att det ska kunna kapilärsuga in ordentligt i rören men det kanske inte behövs.
blanda med lite vatten till en gröt, som man sedan kan pensla på vid skarvarna.
Vattnet försvinner ju vid värmen och flussmedlet har då krupit in så fint och lagt sig i skarvarna...

Det stämmer rätt bra, jag brukade svetsa med pinne, Oerlikon Alcord 2.5mm.HSE skrev:Det svåraste när jag gick på gas svetskurs var att svetsa/ löda aluminium, skillnaden i temp mellan när fogen blev perfekt och när allt föll ihop var hårfin. Lättare idag att jobba med TIG istället!
Svårt att se när det blir för varmt, det blir lätt en stor droppe aluminium på golvet istället.
Men gas skulle jag aldrig ens våga prova...

- Goldengotland
-