Shimsning och spel för Flinta

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
AndreasL

Shimsning och spel för Flinta

Inlägg av AndreasL »

Då börjar det så smått bli lite lönt med inlägg relaterade till Monarpeden jag köpte för ett tag sedan.

Mao, äntligen börjar det hända lite!

På programmet står att bygga ihop en Flinta, 3 vxl fot.

Jag har sökt flitigt på nätet men ngn komplett verkstadsmanual till Flinta, där alla mumsiga toleranser etc etc står, verkar inte gå att uppbringa.
Eller så letar jag kanske helt fel?

Hur har ni andra som byggt ihop en Flinta lagt er vad det gäller spel mellan axlar, drev och annat?

Receptet är ganska standardbetonat för vad dem med fina Flintor verkar göra. Dvs ny 42mm vev, ny opluggad cyllinder, SKF-lager, Kokusantändning osv

Hoppas ngn kan hjälpa mig så det finns en chans för mig att åka mitt första mopperally någonsin :shock: den 7:e september i Mjölby.

Tack på förhand.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

oljefilmen behöver 0,05 mm för att få plats så där jag inte har data så brukar jag lagga spelen på 0,05 - 0,1 mm.

den så kallade hjärtformade fjädern bör man nog byta var gång man öppnar motorn. dom gick ofta av och då går det inte att växla.

du skriver "bygga ihop" innebär det att du köpt en växellåda i delar och ska plocka i den i ett tvåväxlar block? i så fall är jag nyfiken på vad lagret till utgående drevaxeln blir att heta. jag har nämligen en trepet flinta i samlingarna som skulle vilja ha en bättre v blockhalva. eftersom det är glest med trevälade block så har jag funderat på att modifiera en tvåväxlad blockhalva.

efter att ha läst vad VRM-Roffe skriver om magnetkontaktlager här så har jag gått mot srömmen och monterat sådana i flintan. jag lade stora shims i lagerläget utanför yttre lagerbanan. sedan shimsade jag till sachs toleranser 0,05-0,1 mm. eftersom resten av 1278an ligger i delar så är det inte provkört än.

http://www.pvlsverige.se/vrm/lager/lager.html

erlan
Vegge

Inlägg av Vegge »

Det är långt ifrån alla 2växlade block som har gjutningen för att hålla hjärtfjädern. Men de som har går fint att använda, man får gänga hålet bara.

Lagret till utgående heter då 6002, dock är det bara 9mm brett så man får shimsa resten.
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tack erlan och Vegge för era kloka påpekanden.

Läste oxå om detdär med magnetlager men i denna första "bruksmotor" får det bli C3-lager.

Det stämmer bra att det är blandade delar till viss del. Just vänster blockhalva kommer från en 2vxl. Jag måste ta en koll igen på infästningen för hjärtfjädern. Det är rätt på det blocket jag tänker använda nu men de andra jag har vet jag inte hur det ser ut. Man lär sig nya saker hela tiden. :)

Ni mer erfarna moppemeckare har väl shims och småprylar liggandes lite var stans. Jag får mäta lite vilka dimensioner som kan vara aktuella och besöka maskinaffären efter det. Plocka på sig ett gäng av varje i olika tjocklekar.

Har ni nga andra specialknep och trix att bidra med för att jag ska lyckas?
Jag har Stora tvåtaktsboken och där finns ju mkt bra att börja med.

Tack än en gång för värdefull hjälp.

/Andreas
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Vegge skrev:Det är långt ifrån alla 2växlade block som har gjutningen för att hålla hjärtfjädern. Men de som har går fint att använda, man får gänga hålet bara.

Lagret till utgående heter då 6002, dock är det bara 9mm brett så man får shimsa resten.
Nollans kullager verkar klent på utgående axel där nedväxlingen och moment är som störst :?

Oftast är det 3:ans storlek på kula men ibland tvåan.
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Nja, klent och klent...

Den motorn som Vegge talar om har nästan 6hk på bakhjulet och mig veterligen har lagret inte gett upp än! :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev:
Vegge skrev:Det är långt ifrån alla 2växlade block som har gjutningen för att hålla hjärtfjädern. Men de som har går fint att använda, man får gänga hålet bara.

Nollans kullager verkar klent på utgående axel där nedväxlingen och moment är som störst :?

Oftast är det 3:ans storlek på kula men ibland tvåan.
det tyckte husqvarna också, för dom gjorde hålet i kåpan större på treväxlade motorerna.
men alternativen till klent lager är sämre.
när såg du ett utslitet kullager i en mopedlåda sist? sachsens kopplingslager oräknat då. jag menar vanliga spårkullager.
jag är helt övertygad om att ramlagren kommer taslut fortast i alla fall.

erlan
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Är det ngn som på rak arm kan säga vilka dimensioner (diametrar) på shims som ev kan bli aktuellt och om ni isf hittat dom på ngt smidigt ställe?

Eller funkar det med ngt av shimsen till Sachs? Där finns det att välja på iaf.
Till Flinta nämns det inte ngt om shims för låda osv öht när man kollar sprängskissen. Sååå bra kan inte ens svensktillverkat varit att allt passade rakt av utan små justeringar.

Som vanligt är man idiot och köper en för mig okänd motor i delar. Allt för att inte ha en chans att se hur allt suttit innan demontering.

Jaja, det ska nog gå bra.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

momentum i fagersta har haft alla shims jag behövt på hyllan.
om det gäller alla momentumbutiker vet jag inte.
men smidigt så det räcker för mig i alla fall.

erlan

PS
nu ljög jag. momentum har inte 0,15mm shims till sachs, dom fick jag köpa på ebay.de till en bråkdel av vad brattis vill ha för sachs orginalshims.

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

På Novoletten jag renoverade motorn på i våras var jag tvungen att byta kullager på utgående axeln till remskivan. Lagret går i olja men det var ändå så utslitet att det glappade rejält. Har för mig det var 6201 och sånt har jag en del sortering av i mina lådor.

Tvåväxelshasen kan bli rätt så rejält radialglapp på utgående axeln, förvisso är det rullager där men underdimensionering gör samma oavsett lagertyp.

Rullager är att föredra vid lägre varvtal och höga belastningar eftersom anliggningsytan är långt mycket större på rullager än kullager. Rullager kan också ha mindre diameter än motsvarande kullager och när de finns på standardmått kanske ett sånt skulle kunna fungera till ditt flintaproblem.

Det är bara att söka i katalogen och ett antal såna har du väl kanske? :D

Det behöver inte vara årets upplaga. Dom jag brukar kolla i kan vara både 20 och femtio år gamla.... :wink:
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Momentum funkar kanon erlan.

Egentligen är det nog avsaknaden av shims öht i sprängskissen som förbryllar mig lite.
Men det ger sig när jag väl är där skulle jag gissa.
Vegge

Inlägg av Vegge »

Flintan har inga shims, fasta lager överallt. En bricka på var sida om kickdrevet bara. 2pet har väl nån bricka på utgående.
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Nu börjar det likna ngt må ja säga!

Tack Vegge! Den infon stämde ju fint med vad jag själv sett och mao kan jag sluta vara förbryllad. Som sagt, fasta lager är det ju.

Bara man är uppmärksam på utgående axelns lager/dimensioner om man använder ett 2-petat block till en 3 vxl.

Tusen tack!
vw-bigblock

Inlägg av vw-bigblock »

Skulle vilja se en bild på den där gjutningen det pratades om tidigare i tråden, finns ju en lägre gjutning i min blockhalva men den verkar för låg, borde gå att svetsa upp den till lagom höjd. Så hur hög är den?

Tack på förhand
//Stefan
Skriv svar