Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jonTe-Zündapp

Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Hej,

Har försök bena i det här med cylindrar till Victoriamotorerna men det är inte helt lätt.
Har en gammal Fram King som är helt original och därmed jäkligt slö. Kör dessutom ofta cykelkärra med barnen i, det går tungt. Skulle vara trevligt med liiiite mer effekt men jag vill gärna ha kvar originalprylarna för att kunna återställa.
Skall därför försöka skaffa en uppsättning med cylinder o kolv innan slipstiftet åker fram.

1) Var finns det för originalcylindrar till dessa motorer? Misstänker att det finns roligare än de svenska 1hästarna med insug stort som en blyertspenna?

2) Kolvar, finns det nya att köpa?

3) Allmäna trimtips till dessa motorer?
Vill ha den stark men den behöver absolut inte bli någon racer. Tänker mig pluggen ur, fila lite på kolvtoppen samt jacka och kanske höjja avgasporten något.

mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Försök kopiera en Zundapp 2,9 hk, den karaktären passar perfekt till det du skall ha moppen till.
jonTe-Zündapp

Det borde finnas färdiga "ostrypta" Victoriacylindrar med tanke på att motorn fanns i tyskland. Jag vet dock inte vad man skall leta efter typ på Tradera/e-bay och hur man ser vad som är vad.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

Här

Inlägg av T M »

jonTe-Zündapp

Re: Här

Tack för den länken! De hade möe grejjer.
1700 för en cylinder var dock inte det billigasete. Är ju en Supertherm till Zündapp juh :)
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag vill bara hjälpa till att förtydliga en sak...
Trådskaparen använder uppenbarligen sitt åkdon som tungdragare.
Om motorn skall trimmas så se till att karaktären blir den rätta, hög maxeffekt med spetsigkaraktär är inte det rätta!

Jag skulle kunna berätta om 40-åringen som gick till en trimfirma för att få mer ös i sin Saab 2.0 liter turbo för att kunna dra sin nya ganska tunga husvagn. Firman gnuggande händerna (?) och sålde på honom ett kit som skulle ge lite styvt 300 (reklam)hästar. Detta innebar uppgradering till ett avsevärt större turboaggregat. Följden blev att bilen blev en sämre husvagnsdragare efter trimmingen, då mycket av vridmomentet vid de varvtal som är aktuella vid laglig framfart med husvagn blev försämrat.
Men detaljerna tar vi en annan dag...

Slutsats, se till att motorkaraktären passar användningsområdet!
jonTe-Zündapp

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Om motorn skall trimmas så se till att karaktären blir den rätta, hög maxeffekt med spetsigkaraktär är inte det rätta!

Jag skulle kunna berätta om 40-åringen som gick till en trimfirma för att få mer ös i sin Saab 2.0 liter turbo för att kunna dra sin nya ganska tunga husvagn. Firman gnuggande händerna (?) och sålde på honom ett kit som skulle ge lite styvt 300 (reklam)hästar. Detta innebar uppgradering till ett avsevärt större turboaggregat. Följden blev att bilen blev en sämre husvagnsdragare efter trimmingen, då mycket av vridmomentet vid de varvtal som är aktuella vid laglig framfart med husvagn blev försämrat.

Tack M,

Japp...tungt går det!:
Bild

:D :D
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Härlig bild!

Vi får nog talas vid nå'n dag!
Ha de!
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Som jag svarade.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Skunkworkz skrev:Som jag svarade.

Nej, du svarade inte så men du tänkte kanske så?
Därför lade jag in mitt förtydligande!
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

En 2,9 hk är väl allmänt känt att den har en karaktär liknande en modern Diesel.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

Preskriberat

Inlägg av T M »

:twisted:

De tyska cylindrarna har rektangulärt insug i en svag vinkel neråt
Den största proppen på MS51 är nog det taniga insuget, undrar vad ett större + EM 50 förgasare kan göra

I min ungdom hade jag en 55 Rex vicoped med ostrypt cylinder insug urslipat till 12 mm, förgasarens insugsida likaså.
Fick byta från rem till 14 - 40 (?) drevning, remmen osade helvitte och rök av till sist
Stefa tändsystem, noris systemet orkade inte med.

Var rätt stark, skjutsade hem två välgödda töser från en fest när polarens dakota säckade bakfjädringen

bastard_inside_sign
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Jag har nog en ostrypt cylinder på landet.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
jonTe-Zündapp

Har en ostrypt cylinder (5hk?) på gång av en användare som hade läst tråden, perfekt.
Vad skall man ha för-gasare till den tro?
EM50...hur stor är den? Samma typ av klämfäste?
TM skrev:Var rätt stark, skjutsade hem två välgödda töser från en fest när polarens dakota säckade bakfjädringen
:D :D
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Det är lagom med en förgasare som har 85% av insugsportens area.
Skriv svar