Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Hedberg
Inlägg: 15 Blev medlem: 16 sep 2013, 17:57
Ort: Kristinehamn
Inlägg
av Hedberg » 09 jan 2014, 19:46
Monterade av originalet (vänster) och skulle hänga på trim cylindern, men den passare ju inte! Originalet satt på min 2 handväxlade fläktsachs med pedaler. Någon som vet vad det kan vara för effekt på denna original? cylinder. Reedcylinder med 38.6 borrning. Står en gjuten 3 a på cylinderfoten.
Hedberg
Inlägg: 15 Blev medlem: 16 sep 2013, 17:57
Ort: Kristinehamn
Inlägg
av Hedberg » 09 jan 2014, 22:14
Jag kan ju inte sånt här men 0.8 låter lite med 12 mm insug och en dia på 38.6? Eller är jag ute och cyklar?
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 498 Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge
Inlägg
av Tomas » 09 jan 2014, 23:11
12mm fugge (och 12 mm insug) är original på min 1136 -59. Och den är det ju 0,8 hk på. "Grymt" (förhållandevis) bottendrag är det på den.
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Perka
Inlägg: 429 Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm
Inlägg
av Perka » 10 jan 2014, 00:06
Tyskcylinder!
Är flyttade hål för att inte kunna använda trimcylle på den motorn.
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311 Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg
Inlägg
av erlan » 10 jan 2014, 02:16
ja hela motorn lär ju vara en tysk mofamotor. så det är nog bara skaffa ett annat block om du vill trimma.
erlan
Hedberg
Inlägg: 15 Blev medlem: 16 sep 2013, 17:57
Ort: Kristinehamn
Inlägg
av Hedberg » 10 jan 2014, 06:09
Okej. Det var ju dåliga nyheter. Bara gilla läget och åka sakta helt enkelt
Hedberg
Inlägg: 15 Blev medlem: 16 sep 2013, 17:57
Ort: Kristinehamn
Inlägg
av Hedberg » 10 jan 2014, 06:10
Okej. Det var ju dåliga nyheter. Bara gilla läget och åka sakta helt enkelt
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311 Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg
Inlägg
av erlan » 10 jan 2014, 07:56
kolla membranet. finns risk att det är små hål i det. finns 11 eller 13 om jag minns rätt.
erlan
Hedberg
Inlägg: 15 Blev medlem: 16 sep 2013, 17:57
Ort: Kristinehamn
Inlägg
av Hedberg » 10 feb 2014, 19:00
Väcker gammal tråd. Är det någon som vet om det går att få tag på en cylinder med denna "fattningen" ? Skulle vilja ge mig på att få den trimmad men jag vill ju inte göra det om jag inte kan få tag på en original om det går åt skogen.
Kan det vara möjigt att få till en adapter?
Några tips och ideér som jag vara till hjälp?
Kan ju säga att flakan blev minst sagt TRÖTT med motorn monterad :/
Rexxy
Inlägg: 2686 Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:
Inlägg
av Rexxy » 10 feb 2014, 19:06
Är det inte bara fila pinnbultshålet ovalt i cylindern, så den går i?
Hedberg
Inlägg: 15 Blev medlem: 16 sep 2013, 17:57
Ort: Kristinehamn
Inlägg
av Hedberg » 10 feb 2014, 19:07
hmm ...
Mja, nu blev det nästan lite pinsamt. Det borde ju vara precis så enkelt?
Rexxy
Inlägg: 2686 Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:
Inlägg
av Rexxy » 10 feb 2014, 19:09
Ser ut som att man kommer fila ut utanför cylindern, och således inte få något stöd när man skruvar åt. Men det borde inte vara någon konst och fila till en lagom tjock halvbricka som ger stöd.
Bara fantasin sätter gränserna. ;)
Hedberg
Inlägg: 15 Blev medlem: 16 sep 2013, 17:57
Ort: Kristinehamn
Inlägg
av Hedberg » 10 feb 2014, 19:15
Nu kom jag på hur det är :/
Det gamla hålet måste i såfall tätas/svetsas igen då det annars blir pip öppet ner i vevhuset där.
Svetsa i gjutgärn är inte jag någon hejjare på. Men det kanske finns andra som kan sånt?
Fast iofs ... Det går kanske att täta det med den brickan man får designa för att hålla vedbodbygget på plats?