
Re: 56:ans motor och mekartråd
Där har du nog hundra kilo last på vagnen Patrik... Pallar, eller rättare sagt pallskrot, går bra att elda med och det har hänt att jag gjort det. Förra vintern hade jag ont om både ved och pengar så jag köpte ett par stora lådor med bortsågade klotsar från engångspallar. Jag fick det billigt för firman hade ingen avsättning för dom därför det gick inte att flisa pga av dom var fulla av spikar vilket jag senare märkte. Man tycker några spikar är inget men jag samlade alla i en låda när jag askade ut och när vintern var slut orkade jag knappt lyfta lådan. Några spikar hade blivit en låda järnskrot 

är inte prima lysfotogen dyrare än bensin?56:an skrev:1. En liten hjälp till en svag ekonomi
2. Vad ska jag annars göra med den?
Kanske tappa på literflaskor och sälja på blocket![]()
Prima gammaldags lysfotogen till din samling av blåslampor och primuskök
nån som har fotogenkaminer i ett fritidshus borde gladeligen byta jämt med lika mycket bensin.
erlan
Hej jag ser ditt inlägg nu och jag kom på tidigare att det nog inte är lysfotogen utan lacknafta istället.erlan skrev:är inte prima lysfotogen dyrare än bensin?56:an skrev:1. En liten hjälp till en svag ekonomi
2. Vad ska jag annars göra med den?
Kanske tappa på literflaskor och sälja på blocket![]()
Prima gammaldags lysfotogen till din samling av blåslampor och primuskök
nån som har fotogenkaminer i ett fritidshus borde gladeligen byta jämt med lika mycket bensin.
erlan
Det där med fotogen är inte helt lätt, det är många namn och lite som skiljer.
När fotogentraktorerna utvecklades mot högre effekter (högre kompression) var raffinaderierna tvugna att ta fram ett bättre bränsle än "kerosenen" alltså fotogenen och då kom motorfotogenen som var en fotogen med garanterat oktantal (50) + en flampunkt som inte var för hög och det här åstadkoms med en tillsats av högaromatiska kolväten.
Efter vad jag hört fungerar inte fotogentraktorer bra med lysfotogen. Motorerna hostar, spottar och fräser och vill inte gå bra.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Då borde väl lastbils- och traktoroljor ha de då eftersom dom fortfarande har underliggande kamaxel?Skunkworkz skrev:En viktig grej med oljor till motorer med underliggande kam är att dom kräver en olja med högre zink halt än vad moderna oljor har.
Typiskt annars dieselmotoroljor är att dom har max mängd tvättande tillsatser eftersom oljan där måste lösa all sot som kommer ner i vevhuset på en dieselmotor.
En snabbt svärtad olja blir därför ett exempel på att oljan fungerar som den ska.
Oljan jag hällde i Amazonen är svart när man ser den i en flaska men inte när man kollar på oljestickan.
Sen minns jag sen biltiden det kunde bildas nåt ljusaktigt slem under ventilkåpan och på ventilmekanismen och det ska också en bra olja motverka. Nåt sånt finns heller inte på den här B18 motorn den är helt ren där.
API-systemet (American Petroleum Institute) är det Amerikanska
klassificeringssystemet för oljor till bensin- och dieselmotorer.
Här i europa använder vi ett annat klassningssystem. Det är ACEA
(Association des Constructeurs Europe'ens Automotives) som är en sammanslutning av europeiska biltillverkare inom EU. De har bl.a. till uppgift att samordna frågor rörande smörjmedel till fordon.
A - Bensinmotorer personbilar
B - Dieselmotorer personbilar
A1/B1 - Hårda bränslebesparingskrav, tunna oljor - 0W-20, 0W-30, 5W-30
A2/B2 - Dagens normalkvalitet
A3/B3/B4 - Superkvalitet - minst delsyntet krävs för att klara kraven
A5/B5 - Förbättring av A1/B1
Eftersom både API och ACEA-systemet är ganska grovt indelade så har biltillverkarna ställt egna hårdare krav på motoroljorna.
För att en olja ska vara godkänd at användas till Audi, Seat, Skoda, VW så måste det stå på oljeförpackningen att oljan uppfyller VW 500.00, 502.00, 505.00, 505.01 t.ex.
Även Saab/Opel, Ford, Volvo, BMW, Mercedes, Porsche m.fl. har egna hårdare krav på oljan.
Oljefabrikanterna och biltillverkarna har ett intimt samarbete när det gäller att ta fram nya oljekvaliteter för dagens och morgondagens motorer.
En bra site där man via sitt reg.nr. kan få reda på vilken oljekvalitet motorn ska ha är:
http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074499
Det där "slemmet" som ibland bildas under ventilkåpan/oljepåfyllningslocket är kondens, som oftast bildas om man bara kör korta sträckor. Kör man längre så att oljan kommer upp i sin rätta arbetstemperatur så brukar inget sådant "slem" förekomma om man även sköter oljebytena förstås.
klassificeringssystemet för oljor till bensin- och dieselmotorer.
Här i europa använder vi ett annat klassningssystem. Det är ACEA
(Association des Constructeurs Europe'ens Automotives) som är en sammanslutning av europeiska biltillverkare inom EU. De har bl.a. till uppgift att samordna frågor rörande smörjmedel till fordon.
A - Bensinmotorer personbilar
B - Dieselmotorer personbilar
A1/B1 - Hårda bränslebesparingskrav, tunna oljor - 0W-20, 0W-30, 5W-30
A2/B2 - Dagens normalkvalitet
A3/B3/B4 - Superkvalitet - minst delsyntet krävs för att klara kraven
A5/B5 - Förbättring av A1/B1
Eftersom både API och ACEA-systemet är ganska grovt indelade så har biltillverkarna ställt egna hårdare krav på motoroljorna.
För att en olja ska vara godkänd at användas till Audi, Seat, Skoda, VW så måste det stå på oljeförpackningen att oljan uppfyller VW 500.00, 502.00, 505.00, 505.01 t.ex.
Även Saab/Opel, Ford, Volvo, BMW, Mercedes, Porsche m.fl. har egna hårdare krav på oljan.
Oljefabrikanterna och biltillverkarna har ett intimt samarbete när det gäller att ta fram nya oljekvaliteter för dagens och morgondagens motorer.
En bra site där man via sitt reg.nr. kan få reda på vilken oljekvalitet motorn ska ha är:
http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074499
Det där "slemmet" som ibland bildas under ventilkåpan/oljepåfyllningslocket är kondens, som oftast bildas om man bara kör korta sträckor. Kör man längre så att oljan kommer upp i sin rätta arbetstemperatur så brukar inget sådant "slem" förekomma om man även sköter oljebytena förstås.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Jo så är det, har för mig olja till Dieslar har mer zink än olja avsedd56:an skrev:Då borde väl lastbils- och traktoroljor ha de då eftersom dom fortfarande har underliggande kamaxel?Skunkworkz skrev:En viktig grej med oljor till motorer med underliggande kam är att dom kräver en olja med högre zink halt än vad moderna oljor har.
Typiskt annars dieselmotoroljor är att dom har max mängd tvättande tillsatser eftersom oljan där måste lösa all sot som kommer ner i vevhuset på en dieselmotor.
En snabbt svärtad olja blir därför ett exempel på att oljan fungerar som den ska.
Oljan jag hällde i Amazonen är svart när man ser den i en flaska men inte när man kollar på oljestickan.
Sen minns jag sen biltiden det kunde bildas nåt ljusaktigt slem under ventilkåpan och på ventilmekanismen och det ska också en bra olja motverka. Nåt sånt finns heller inte på den här B18 motorn den är helt ren där.
till bensin motorer.
Jaha, då kan vi då konstatera att motoroljorna, singelgrade såväl som multigrade, endast och noga är avpassade som smörjolja till fyrtakts högvarviga bensin- och dieselmotorer oftast till motorfordon men även till diverse maskiner och mindre båtar.
På gammelmopeder som vi sysslar mest med här där oljan endast smörjer koppling/transmission kan man undra hur alla oljetillsatserna påverkar funktionen. Blir det bättre eller sämre än den enkla basolja som rekommenderades av tillverkarna på den tiden?
På gammelmopeder som vi sysslar mest med här där oljan endast smörjer koppling/transmission kan man undra hur alla oljetillsatserna påverkar funktionen. Blir det bättre eller sämre än den enkla basolja som rekommenderades av tillverkarna på den tiden?
Jo det är riktigt och har man kromade ventilkåpa(-kåpor) på så kan man ha tur och ofta slippa "gröten" under kåpan,tompas11 skrev:Det där "slemmet" som ibland bildas under ventilkåpan/oljepåfyllningslocket är kondens, som oftast bildas om man bara kör korta sträckor.
tack vare att de håller kvar värmen bättre än t.ex. svarta kåpor.
Jag använde en svart Elleman-Jacobsen-kåpa på en B-20F en gång, där såg det inte fagert ut efter några veckor när man lyfte på oljelocket...
Såg ut ungefär som grå hm..chokladpudding på vipporna.
Bytte tillbaka till den silverfärgade originalkåpan och problemet var löst.

Kan man säga att en motorolja har speciella egenskaper bara för den håller en viss API klass?erlan skrev:rätt olja till B18/B20 vill jag minnas är API SF. den har tillsatser för att minska kamslitaget, bl.a. zink. dessa tillsatser tvingades man senare ta bort av milöskäl.
erlan
Jag har gräsklipparolja SAE 30 som har API SF klass. Har den oljan då den här zinktillsatsen?
Jag undrar och leker med tanken om det inte kunde har ha varit så det var en olja som Volvo tog fram eller beställde och som skulle göra att dom dåliga kamaxlarna höll bättre?
Hej.56:an skrev:Kan man säga att en motorolja har speciella egenskaper bara för den håller en viss API klass?erlan skrev:rätt olja till B18/B20 vill jag minnas är API SF. den har tillsatser för att minska kamslitaget, bl.a. zink. dessa tillsatser tvingades man senare ta bort av milöskäl.
erlan
Jag har gräsklipparolja SAE 30 som har API SF klass. Har den oljan då den här zinktillsatsen?
Jag undrar och leker med tanken om det inte kunde har ha varit så det var en olja som Volvo tog fram eller beställde och som skulle göra att dom dåliga kamaxlarna höll bättre?
Helt rätt som Erlan skriver, nyare oljor innehåller inget eller väldigt lite av det ämnen som äldre motorer så väl behöver ( Zink och Fosfor mm ) detta behövs i äldre motorer som har ett ventil och kamsystem där lyftaren glider/roterar (stål) mot gjutjärnskammen.
Varför nyare oljor ej använder sig av dessa ämnen är för att om motorn drar olja så ( vilket alla gör i mer eller mindre utsträckning ) så skadas katalysatorerna och dessa brinner upp. Dessutom så har ju bilfabrikanterna tvingats till att hitta på andra lösningar i ventilsystemen som tex Kromade kamnockar, eller rulllyftare mm enbart för att dessa inte är så känsliga mot den typen av slitage, samt att friktionen blir något lägre och sänker iom det även förbrukningen av bränsle.
Finns många oljor i dag som forfarande har Zink och Fosfor mm som behövs för att en äldre motor ska klara sig..
Stefan