Transport av moped från Dalarna till Skåne
Så här är det.
Jag är medelålders och äger för första gången i mitt liv en moped som nu står hos mitt ex i Dalarna. Jag kan ingenting men har tänkt att försöka lära mig eftersom jag tyckte det var väldigt kul att köra. Jag trodde att det här var rätt forum att vända sig till.
Jag är helt seriös och hoppas hitta hjälpsamma människor.
Jag är medelålders och äger för första gången i mitt liv en moped som nu står hos mitt ex i Dalarna. Jag kan ingenting men har tänkt att försöka lära mig eftersom jag tyckte det var väldigt kul att köra. Jag trodde att det här var rätt forum att vända sig till.
Det var en bra vedhögPatrik skrev:Han hämtade en moped här i krokarna för ett tag sedan tror jag, så här såg det ut iaf:Säcken skrev:Hej! En kille här på forumet har en fin kärra med en stabil konstruktion för att köra mopeder på. Han brukar va villig att hjälpa till.
Zappafan heter han här.
Mvh Säcken
http://www.kullen.se/live/wp-content/up ... mis003.jpg
/ P

Fast lite jobbigt och klättra bara....

Jag är också seriös och åtminstone har varit mycket hjälpsam fast numera tycks jag ha fullt sjå med och hjälpa mig själv....Eva Grahn skrev:Så här är det.

Annars har du ju en perfekt semestertur om du kör hem denEva Grahn skrev:Så här är det.

Eftersom det är en sachs så är det ju bara att tanka o köra

Det bor många forummedlemmar efter vägen som du kan passa på att besöka
Ordförande i Hallstamoppers 

- pangerva
- Forumsponsor
Hej Eva!
Välkommen till forumet dvs det bästa forumet för veteranmopeder/mopedister. Ett mycket aktivt forum där fantastiska renoveringar och byggen blandas med budgetrenoveringar och utbyte av alla de slag.
Ofta smyger det sig in lite lustigheter också vilket jag personligen tycker är kyl. Detta forum är nog det forum där det sker minst påhopp osv.
Läs gärna och fråga som du nu gjort så får du säkert roligt och tycker det är trevligt och lärorikt.
Apropå transport så är det ju en bit. Kanske kan lösa sig om den sker i etapper. Du hade ju inte jättebrottom vad jag förstod.
Än en gång välkommen.
Välkommen till forumet dvs det bästa forumet för veteranmopeder/mopedister. Ett mycket aktivt forum där fantastiska renoveringar och byggen blandas med budgetrenoveringar och utbyte av alla de slag.
Ofta smyger det sig in lite lustigheter också vilket jag personligen tycker är kyl. Detta forum är nog det forum där det sker minst påhopp osv.
Läs gärna och fråga som du nu gjort så får du säkert roligt och tycker det är trevligt och lärorikt.
Apropå transport så är det ju en bit. Kanske kan lösa sig om den sker i etapper. Du hade ju inte jättebrottom vad jag förstod.
Än en gång välkommen.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Välkommen till forumet Eva! Kul att fler tjejer hittat hit till forumet.
Det är en riktigt fin 1279'a du har fått tag i.
Bussgods tar mopeder beroende på vilken station de går ifrån, ring och prata med stationen den kan skickas ifrån. De skickas numera oftast liggande på gallervagn, så man bör packa in tank och andra skadliga delar ordentligt i wellpapp eller bubbelplast, samt att vrida på styret. Frakten brukar kosta ca 500 på så sätt. Har själv inte provat frakt med den liggande varianten men när de stått på hjul har bussgods alltid levererat mopederna oskadda.
Det är en riktigt fin 1279'a du har fått tag i.
Bussgods tar mopeder beroende på vilken station de går ifrån, ring och prata med stationen den kan skickas ifrån. De skickas numera oftast liggande på gallervagn, så man bör packa in tank och andra skadliga delar ordentligt i wellpapp eller bubbelplast, samt att vrida på styret. Frakten brukar kosta ca 500 på så sätt. Har själv inte provat frakt med den liggande varianten men när de stått på hjul har bussgods alltid levererat mopederna oskadda.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- pangerva
- Forumsponsor
Eva Grahn skrev:Tack för alla tips!
Det roligaste verkar ju faktiskt att ta ledigt några veckor och i maklig takt, med avstickare, köra den hem till Skåne.
Tanten on the road, liksom.
Jag trycker på gillaknappen

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Kul tanke, kräver ju uthållighet och tur, väder och maskinfel kan ju ställa till det rejält.Eva Grahn skrev:Tack för alla tips!
Det roligaste verkar ju faktiskt att ta ledigt några veckor och i maklig takt, med avstickare, köra den hem till Skåne.
Tanten on the road, liksom.
Beroende på var i Dalarna det är kan det väl bli uppåt 80 mil.
Om du inte har en välstoppad "sadel" så kan det bli lite träigt efter ett par dagars nötande...

Kanske du kan bilda en kedja av forumkollegor som kan hjälpas åt att förflytta den med bil eller något?
Jag har en hemmagjord dragkrokshållare så jag kan hämta moppen vid norra länsgränsen och lämna den i Malmö till dig.
Alternativt att du kan låna den om du ska köra bil och hämta hem moppen.
Såhär tog jag hem min 50S från Uppsala: