Cylinderkjolens utförande ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Cylinderkjolens utförande ?

Inlägg av Hakan »

Varför ser dom olika ut ?
Är det slaglängden , kolvens utförande ,motorgeometrin eller vevhuset som ger olika utföranden?
Hittar inte så mycket info om detta.
Frågar man inte får man inget veta.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1585
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Cylinderkjolens utförande ?

Inlägg av Coolvette »

Hakan skrev:Varför ser dom olika ut ?
Är det slaglängden , kolvens utförande ,motorgeometrin eller vevhuset som ger olika utföranden?
Hittar inte så mycket info om detta.
Frågar man inte får man inget veta.
Du har nog fångat svaren själv, jag försöker bidra så gott jag kan:

Urtagen har olika syften, antingen för att skapa frigång för vevstaken eller för att korta vägarna för bränsleblandningen att ta sig till överströmmarna.

Den översta, en Flintacylinder, där är vevstaken så tunn och spinkig att det inte behövs de uttag för att staken ska gå fritt. På de två Sachs-cyllarna och på den understa, en Zündapp-cylinder, behövs dessa då Sachs och Zündapp har grövre vevstakar.

Urtagen på sidorna har ju som syfte att förkorta vägen från vevhuset till kanalernas öppning vid cylinderfoten.
Husqvarnacylindern saknar urtag, kolven är helt cylindrisk och bränsleblandningen måste ledas utanför fodret och får en lång väg till cylindern.

Sachs-cylindrarna har urtag för att förkorta vägen till kanalen, den översta har även en rest av fodret i underkant, kanske för att förstärka de bitar som sticker ner för att undvika att dom börjar spricka i botten på urtagen.

Om där finns urtag för överströmmarna bör motsvarande finnas i kolven.

Nyttan med dessa urtag vid överströmmarna märks knappast förrän man börjar stöka lite med effekten, på mopparnas originalcylindrar funkade det alldeles tillräckligt för att generera en hästkraft men vid högre varvtal och effekt är dom säkert avgörande.

Vevhusets utformning runt kanalernas öppning spelar också en stor roll i detta men det är kanske en annan del av tvåtaktarnas hemlighet.
Senast redigerad av Coolvette den 27 jan 2014, 05:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

den första jag hört som kallat flintans vsvstake "lång" :?

men däremot är den tunn och spinkig så den går fritt av den anledningen.

det enda jag kan tillägga i övrigt är att en stor del av förklaingen ligger i fabrikernas maskinpark, och vad man förmådde mssproducera.

erlan
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

erlan skrev:t en stor del av förklaingen ligger i fabrikernas maskinpark, och vad man förmådde mssproducera.

erlan
Ja, å att även ekonomiavdelningen inte helt sällan har ett finger med i spelet.

Mvh Patrik
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Det är inte alltid som man tror.

http://www.pit-lane.biz/t4072p720-gp125 ... ars-part-3

Mitten på sidan ungefär.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Skunkworkz skrev:
Mitten på sidan ungefär.
Klicka på länkar å leta sig fram, Nä tack men lägg gärna in du vill säga direkt i tråden?
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Skunkworkz skrev:Det är inte alltid som man tror.

http://www.pit-lane.biz/t4072p720-gp125 ... ars-part-3

Mitten på sidan ungefär.
Aj då, man kan inte se bilderna utan att vara inloggad.
Bilden visar en cyl o kolv till Aprillia RSA. Kolven har
inte lika stora uttag som cylinderkjolen, när kolven moddades
så den inte "var i vägen" så tappade motorn effekt.
Skriv svar