Jag är inte ute efter att åka i 90 knyck på bakhjulet men vill att den skall bli lite starkare och toppa ca 55-60km/h
Vilken drevning skall jag ha? Motorn är 3-vxl.
Jag undrar om den är prisvärd eller räcker det att göra en lucka i kolven och byta förgasare för samma effekt?
Vilken förgasare skall man ha på en gammal Mustang 618.
den förnämliga kundservicen hos trimbutiken gör väl valet av inköpsställe enkelt.
Mikael lade ner en hel del besvär för att leta på en speciell modell på kolvringar åt mig.
dessutom får man leveransbesked om dom inte kan skicka samma dag.
Kolven har klassningar från A och uppåt, står instansat på kolven.
På cylinderns övre del står också en bokstav.
På en ny eller inte alltför begagnad cylinder ska dessa bokstavsbeteckningar vara likadana.
Om en cylinder är mer begagnad, kan man gå upp en bokstav (ex från A till B) på kolven.
En test kan man göra.
Tvätta ur cylinder och kolv, så det inte är någon olja eller fett på dem.
Ta bort kolvringarna på kolven.
Ställ cylindern på en trasa eller liknande med ovandelen nedåt.
Tryck cylindern mot trasan, släpp ned kolven i cylindern och se vad som händer.
Tar det en liten stund (magkänsla, en sekund kanske?) innan kolven går ner till botten, så är det bra.
Slinker den ned direkt, är kolven för liten, tar det för lång tid, så är kolven för stor.
Så har jag lärt mig, men det finns nog ännu bättre sätt.
Kirre skrev:Vad är skillnaden på den hos trimbutiken och en tysk original 2,6hk?
Har fått ett erbjudande på att köpa en tysk 2,6hk inkl topp och insug för 1200:-.
Om cylle är i bra skick skulle jag inte tveka på en tysk original.
Dessutom halva priset mot en pirat.