Har du kollat på bromspumpar till fiddys, de brukar vara rätt billiga och smäckra i utformningen.Astanius skrev: Bromshandtaget blir stort på Mamban!
Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbroms!
Re: Nu börjar man arbeta åt rätt håll!
-
Re: Nu börjar man arbeta åt rätt håll!
Tack för bra tipps! Ska kolla detta till K50n som blir nästa projekt. Till Mamban har jag hittat ett.Svartsjö skrev:Har du kollat på bromspumpar till fiddys, de brukar vara rätt billiga och smäckra i utformningen.Astanius skrev: Bromshandtaget blir stort på Mamban!

-
Nja...det är inte lätt. Kolla med Putte....han har nog scannat hela nätet efter däck till sin. Har för mig han åker Golden Boy.Astanius skrev:Hej! Har du några bra tipps på var man hittar bra 15 tums däck?jonTe-Zündapp skrev:Den är såååå jäkla fin!
Dock skulle jag inte vilja åka 100km/h med de där däcken.....
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Golden boy finns på dapra.sejonTe-Zündapp skrev:Nja...det är inte lätt. Kolla med Putte....han har nog scannat hela nätet efter däck till sin. Har för mig han åker Golden Boy.Astanius skrev:Hej! Har du några bra tipps på var man hittar bra 15 tums däck?jonTe-Zündapp skrev:Den är såååå jäkla fin!
Dock skulle jag inte vilja åka 100km/h med de där däcken.....
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Hej
en svarvare på jobb kan tillverka delar till mig för konvertering
till kapslade kullager i framnav.
Skulle du kunna hjälpa mig med att berätta vilka delar jag behöver ha
tillverkat och måtten på dem? (om du har det kvar)
Har den gammla mamba framgaffeln om det spelar någon roll.
Tack på Förhand.
Mvh
Freddin
en svarvare på jobb kan tillverka delar till mig för konvertering
till kapslade kullager i framnav.
Skulle du kunna hjälpa mig med att berätta vilka delar jag behöver ha
tillverkat och måtten på dem? (om du har det kvar)
Har den gammla mamba framgaffeln om det spelar någon roll.
Tack på Förhand.
Mvh
Freddin
15 tum däck?
Golden Boy?
Är det så mycket bättre?
Är det så mycket bättre?
Kunde inte låta bli!
Var kanske inte helt planerat men det var svårt att låta bli! Motorn har som sagt gått bra men har känt vibrationer när den gått för fullt på ett sätt som den treväxlade inte gjorde. Veven ska få en översyn så det inte är obalans i den. Lagret till kopplingskorgen blir nu bytt. Blev inte gjort förra gången.

Blir snabbt inarbetat när man sätter igång!
Såg också att det fanns lite och bearbeta i blockhalvorna. Kanalerna på den treväxlade passade betydligt bättre mot cylindern än vad det gör med den fyrväxlade. Detta ska ses över.

Eventuellt kommer även original kopplingskorg att monteras tillbaka. Tycker att motorn går hårt med den rakskurna.

Två K50 motorer som ligger och väntar på sin tur.

Blir snabbt inarbetat när man sätter igång!

Såg också att det fanns lite och bearbeta i blockhalvorna. Kanalerna på den treväxlade passade betydligt bättre mot cylindern än vad det gör med den fyrväxlade. Detta ska ses över.

Eventuellt kommer även original kopplingskorg att monteras tillbaka. Tycker att motorn går hårt med den rakskurna.
Två K50 motorer som ligger och väntar på sin tur.
- Racermoppe
Re: Sakta men säkert framåt!
Astanius skrev:Då har man spenderat lite tid med Mamban igen. Efter att jag fått tag i en ekersats med rätt längd så är vi på gång.
Demontering av K50 framhjul.
Navet klart för ekring samt broms ok från GP125 hemkommet.
Hopmonterat och inprovat. Nu ska det bara riktas!
Efter riktningen av framhjulet återstår att fixa nedre gaffelbenen. Fästena för skärmen och nya packboxar ska fixas.
Det är ett stiligt bygge

Monarped 1959
Saxoped 1140 Sport 1960
Crescent Raket 1148 1961
Zündapp Combinette 1962
Saxoped 1140 Sport 1960
Crescent Raket 1148 1961
Zündapp Combinette 1962
Re: Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbr
Hej på er! Dags att avsluta denna tråd! Renoveringen är i mina ögon klar och nu ska den användas. Det senaste som är gjort är att den fått en extra tank så jag klarar av de lite längre mopedrallyna. Beroende på hur hårt man gasar så klarade jag ca 8 mil innan tanken kom på plats. Mamban har levererat väl och är otroligt körbar. Enda fadäsen som inträffat är att ljuddämparen gick av vid infästningen mot cylindern. Berodde nog mer på mekaniker som inte tänkt hela varvet runt än på mopeden. Lägger upp några avslutande bilder. Under hösten kommer ny tråd skapas. Suzuki K50. Renovering med modifiering. Välkomna dit!
- Bilagor
-
- 20140409_194308.jpg (169.83 KiB) Visad 5957 gånger
Bilder!
- Bilagor
-
- 20140409_194319.jpg (152.02 KiB) Visad 5957 gånger
Bilder!
- Bilagor
-