crescent 1203 olja!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
brööt

crescent 1203 olja!

Inlägg av brööt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inhandlat en crescent 1203. Det är en Morini Mo Gyromat som driver denna moped sakta framåt. Jag undrar om det är någon som känner till vad det skall vara för olja i denna motor? Är det något mer man bör känna till om denna itaienska motor? <!-- </EdIndex> --></div>
944racing

Inlägg av 944racing »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag blev rekommenderad av bloms Cykel & Motor i Göteborg att använda ATF olja (automatlådeolja) och det har jag gjort och det verkar fungera bra. Jag hällde på en 250 ml flaska.

:roll: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
944racing skrev:Jag blev rekommenderad av bloms Cykel & Motor i Göteborg att använda ATF olja (automatlådeolja) och det har jag gjort och det verkar fungera bra. Jag hällde på en 250 ml flaska.

:roll:
om du inte vet, behöver du inte svara :twisted: det har skrivits åtskilliga inlägg om olja här, sök på äldre inlägg <!-- </EdIndex> --></div>
944racing

Inlägg av 944racing »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som sagt var.......

Det här med olja till gyromaten, jag fick ju tips om att det skulle vara ATF olja, tipset kom från Göran på Bloms Cykel & Mopedverkstad i Göteborg (han har lagat mopeder sedan mopedens inträde i Sverige) men trots detta så kan det vara så att det skall vara SAE20 olja (ej syntet)!!

Jag har letat på nätet och fått flera träffar som tyder på detta...

Jag kommer att byta från ATF-olja till SAE20, men har kört 5 mil med ATF och kopplingen fungerar bra.

Men som sagt var detta är inget råd till någon annan utan endast hur jag själv gjort och kommer att göra! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har kört på ATF i automatlådor på Sachs (saxonett), så det ska gå bra på Morinin också. Den ju inte "agressiv" och kan inte förstöra något på kortsikt. Förutom att möjligtvis att den kan smörja lagren för lite, men slirar den på "kopplingen" så kan det vara värt att rengöra och byta olja till en SAE 20...... Men föresten ligger inte ATF kring SAE 20? Har ingen flaska hemma så jag kan kolla.

Mängden har jag själv ingen aning om. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Mcb1203+1209

Inlägg av Mcb1203+1209 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det inte lite överskattat med denna diskussion om vilken olja man ska använda. Häll i vilken växelådsolja du kan hitta. Vi pratar ju om gammla mopedmotorer och inte om Schweiziska klockor. För övrigt är morini Gyromat motorn mycket trevlig. Stark och bra koppling. Packningssats och och kolv+kolvringar köpte jag från italien. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar