zundapp ks100
Det är inte helt lätt att svetsa i aluminium. För hög värme så har du en ännu större skada men det går kanske att kapa rent och lägga i en ny bit.barr3 skrev:Det är nog inte de svåraste att fixa?pangerva skrev:Undra om man sett det som Billykid såg på bilderna. Jag såg det inte.
Eller jag kanske har fel?
Det lustiga med auktionen på tradera är att om folk lär sig att söka på internet så finns det precis nu ett KS 100 motorblock i absolut topskick (ser oanvänt ut) för 2000kr. Auktionen snart slut, dock ej i Sverige.
Olx i Portugal har förövrigt mycket bra priser på Zündapp motorer.
http://lomar.olx.pt/motores-zundapp-5-iid-440498449
Femväxlade motorer för 1800kr/st
I Sverige blir blir det någon sorts skogstokig hysteri kring Zündapp och man tror att det är guld man köper & säljer.
Nu vet vi...Hynboholm skrev:Ja, då får vi snart svar på värdet...pangerva skrev:http://www.tradera.com/item/100705/2007 ... 100-motor-

- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
6600 spänn, bara att gratulera. Hade nog köpt en i bättre skick för mindre slant inlusive frakt från Holland eller Tyskland.Frolzon skrev:Nu vet vi...Hynboholm skrev:Ja, då får vi snart svar på värdet...pangerva skrev:http://www.tradera.com/item/100705/2007 ... 100-motor-
På tal om Zundapp 100 cc motorer så träffade jag runt -85 en kille i Mölndal som byggde om vanliga Zundapp motorer till 100cc genom att förse dessa med motorsågscylindrar. Någon annan som stött på den modifieringen? Varvade verkligen ut... Kom att tänka på denna motor när jag körde motorsåg igår och i förgår, mycket att röja i skogen nu.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Ok, jag byggde den första runt -80 när jag var i moppeåldern.
Använde en cyl från Partner P100 (56 mm borr). Det var "bara"
att fräsa upp vevhuset o borra nya hål till skruvarna som håller
cyllen sedan täta alla hål med Plastic padding. Den motorn hade
en orörd cylle, vridkurvan kändes som den var nästa helt platt.
Motorn jag hade -85 var byggd på en 5vxl. Cyllen portad så mycket det
gick, förgasaren en Bing 28 från min ks 125, avgas från KX 80. Höll
egentligen på med bilar då, men hade den som en liten leksak. Motor
satt i någon gammal knatte cross.
Använde en cyl från Partner P100 (56 mm borr). Det var "bara"
att fräsa upp vevhuset o borra nya hål till skruvarna som håller
cyllen sedan täta alla hål med Plastic padding. Den motorn hade
en orörd cylle, vridkurvan kändes som den var nästa helt platt.
Motorn jag hade -85 var byggd på en 5vxl. Cyllen portad så mycket det
gick, förgasaren en Bing 28 från min ks 125, avgas från KX 80. Höll
egentligen på med bilar då, men hade den som en liten leksak. Motor
satt i någon gammal knatte cross.
Aha!Efter en snabb bildgoogling på partner p 100 så inser man att
det är nog enklare att tjacka en athena 70 än att leta reda på en
veteranmotorsågs cylinder!
Men tack för receptet
det är nog enklare att tjacka en athena 70 än att leta reda på en
veteranmotorsågs cylinder!
Men tack för receptet

Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome