Raketarens SAAB tråd

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

56:an skrev:Vad bra den Saaben passar i vinterskrud :D

Har du vinterdäck till den också?
självklart ligger det dubbdäck på den, bilen rullar ju ibland fast det är vinter...har inte ställt av den..känner man vill åka veteran lite på nu oxå det är jäkligt långt innan vårsolen tittar fram..*suck*
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

93-plåtbil-inkl-8sidigt-pressmeddelande

http://www.tradera.com/saab-93-platbil- ... override=1

något för SAAB- fantasten

:wink:
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

en fin plåtbil att ha på hyllan...men dock en smula för dyr för mig... :lol:
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

ja då är det då köpt en motorvärmare till bilen 8)

Bild
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

blev ju till att gräva fram bilarna ur sursnön idag... :? måste ju ha med mig *familjekombin* en dag till veckan på gör det självkvällen, så jag rastade den lite idag till bränslemacken ...

Bild

passade på att leta fram gammle *enöga* oxå under snön...hoppas han får en ny husse till våren som tar mer väl hand om han än jag.. :roll:

Bild

släpeländet behövs ju oxå på måndag, så det var ju bara å fortsätta å gräva...*tviii* #:-s

Bild

ryggen tyckte jag skulle lägga ner för dagen...så det fick bli så... :hmm:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Raketaren skrev:blev ju till att gräva fram bilarna ur sursnön idag... :? måste ju ha med mig *familjekombin* en dag till veckan på gör det självkvällen, så jag rastade den lite idag till bränslemacken ...

Bild
Kan ju inte finnas så många Saab-kombi's ute på vägarna? :D
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

zappafan skrev:
Raketaren skrev:blev ju till att gräva fram bilarna ur sursnön idag... :? måste ju ha med mig *familjekombin* en dag till veckan på gör det självkvällen, så jag rastade den lite idag till bränslemacken ...

Bild
Kan ju inte finnas så många Saab-kombi's ute på vägarna? :D

nä är inte så många kvar av saab 95 orna..så den känns rejält kult..den ger mig oxå många glada miner när man åker omkring med den.. :lol:
dessutom kul att den gått lite och endast haft två ägare före mig..

de här tidiga är det väldigt få av, de nyare med gummistötfångare kan man faktiskt se ute i trafiken ännu ibland..om än sällsynt..
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

ja nu är motorvärmaren på plats i *familjekombin* gjorde ett arbetsbyte med en jobbarkompis :wink: han fixade verkligen ett tjusigt *oldschool*montage i bilen trots att calixdelarna var helt nya.. 8)

Bild
HSE

Inlägg av HSE »

Påminner mig om en jobbarkompis som skulle montera motorvärmare på en SAAB V-4 motor. Han far som var slöjdlärare skulle hjälpa honom. För att få ur frostpluggen där motorvärmarkroppen skall sitta så bestämde de sig för att borra hål i frostbricka först. Så slöjdläraren tog fram borrmaskinen och satte i ett borr, knölade ned borrmaskinen mellan motorn och plåtväggen bakom den och tryckte på on knappen. Men borret bet för bra, innan han fick stopp på borrmaskinen hade borret gått rakt genom både brickan och cylinderblocket innanför så nu hade de hål rakt in i cylindern! :oops: För att täta det försökte de att gänga upp hålet med ett gängsnitt och sedan sätta i en stoppskruv. Föga förvånande en lösning som fungerade dåligt och han fru var inte nöjd :evil: Han betalade en kille att byta motor i bilen men hon var fortfarande missnöjd med bilen efter motorbytet så han fick köpa henne en ny bil...Där ser man vad montera motorvärmare kan dra med sig, åtminstone om man låter en slöjdlärare göra jobbet :D
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

börjar ju rycka till lite i vårkänslorna nu.. :) är ju snart läge för att ställa på snetrean igen efter att den stått i vinterdvala..
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Vårkänslor jodå 8) Jag skiter i och ställa av, Amazonen står påställd utanför dörrn året runt Bild
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

56:an skrev:Vårkänslor jodå 8) Jag skiter i och ställa av, Amazonen står påställd utanför dörrn året runt Bild

jo men det får ju räcka med en rullande veteran, bruksbilen och en släpvagn på vintern.. :wink:
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

ja då var det ju en bättre kompressor i bilgaraget då...den här orkar ju med mutterdragaren i allafall... :wink: är ju dubbelt så stark som min gammla, nu hammnar den gammle i moppegaraget, duger gott att pumpa däck å blåsa i förgasare med.. :lol:

Bild

passade på att ställa in ett udda originaltillbehör i snetrean oxå...en modellanpassad trådkorg.. 8)

Bild

blev ju bra att ställa oljeflaskan i ... :wink:
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

lyckades ju buda in en träknopp till växelspaken på snetrean.. 8) nu fattas det ju bara en träratt till den.. :wink: då skulle ju bli riktigt snyggt..

Bild
Skriv svar