Shimsfria lager?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Storabuken
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Sandviken

Shimsfria lager?

Inlägg av Storabuken »

Hej!
Jag köpte shimsfria ramlager + en Rito-vev till min sachs motor,men nu läste jag på forumet att man måste shimsa ändå?
Nån som har tips och råd hur detta ska gå till?/Stefan
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Alltid lika roligt med så kallade shimsfria lager. begrier inte varför de skulle va shimsfria. de anpassar väl sig inte i bredd efter vad som saknas? finns nog ån här som kan svara hur du shimsar såna.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

NiklasHögberg skrev:Alltid lika roligt med så kallade shimsfria lager. begrier inte varför de skulle va shimsfria. de anpassar väl sig inte i bredd efter vad som saknas? finns nog ån här som kan svara hur du shimsar såna.
Hmmmm...jag ***ler***... :)
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

Skall försöka förklara så enkelt jag kan :wink: Shimsfria lager menas att du inte behöver göra något åt lagerglappet, det är redan bestämt och benämns som C3 i efterbeteckningen på lager dimensionen

Ex från SKF
C2 Radialglapp mindre än normalt
C3 Radialglapp större än normalt
C4 Radialglapp större än C3
C5 Radialglapp större än C4

Sedan är montagemått en helt annan sak som du måste chimsa för att det skall bli rätt. Man vill ju inte att det skall röra sig axiellt i ytterringen på lagret i motorblocken eller att veven kanar axiellt i innerringen på lagren. På ett vevparti chimsar man ju oftast på axeln och flyttar ut lagret. Jag mätte med ett djupskjutmått ner i ramlagerlägena på mina blockhalvor, la till tjockleken på packningen och fick ett totalmått på max yttermått på vev + lager. Sedan var det bara att chimsa upp lagren på veven så det inte överstiger det maxmåttet för då får man problem med "förspända" lager. En bit ner på sidan en bild när jag chimsade upp lagren och vad jag använde för avdragare http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 7&start=75 visserligen en puchmotor men tekniken/förfarandet är detsamma på din motor också.
Storabuken
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 aug 2012, 23:00
Ort: Sandviken

Tack!

Inlägg av Storabuken »

Ett stort tack för bra beskrivning!/Stefan
Skriv svar