Hej Patrik
Det var inte någon speciell anledning till att det sitter ett sk metrakit topplock på. Utan det var vad som levererades och fanns att köpa vid det tillfället i höstas när det inhandlades och levererades till kittet. Det skulle ju ändå till agge för att åtgärdas (klämspalt och förbränningsrum) tillsammans med cylindern (portning) för att bli optimalt. Det är nog mest en utseende sak om det sitter ett metrakit eller gilardoni. Men skulle man trilla på rätt topplock så kan man ju alltid byta om man är utseendefixerad på topplock
mallgroda skrev:Hej Patrik
Det var inte någon speciell anledning till att det sitter ett sk metrakit topplock på. Utan det var vad som levererades och fanns att köpa vid det tillfället i höstas när det inhandlades och levererades till kittet. Det skulle ju ändå till agge för att åtgärdas (klämspalt och förbränningsrum) tillsammans med cylindern (portning) för att bli optimalt. Det är nog mest en utseende sak om det sitter ett metrakit eller gilardoni. Men skulle man trilla på rätt topplock så kan man ju alltid byta om man är utseendefixerad på topplock
Hej !
Ok, det var typ så jag tänkte.
Jo det blir ju lite snyggare kanske med samma design på lock å cylinder annars så ser de väl rätt lika ut i förbränningsrummen innan moddning vad jag minns.
Jag har 3st olika 47mm kit som ligger, Gilardoni, MetraKit och Airsal.
Har ju åkt Metra 50cc i många år nu på min Puch M50 och tänkte mig å testa lite mer kubik nu.
Ibland kan det bli en kovändning på hur man tänker och vad det sedan blir. Samtidigt som jag köpte ekror och fälgbana till framnavet inhandlades en ny komlett bakfälg till dakota för att få samma eker tjocklek (3 mm) som på framfälgen, men har tänkt om runt detta att även montera ett racingnav som bakbroms. Först när jag kikade på racing baknavet och konstaterade att det var 15 mm axel och funderade runt att fräsa upp spåren i svingen för att kunna använda det då det är 12 mm axel original på bakhjulet. Efter att ha tagit loss lagren och distanser mm och sett hur det såg ut så har jag varit i kontakt med "Simtus" som svarvar nya till mig men anpassade för att använda 12 mm genomgående axel istället. Så nu blir det även racing bromsnav som bakbroms
Nu är även framfälgen monterad. Vad som krävdes för att få dit den och använda en dakotagaffel var att på höger gaffelben slipa bort hållaren för original bromssköld. samt gänga M12x1,5 i det gaffelbenet, och tillverka en distans 20 mm utvändigt 12 mm i hålet och 12 bred för att få rätt avstånd mellan gaffelben och nav. Det vänstra gaffelbenet fick borras upp till 16 mm. Då passar original hjulaxel från en racing (Simtus svarvade en ny åt mig i rostfritt) Nya Metzeler ME 22 däck monterade.
Köpet ett Puch Dakota B-hjul saknade axel + lager, tänke är väl inga probelm!
Vanligt lager kan man fixa, en 12mm axel har jag....HMMMM...
Jodå efter google...det ska var distanser massa distanser både här å där..
Så min fråga vilka lager kan man använda på ett Puch Dakota B-hjul..
Mätte lite snabbt 31,5mm ytter dia. lager läget i hjulet..kan det stämma..?
Köpet ett Puch Dakota B-hjul saknade axel + lager, tänke är väl inga probelm!
Vanligt lager kan man fixa, en 12mm axel har jag....HMMMM...
Jodå efter google...det ska var distanser massa distanser både här å där..
Så min fråga vilka lager kan man använda på ett Puch Dakota B-hjul..
Mätte lite snabbt 31,5mm ytter dia. lager läget i hjulet..kan det stämma..?
Tipps önskas....
Det är vanliga 6201 i bakhjulet på dakota (32/12/10)
Köpet ett Puch Dakota B-hjul saknade axel + lager, tänke är väl inga probelm!
Vanligt lager kan man fixa, en 12mm axel har jag....HMMMM...
Jodå efter google...det ska var distanser massa distanser både här å där..
Så min fråga vilka lager kan man använda på ett Puch Dakota B-hjul..
Mätte lite snabbt 31,5mm ytter dia. lager läget i hjulet..kan det stämma..?
Tipps önskas....
Det är vanliga 6201 i bakhjulet på dakota (32/12/10)
Nu är det nya insuget klart. Har utgått från en 5 mm rostfri plåt och en 30 mm krök som kapats ner. Simtus har svarvat anslutningen och en nylonbussning som tätning mot förgasaren.
Förgasaren monterad och anslutningen till luftfiltret som sitter i verktygsfacket. Nu är allt klart kring motorn som är klar för uppstart, som blir så snart bakfälgen är monterad.
Ser verkligen snyggt ut! Nästan så man får ont i ögonen så fint är det
Dock så skulle jag inte tro att du får det drag som du förtjänar pga den där luftfilterplaceringen. Jag har provat ett antal luftburkar små som stora men det har alltid slutat med att det inte finns något kvar av dom för att det blir för trångt för luften och filtret har hamnat direkt på förgasaren. Glöm inte att borra upp bränslekranen om du inte redan har kanonflöde i den annars så räcker inte soppan till. Tm24an verkar inte gilla böj på luftintaget direkt bakom luftmunstycket enligt min erfarenhet.
blyfot skrev:Tm24an verkar inte gilla böj på luftintaget direkt bakom luftmunstycket enligt min erfarenhet.
Jag tror inte luften vet om den skall svänga eller gå rakt fram in i förgasaren. Körde med den istalationen förra året på 70 cc motorn utan problem så när åksäsongen börjar så kommer det att testas om det är ett bekymmer. Skulle det vara något problem med filterplaceringen och anslutningar så löser jag det med då. Anledningen till att jag satte luftfiltret i verktygsfacket var att det tidigare luftfilltret jag hade sög till sig vatten när det regnade som hamnade i flotörkoppen med alla dom problem som uppstår då. Röret och nittiograders böjarna är större än anslutningen på förgasaren, men är det någon som är duktig på volym/area och flödesmätning så går det säkert att räkna ut om det hämmar luftintaget. Jag kommer att prova praktiskt istället då jag har ett antal filter i olika utföranden att välja på