Puch Ramlager

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BING
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 feb 2011, 00:00
Ort: Pallas

Puch Ramlager

Inlägg av BING »

Någon som vet vad axialspelet ska va, på L17 ramlagren i en 3v puch motor, (finns säkert att läsa i någon tidigare tråd men jag hittar inte...) det var 0.25 nu i en oöppnad motor men då är lagren slitna....
Senast redigerad av BING den 11 feb 2014, 23:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

0,06-0,12 mm.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
BING
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 feb 2011, 00:00
Ort: Pallas

Inlägg av BING »

Tack för snabbt svar :D
BING
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 feb 2011, 00:00
Ort: Pallas

Inlägg av BING »

Nu blev det lite motgångar i allafall.... :( märkte att det finns glapp i vevslängen... Kanske 0.10 skulle jag tippa på (har för tillfället inget hemma å mäta med) vad är normalt, eller rättare sagt godtagbart? det ska bara bli en original... Hur löser man det enklast,billigast... Är det någon som har en vev som vill sälja? (12mm)
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Acceptabelt radialglapp i vevstakens rullager är strax över noll (bara så oljefilmen får plats praktiskt taget). Går det känna ett glapp är det för stort.
BING
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 feb 2011, 00:00
Ort: Pallas

Inlägg av BING »

Misstänkte de jag oxå, men jag har ingen lust att lägga 1000 pix på en ny vev, och bara strunta i det går nog inte heller, för har det en gång börjat bli glappt så ökar det nog snabbt sen... Finns vevlagret att köpa löst?
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

BING skrev:Misstänkte de jag oxå, men jag har ingen lust att lägga 1000 pix på en ny vev, och bara strunta i det går nog inte heller, för har det en gång börjat bli glappt så ökar det nog snabbt sen... Finns vevlagret att köpa löst?
Det där blir inga problem om du nt ska bygga någon värstingspis. För orginal håller det nog ett bra tag utan bekymmer.
Det gör sig nt självt att byta vevlager, press eller special jigg för att få isär det och sedan ett litet elände att få den rak och i balans när du pressat ihop allt efter bytet (jag har gjort den där operationen) Köp nytt är mitt råd om du inte är en snål rakarns mecjkguru. :lol:
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Problemet är också att det inte är bara vevlagret som är slitet. Även vevtappen och vevstaken är sliten. Så man måste köpa ett helt nytt vevstakskitt. Och sen kommer då också problemet att klyva veven och få ihop den rakt.
Senast redigerad av Rexxy den 14 feb 2014, 23:48, redigerad totalt 1 gång.
BING
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 feb 2011, 00:00
Ort: Pallas

Inlägg av BING »

Inte snål men fattig :D och jag har tillgång till hydraulpress, svarv ,mm och allehanda indikatorklockor, tyvärr så är det dåligt med tid....
BING
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 feb 2011, 00:00
Ort: Pallas

Inlägg av BING »

Såg nu att det fanns ett vevstaks kit för 400kr så nu har jag ju det alternativet med,,, eller att bara strunta i det och köra vidare.. :roll:
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

BING skrev:Såg nu att det fanns ett vevstaks kit för 400kr så nu har jag ju det alternativet med,,, eller att bara strunta i det och köra vidare.. :roll:
Brattis har
Bara att trycka köp nu
http://www.tradera.com/item/100703/2013 ... olvbult-ny

Bild
Ordförande i Hallstamoppers :D
BING
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 feb 2011, 00:00
Ort: Pallas

Inlägg av BING »

Oj tack :D nu blev det vevstaks byte i allafall, känns ju alltid bättre när man vet att det är helt ok :)
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

BING skrev:Oj tack :D nu blev det vevstaks byte i allafall, känns ju alltid bättre när man vet att det är helt ok :)
Lycka till då :p
BING
Inlägg: 27
Blev medlem: 02 feb 2011, 00:00
Ort: Pallas

Inlägg av BING »

I kväll kom den på plats, och det gick lättare än jag trodde :D 0,03 i kast måste väll vara acceptabelt? jag mätte den på samma sätt innan jag demonterade den, och då låg den på 0,06. Sen blev vevpartiet 0,2 smalare, vevstaks bulten var tydligen kortare än original, för innan låg den i linje med ytterkant på skinkorna, och nu ligger den lite innanför, men jag vågade inte pressa den mer för jag är rädd att då kan veven nypa, nu glappar den ca 0,3 i sidled, och de tycker jag känns bra.
Skriv svar