Puch Ramlager
Puch Ramlager
Någon som vet vad axialspelet ska va, på L17 ramlagren i en 3v puch motor, (finns säkert att läsa i någon tidigare tråd men jag hittar inte...) det var 0.25 nu i en oöppnad motor men då är lagren slitna....
Senast redigerad av BING den 11 feb 2014, 23:34, redigerad totalt 2 gånger.
0,06-0,12 mm.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Nu blev det lite motgångar i allafall....
märkte att det finns glapp i vevslängen... Kanske 0.10 skulle jag tippa på (har för tillfället inget hemma å mäta med) vad är normalt, eller rättare sagt godtagbart? det ska bara bli en original... Hur löser man det enklast,billigast... Är det någon som har en vev som vill sälja? (12mm)

Det där blir inga problem om du nt ska bygga någon värstingspis. För orginal håller det nog ett bra tag utan bekymmer.BING skrev:Misstänkte de jag oxå, men jag har ingen lust att lägga 1000 pix på en ny vev, och bara strunta i det går nog inte heller, för har det en gång börjat bli glappt så ökar det nog snabbt sen... Finns vevlagret att köpa löst?
Det gör sig nt självt att byta vevlager, press eller special jigg för att få isär det och sedan ett litet elände att få den rak och i balans när du pressat ihop allt efter bytet (jag har gjort den där operationen) Köp nytt är mitt råd om du inte är en snål rakarns mecjkguru.

Problemet är också att det inte är bara vevlagret som är slitet. Även vevtappen och vevstaken är sliten. Så man måste köpa ett helt nytt vevstakskitt. Och sen kommer då också problemet att klyva veven och få ihop den rakt.
Senast redigerad av Rexxy den 14 feb 2014, 23:48, redigerad totalt 1 gång.
Brattis harBING skrev:Såg nu att det fanns ett vevstaks kit för 400kr så nu har jag ju det alternativet med,,, eller att bara strunta i det och köra vidare..
Bara att trycka köp nu
http://www.tradera.com/item/100703/2013 ... olvbult-ny

Ordförande i Hallstamoppers 

I kväll kom den på plats, och det gick lättare än jag trodde
0,03 i kast måste väll vara acceptabelt? jag mätte den på samma sätt innan jag demonterade den, och då låg den på 0,06. Sen blev vevpartiet 0,2 smalare, vevstaks bulten var tydligen kortare än original, för innan låg den i linje med ytterkant på skinkorna, och nu ligger den lite innanför, men jag vågade inte pressa den mer för jag är rädd att då kan veven nypa, nu glappar den ca 0,3 i sidled, och de tycker jag känns bra.
