Billig honing/borrning av sachscylinder i sthlm??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JMolin

Billig honing/borrning av sachscylinder i sthlm??

Inlägg av JMolin »

Som sagt, skulle behöva fräscha till cylindern en aning till sommaren. Cylindern är sleten efter förra säsongens nyp pga dålig smörjning i sin tur pga urhoppad vevpackbox på vä sida.

Cylindern är allmänt sleten och har även en repa vid sin högra spolport och min fråga är nu om det är någon hör som vet någon eller själva kan hona eller borra denna någon mm för en liten slant (då menar jag mindre än priset för en ny plus kolv) kring sthlm/värmdö?

Tack på förhand.
Jacob
jowe65

Inlägg av jowe65 »

vad är billigt, jag skickade två cylindrar till min hemort. det kostade 900:- med frakt och allt. är det billigt?
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

jowe65 skrev:vad är billigt, jag skickade två cylindrar till min hemort. det kostade 900:- med frakt och allt. är det billigt?
Billigt vet jag inte men acceptabelt är det ju det burkar ju vara lite olika priser beroende på hur mycket som ska borras och vilken diameter det handlar om.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Enda gången man kan vara rätt så säker på att bli missnöjd är när man går på lägsta pris.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Brukar kosta en Butterkaka på jobbet.... :D
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

Inte nära direkt, men Uppsala Motorslip borrade en cylinder åt mig för några år sedan, från 39 till 41 mm. Jag har för mig att dom tog 500kr då. Bra jobb, moppen funkar fint än idag.
Användarens profilbild
Oaken
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

zappafan skrev:Brukar kosta en Butterkaka på jobbet.... :D
Exakt, bara för det är dyrt så behöver det inte vara bra. (det har vi sett många exempel av)
Tips till TS är att höra med en mekanisk verkstad och förklara ärendet där.
Mopedheads / Stram Wire Sverige
G-son

Inlägg av G-son »

Oaken skrev:...bara för det är dyrt så behöver det inte vara bra...
...och bara för att något kostar mycket pengar behöver det inte betyda att det är dyrt heller. :wink:
Användarens profilbild
Oaken
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

G-son skrev:...och bara för att något kostar mycket pengar behöver det inte betyda att det är dyrt heller. :wink:
Håller med ang det du skriver, blir jobbet bra eller om man ska ha en bra grej så är det inget konstigt att betala för sig.
Vad jag menade med mitt inlägg var att det är ju inte säkert att det per automatik är bättre ju dyrare det är.
Det finns så många snackpåsar som tar rejält betalt för skitjobb/grejor tyvärr.

Ofta när man tar kontakt med mekaniska verkstäder så brukar det nästan alltid finnas kunnigt folk som vet vad dom gör, iaf enligt egna erfarenheter.
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Allvarligt? jag har ju några cyllar som behöver borras.. har dom en arborr på e6?
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

NRoos skrev:
Allvarligt? jag har ju några cyllar som behöver borras.. har dom en arborr på e6?
Svarv, det priset endast för anställda...Bild
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

zappafan skrev:det priset endast för anställda...Bild

Om man även arbetar, slipper man pynta butterkaka då? :mrgreen:
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag tänkte "förgylla" dagen med några historier om hur "bra" det blir när folk som inte förstår är inblandade...

1) Jag vet några småmotorcylindrar, bl.a. till moped, som iordningställts på mekaniska verkstäder. Visserligen blev loppet runt och rakt, men finnishen blev tokfel. Med inkörningsproblem, nypningar, slitage och så småningom inget bra totalresultat. I dessa fall vart finnishen på tok för grov, i något fall missförstod ägaren vad han fick tillbaka och underlät att hona cylindern...

2) Nu lämnar vi småmotorerna och snackar om en Saab 2.3 liters turbospis. I samband med en cylinderskada borrades motorn och honades till "spegelblanka lopp". Detta blev förstås tokfel, ringarna vill inte bli inkörda, hög oljeförbrukning och spår av massor av småskärningar på kolvkjolarna. Cylinderloppen var såpass blanka att det knappast fanns något för oljan att fästa i, så det blev inte så bra.

3) Cylindrar som honats (med vanliga hobbyverktyg) fria från rost o vändkanter skall vi inte tala om, dessa lopp blir sällan raka, utan snarare trattformade.

Av detta lär vi att det är bra om man har koll på vad det är man vill ha gjort och att den som utför jobbet vet vad som gäller!
Användarens profilbild
Autoped-nizzen

Inlägg av Autoped-nizzen »

Har alltid honat cylindrar med billigast möjliga hobbyverktyg för borrmaskin från innan 15-års åldern tills nu och kommer fortsätta med det 8) .
Har aldrig varit något problem.
Dock så har det ju bara handlat om några sekunders honing mest bara för att få till ytan i cylindern liksom.
Jag gillar att köra med trattformade cyllar! :D :wink: :oops:

Skämt åsido, klart det måste vara skillnad att lämna bort motorprylar till en erkänt duktigt motorrenoverare än det man åstadkommer själv i garaget.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Autoped-nizzen, ett förtydligande:
Vad jag avsåg med hobbyverktygen var de fall där någon försöker att, med ett enkelt fjäderbelastat honingsverktyg, ta bort gravrost, häftiga vändkanter eller rejäla repor.

Att "bryna av" borrningen ser jag inget problem med, så det tycker jag du skall fortsätta med.
Skriv svar