Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

Inte illa att du tar ut den pärlan när det är dåligt väder... thumb_up
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

En episod från en åkning 2005 då mopeden används på ett antal mopperallyn under sommaren och det varit mest asfalt och fina grusvägar och någon skogsstig som körning. På hösten var det ett lokalt rally och det hade regnat rejält dagarna före men uppehåll på lördagen, kryssade lite lugnt mellan och runt vattenpölar för att i min enfald inte skita ner så mycket. Men när sedan bansträckningen gick ut på vägarna på militärens övningsfällt så kom tanken att "tvätta lite eller mycket, tvätta måste jag ju ändå" så ändrades körstilen till utsträckta ben och rakt igenom alla vatten och lerpölar. Med ett leende på läpparna njöts körningen och så har mopeden används sedan dess. Kring 1200 mil sedan den stora renoveringen har avnjutits i alla väder och underlag, visserligen med mycket tvättning men den har hållit sig i ett bra grundskick över tiden. Men kikar man riktigt närma på den så visst finns det skavanker det är ju en åkmoppe :D som används flitigt och inte ett utställningsobjekt. Vill jag ha den i bätre skick än nu så kan jag ju alltid plocka ner den och lacka om den för det är mest lacken som börjar bli sliten
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

mallgroda skrev:
blyfot skrev:Tm24an verkar inte gilla böj på luftintaget direkt bakom luftmunstycket enligt min erfarenhet.
Jag tror inte luften vet om den skall svänga eller gå rakt fram in i förgasaren.
Det verkar tyvärr va så att den faktiskt bryr sig om det om jag ska tala från egen erfarenhet. Luftmunstycket som sitter precis i bakkant på insuget är för litet och jag har fått för mig att det är det som har för mig resulterat i sämre gång på både 45° och 90° böj direkt efter förgasaren. Kanske är det så att förgasaren helt enkelt är för stor och nålmunstycket är kanske också av fel typ för att det ska bli tillräcklig gashastighet. Alla former av restriktioner efter förgasaren har resulterat i sämre gång för mig.
Prova gärna själv så får du se, jag har ju i stort exakt samma setup som du.
Till denna säsongen kommer iaf jag ordna 360° duration på insuget för att se om jag kan klämma ur lite till.
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

Alltid intressant att ta del av andras erfarenheter. Klart jag skall testa dina om det skiljer något på min uppsättning
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Är det en 26mm förgasare du monterat nu och den innan var 21mm?
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

24 mm Mikuni TM flatslide

Bild
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

skillnad mellan VM flatslide och TM flatslide ??
läste lite och TM verkar vara till 4-takt men det verkar inte stämma heller så fan vet ??
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

Utan att veta bättre så om man går in på http://www.braigasen.com/tmmikuni.htm så finns den förgasaren jag har TM24-9 under fliken Flatslide 2-takt och är en Flatslide-förgasare utan acc.pump. VM är väll rundtrottelförgasare ? På http://www.pvlsverige.se/vrm/mikuni/mikuni.html står inte vad jag kan se något om att Mikuni TM24-9 Flatslide trottel skulle vara speciellt avsedd för 2-takt eller 4-takt utan är perfekt till racing och sportmotorer. Det är ju en vanligt förekommande förgasare på mopeder i olika samanhang i alla fall
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Förgasare brukar inte "gilla" några längre rör vare sig dom är raka eller svängda. Det optimala är en STOR luftburk direkt på förgasaren, men
inte så lätt att montera snyggt på en Dakota.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Skunkworkz skrev:Förgasare brukar inte "gilla" några längre rör vare sig dom är raka eller svängda. Det optimala är en STOR luftburk direkt på förgasaren, men
inte så lätt att montera snyggt på en Dakota.
Tror inte det blir några större konstigheter här,misstänker att Mallgroda har portat för en åkmoped cylindern är membranstyrd.Har det vart kolvstyrt har jag sågat det direkt,då blir det extremt känsligt när det blir lite korsdrag med högre tider.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

mallgroda skrev:Nu är det nya insuget klart. Har utgått från en 5 mm rostfri plåt och en 30 mm krök som kapats ner. Simtus har svarvat anslutningen och en nylonbussning som tätning mot förgasaren.

[img]bild[/img]

Förgasaren monterad och anslutningen till luftfiltret som sitter i verktygsfacket. Nu är allt klart kring motorn som är klar för uppstart, som blir så snart bakfälgen är monterad.

[img]bild[/img]
:shock:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

mallgroda skrev:Utan att veta bättre så om man går in på http://www.braigasen.com/tmmikuni.htm så finns den förgasaren jag har TM24-9 under fliken Flatslide 2-takt och är en Flatslide-förgasare utan acc.pump. VM är väll rundtrottelförgasare ? På http://www.pvlsverige.se/vrm/mikuni/mikuni.html står inte vad jag kan se något om att Mikuni TM24-9 Flatslide trottel skulle vara speciellt avsedd för 2-takt eller 4-takt utan är perfekt till racing och sportmotorer. Det är ju en vanligt förekommande förgasare på mopeder i olika samanhang i alla fall
På din länk till pvlsverige står det t.ex Mikuni TM28-1 Flatslide 4-Stroke och Mikuni VM28-418 Flatslide därför jag blev lite undrande bara.
vm betyder då INTE rundtrottel som jag också trodde innan jag läste ordentligt.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Jodå, VM betyder rundtrottel. Det står fel på sidan du länkar till.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Skunkworkz skrev:Jodå, VM betyder rundtrottel. Det står fel på sidan du länkar till.
Ha!! bra, då blev det helt logiskt i alla fall :D

Men inte kan väl Roffe ha fel heller :roll:
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

Efter lite montering i helgen så är nu puch racing bromsnavet monterat även i bak på Dakotan. Det var inte bara att montera, men med hjälp av "Simtus" som svarvat ett nytt innanmäte som gjorde att det är möjligt att använda original genomgående 12 mm bakaxel istället för 15 mm som är original på racingnavet. Fick även flytta lagret i kedjekranskåpan/ryckutjämnaren samt svarva av anläggningsytan för drevet så det linjerar. Totalt flyttades den sidan 16 mm för att det skulle bli rätt. Simtus kommer även att svarva upp en övergång mellan bromswire och bromsarmen. Nu skall det bli bromsar som nyper i när man vill i alla fall. Skall bara balansera fram och bakfälg med däck så börjar det bli klart med jobbet att få på nya bättre bromsar

Bild
Skriv svar