zappafan skrev:Brukar kosta en Butterkaka på jobbet....
Allvarligt? jag har ju några cyllar som behöver borras.. har dom en arborr på e6?
Svarv, det priset endast för anställda...
Okej. Ja jag var nog för snabb där med arborren... Så priset gäller endast för anställda säger du? Då ska vi se hur det slutar nästa gång dom ska elförzinka något . Nä jag bara skojar. Jag har haft tankar om att bygga en egen cylinderfixtur och svarva hemma men jag har inte hittat något bra ämne ännu.
Sen undrar jag lite hur man ska märka ut hålen för pinnbultarna på en sachs cylinder när man ska göra fixturen. Det är ju inga genomgående så är det någon som har ett bra tips?
Autoped-nizzen, ett förtydligande:
Vad jag avsåg med hobbyverktygen var de fall där någon försöker att, med ett enkelt fjäderbelastat honingsverktyg, ta bort gravrost, häftiga vändkanter eller rejäla repor.
Att "bryna av" borrningen ser jag inget problem med, så det tycker jag du skall fortsätta med.
NRoos skrev:Sen undrar jag lite hur man ska märka ut hålen för pinnbultarna på en sachs cylinder när man ska göra fixturen. Det är ju inga genomgående så är det någon som har ett bra tips?
Man kan ju lägga på en packning och rita av
Jag tog en 70mm rundstång och svarvade ur för "kjolen" sen borrade jag hål och gängade precis som på motorblocket
NRoos skrev:Sen undrar jag lite hur man ska märka ut hålen för pinnbultarna på en sachs cylinder när man ska göra fixturen. Det är ju inga genomgående så är det någon som har ett bra tips?
Man kan ju lägga på en packning och rita av
Jag tog en 70mm rundstång och svarvade ur för "kjolen" sen borrade jag hål och gängade precis som på motorblocket
Jo det är väl så man får göra. Man hittar ett ämnesrör som man svarvar till invändigt. Ja packning var ju ingen dum ide, man få centrera den över hålet då.
1.svarva till fixturen
2. gör ursvarvningen för kjolen 1 mm större än kjolen
3. sedan i med cylindern och centrera/håll den med en stor dubb
4. rita av hålen med en vinklad rits
5. plocka ner allt från svarven igen
6. körna-borra-gänga efter ritsarna
7. sedan borrar och gängar man från sidan så att man kan montera gusterskruvar kontramuttrar för att kunna centrera cylindrar från gång till gång.
Är man riktigt noga så monterar man upp fixturen och tar ett finskär på ytan som cylinderfoten skall ligga mot, var gång man använder fixturen, för att få allt riktigt rakt om man har pinnbultar demonteras dessa innan plansvarvningen.
Så gjorde jag min fixtur sedan slängde jag den i lådan och tog fram ett arborrverktyg o satt upp i fräsen, hade ej använt ett sådant på 25år men det löste sig. Testade på en skrotcylinder men blev ej nöjd med honingen som jag gjorde med ett tre armat fjädrande honingsverktyg. skickade min cylinder till vrm för borrning och honing och fick då gradat kanterna runt alla portar , detta hade jag ej vertyg till och dessutom hade dom fått stå för det om dom slinter och skadar cylinderloppet.
Vissa saker skall proffs hålla på med. Dock är jag ej rädd att försöka med olika saker. Den som har massor av cylindrar att testa på kommer säkert att nå framgång. jag tyckte att det var värt tusenlappen det kostade, då har jag en perfekt honing med bra egenskaper för smörjningen.
Jag har gjort en fixtur av 20mm duralaluminium som passar till ett flertal olika cylindrar
Här är en membrancylinder på G till en lappdjäkel
från 38mm- 39mm
Jag trycker den med roterande dubb mot chucken för att den ska centrera sig, brukar bli så bra så man slipper göra nåt mer, max 1-3 hundradelar fel och det har ju ingen betydelse.
sen är det bara att spänna fast den ordentligt och svarva ur det som behövs, jag brukar lämna några hundradelar till Honingen men på rena otrimmade std cylindrar brukar jag bara köra av sista hundradelen med en 400 slipduk på träpinne.
Tuffare trimmade cylindrar får man köra i honingsmaskinen så det blir riktigt runt.
Sedan jag skaffade en fräs, gör jag fixturena i fräsen. Först svarvas den och sedan i fräsen. Med digitala skalor går det underbart lätt. Hål och gängning görs i fräsen.