Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

56:an skrev:Är det stället en gammal militäranläggning?

Det är ju en gammal flyghangar på bilden....
Den gamla flyhangaren är nu Vännäs Motormuseum. Flygfältet fanns på Vännäs Läger från början av 1920-talet och hangaren som museumet nu ställer ut i byggdes 1927 och användes av flygvapnet till efter 2:a världskriget.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

zappafan skrev:& vad använder man den till? stå & se på... :roll:
Måste du fråga, kan jag inte förklara. 8)
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

En Town & Country hade ju inte varit ett så dumt komplement:

En liten 383" under huven också som borgar för god bränsleekonomi.

http://www.blocket.se/gavleborg/Chrysle ... ?ca=16&w=3

/ P
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Små jänke V8:or kan vara riktigt goa tycker jag :)

När jag var arton var det kompis som hade en Ford Fairlane -63 V8 260 cu in och treväxlad rattväxel. Motorn var rasad och han hade en 289 motor fyrport men av någon anledning var det nåt som fattades så jag envisades med att vi skulle satsa på originalmotorn istället. På den tiden kunde man skruva både natt och dag och det dröjde inte så värst länge förrän bilen var körklar. Bilen var mörkblå, 4 dörrars och hyffsat original. Jag rattade och dom drack pilsner. Bilen gick som dröm tyckte jag, man behövde inte växla ned i kurvorna det var ett bottendrag från tomgång som var enormt tyckte jag då. Tyvärr sålde killen bilen :-q

Den dög inte - det skulle vara större och helst utan dörrstolpar i karossen :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#260
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Patrik skrev:
pnilz skrev:
En sån har vi på museet som vi brukar starta ibland rätt kul motor....
Fast ni fuskar väl med elstarten eller har ni provat att veva igång den?

/ P
Hittar inget uttag för veven så vi kör på elstart...
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Patrik skrev:En Town & Country hade ju inte varit ett så dumt komplement./ P
Absolut! :)
http://www.oldride.com/library/1966_chr ... untry.html
Bild
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

pnilz skrev: Hittar inget uttag för veven så vi kör på elstart...
Ok, sitter det inte en "pigg" rakt upp på startmotorn då?

/ P
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Jo men svårt att få nån fart med skiftnyckeln är nån form av nerväxling...
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

pnilz skrev:Jo men svårt att få nån fart med skiftnyckeln är nån form av nerväxling...
Faktum är att det går att starta genom att baxa motorn via "uttaget på startmotorn", detta förfarande är (var) dock inte tillåtet i Sverige.
Tänk på att det finns en starttändspole som ger en rätt fet gnista.

Nåväl, starta för hand är nog mer av ett teoretiskt resonemang...
Även om jag vet att det skett.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev:Små jänke V8:or kan vara riktigt goa tycker jag :)

När jag var arton var det kompis som hade en Ford Fairlane -63 V8 260 cu in och treväxlad rattväxel. Motorn var rasad och han hade en 289 motor fyrport men av någon anledning var det nåt som fattades så jag envisades med att vi skulle satsa på originalmotorn istället. På den tiden kunde man skruva både natt och dag och det dröjde inte så värst länge förrän bilen var körklar. Bilen var mörkblå, 4 dörrars och hyffsat original. Jag rattade och dom drack pilsner. Bilen gick som dröm tyckte jag, man behövde inte växla ned i kurvorna det var ett bottendrag från tomgång som var enormt tyckte jag då. Tyvärr sålde killen bilen :-q

Den dög inte - det skulle vara större och helst utan dörrstolpar i karossen :roll:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#260
ford böt bulmönster mot kopplingskåpan 64-65 nån gång. så man behövde ha med växellådan för att byta till en nyare motor.
289 med tidiga bultmönstret fanns inte med fyrport orginal om jag minns rätt.

gissar att det var där problemet satt.

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Det här är längesen, 1975 skulle jag tro, men det kan nog ha varit nåt sånt ja....

Har för mig vi tog vevaxeln från 289 motorn och satte den i originalmotorn för den var nerkörd på vevtapparna, förmodligen tappat oljetrycket.. Kan det stämma tror du?

Sen lämnade han bort blocket för borrning och nya kolvar. Den motorn gick väldigt tyst och fint kommer jag ihåg. Kan dock inte minnas om det var en 221 eller en 260, minns bara att cylinderloppen var pyttesmå jämfört med dom jättestora på 289:an :)
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Är det bara jag som är irriterad på att hälften av alla annonser på tradera mopeddelar kommer från brattis eller motomcdelarCOM från Polen.
Brattis kan man ju sortera bort genom att välja att bara se privata säljare men Polacken är ju reggad som privatperson så den rackar´n slipper man inte
han har annonserat på tradera väldigt länge nu, innan sitt nuvarande alias hade han ett annat och summa summarum har han sålt 5 grejjer enl. hans feedback ???
att han orkar :roll:

har inget emot Brattis, han verkar ok med bra grejjer och vill man kan man ju som sagt välja bort hans annonser enkelt om man vill
testo
Forumsponsor

Inlägg av testo »

kejsaren skrev:Är det bara jag som är irriterad på att hälften av alla annonser på tradera mopeddelar kommer från brattis eller motomcdelarCOM från Polen.
Brattis kan man ju sortera bort genom att välja att bara se privata säljare men Polacken är ju reggad som privatperson så den rackar´n slipper man inte
han har annonserat på tradera väldigt länge nu, innan sitt nuvarande alias hade han ett annat och summa summarum har han sålt 5 grejjer enl. hans feedback ???

har inget emot Brattis, han verkar ok med bra grejjer och vill man kan man ju som sagt välja bort hans annonser enkelt om man vill
Nej det är inte bara du som är irriterad, jag är lagomt glad när det ska kollas på övriga märken och det tre sidor smäck att kolla efter godbitar.
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

kejsaren skrev:Är det bara jag som är irriterad på motomcdelarCOM från Polen. Polacken är ju reggad som privatperson så den rackar´n slipper man inte
Ett telefonsamtal till Tradera kanske kan göra susen! Ring vet ja! :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

brattis har ju prylar till rätt typ av moppar. och som regel bara en av varje.
han stör mig inte alls.
men polacken som har femtioelva likadana cylindrar i rad går mig lite på nerverna. speciellt som dom listas till mopedmodeller som jag aldrig ens hört namnet på.

erlan
Skriv svar