Den gamla flyhangaren är nu Vännäs Motormuseum. Flygfältet fanns på Vännäs Läger från början av 1920-talet och hangaren som museumet nu ställer ut i byggdes 1927 och användes av flygvapnet till efter 2:a världskriget.56:an skrev:Är det stället en gammal militäranläggning?
Det är ju en gammal flyghangar på bilden....
Blocket / Tradera m.m. EJ MOPEDRELATERAT
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 706
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
En Town & Country hade ju inte varit ett så dumt komplement:
En liten 383" under huven också som borgar för god bränsleekonomi.
http://www.blocket.se/gavleborg/Chrysle ... ?ca=16&w=3
/ P
En liten 383" under huven också som borgar för god bränsleekonomi.
http://www.blocket.se/gavleborg/Chrysle ... ?ca=16&w=3
/ P
Små jänke V8:or kan vara riktigt goa tycker jag 
När jag var arton var det kompis som hade en Ford Fairlane -63 V8 260 cu in och treväxlad rattväxel. Motorn var rasad och han hade en 289 motor fyrport men av någon anledning var det nåt som fattades så jag envisades med att vi skulle satsa på originalmotorn istället. På den tiden kunde man skruva både natt och dag och det dröjde inte så värst länge förrän bilen var körklar. Bilen var mörkblå, 4 dörrars och hyffsat original. Jag rattade och dom drack pilsner. Bilen gick som dröm tyckte jag, man behövde inte växla ned i kurvorna det var ett bottendrag från tomgång som var enormt tyckte jag då. Tyvärr sålde killen bilen
Den dög inte - det skulle vara större och helst utan dörrstolpar i karossen
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#260

När jag var arton var det kompis som hade en Ford Fairlane -63 V8 260 cu in och treväxlad rattväxel. Motorn var rasad och han hade en 289 motor fyrport men av någon anledning var det nåt som fattades så jag envisades med att vi skulle satsa på originalmotorn istället. På den tiden kunde man skruva både natt och dag och det dröjde inte så värst länge förrän bilen var körklar. Bilen var mörkblå, 4 dörrars och hyffsat original. Jag rattade och dom drack pilsner. Bilen gick som dröm tyckte jag, man behövde inte växla ned i kurvorna det var ett bottendrag från tomgång som var enormt tyckte jag då. Tyvärr sålde killen bilen

Den dög inte - det skulle vara större och helst utan dörrstolpar i karossen

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#260
Absolut!Patrik skrev:En Town & Country hade ju inte varit ett så dumt komplement./ P

http://www.oldride.com/library/1966_chr ... untry.html

- ZVEZDA M50
- Inlägg: 706
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Faktum är att det går att starta genom att baxa motorn via "uttaget på startmotorn", detta förfarande är (var) dock inte tillåtet i Sverige.pnilz skrev:Jo men svårt att få nån fart med skiftnyckeln är nån form av nerväxling...
Tänk på att det finns en starttändspole som ger en rätt fet gnista.
Nåväl, starta för hand är nog mer av ett teoretiskt resonemang...
Även om jag vet att det skett.
ford böt bulmönster mot kopplingskåpan 64-65 nån gång. så man behövde ha med växellådan för att byta till en nyare motor.56:an skrev:Små jänke V8:or kan vara riktigt goa tycker jag
När jag var arton var det kompis som hade en Ford Fairlane -63 V8 260 cu in och treväxlad rattväxel. Motorn var rasad och han hade en 289 motor fyrport men av någon anledning var det nåt som fattades så jag envisades med att vi skulle satsa på originalmotorn istället. På den tiden kunde man skruva både natt och dag och det dröjde inte så värst länge förrän bilen var körklar. Bilen var mörkblå, 4 dörrars och hyffsat original. Jag rattade och dom drack pilsner. Bilen gick som dröm tyckte jag, man behövde inte växla ned i kurvorna det var ett bottendrag från tomgång som var enormt tyckte jag då. Tyvärr sålde killen bilen![]()
Den dög inte - det skulle vara större och helst utan dörrstolpar i karossen![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#260
289 med tidiga bultmönstret fanns inte med fyrport orginal om jag minns rätt.
gissar att det var där problemet satt.
erlan
Det här är längesen, 1975 skulle jag tro, men det kan nog ha varit nåt sånt ja....
Har för mig vi tog vevaxeln från 289 motorn och satte den i originalmotorn för den var nerkörd på vevtapparna, förmodligen tappat oljetrycket.. Kan det stämma tror du?
Sen lämnade han bort blocket för borrning och nya kolvar. Den motorn gick väldigt tyst och fint kommer jag ihåg. Kan dock inte minnas om det var en 221 eller en 260, minns bara att cylinderloppen var pyttesmå jämfört med dom jättestora på 289:an
Har för mig vi tog vevaxeln från 289 motorn och satte den i originalmotorn för den var nerkörd på vevtapparna, förmodligen tappat oljetrycket.. Kan det stämma tror du?
Sen lämnade han bort blocket för borrning och nya kolvar. Den motorn gick väldigt tyst och fint kommer jag ihåg. Kan dock inte minnas om det var en 221 eller en 260, minns bara att cylinderloppen var pyttesmå jämfört med dom jättestora på 289:an

Är det bara jag som är irriterad på att hälften av alla annonser på tradera mopeddelar kommer från brattis eller motomcdelarCOM från Polen.
Brattis kan man ju sortera bort genom att välja att bara se privata säljare men Polacken är ju reggad som privatperson så den rackar´n slipper man inte
han har annonserat på tradera väldigt länge nu, innan sitt nuvarande alias hade han ett annat och summa summarum har han sålt 5 grejjer enl. hans feedback ???
att han orkar
har inget emot Brattis, han verkar ok med bra grejjer och vill man kan man ju som sagt välja bort hans annonser enkelt om man vill
Brattis kan man ju sortera bort genom att välja att bara se privata säljare men Polacken är ju reggad som privatperson så den rackar´n slipper man inte
han har annonserat på tradera väldigt länge nu, innan sitt nuvarande alias hade han ett annat och summa summarum har han sålt 5 grejjer enl. hans feedback ???
att han orkar

har inget emot Brattis, han verkar ok med bra grejjer och vill man kan man ju som sagt välja bort hans annonser enkelt om man vill
Nej det är inte bara du som är irriterad, jag är lagomt glad när det ska kollas på övriga märken och det tre sidor smäck att kolla efter godbitar.kejsaren skrev:Är det bara jag som är irriterad på att hälften av alla annonser på tradera mopeddelar kommer från brattis eller motomcdelarCOM från Polen.
Brattis kan man ju sortera bort genom att välja att bara se privata säljare men Polacken är ju reggad som privatperson så den rackar´n slipper man inte
han har annonserat på tradera väldigt länge nu, innan sitt nuvarande alias hade han ett annat och summa summarum har han sålt 5 grejjer enl. hans feedback ???
att han orkar![]()
har inget emot Brattis, han verkar ok med bra grejjer och vill man kan man ju som sagt välja bort hans annonser enkelt om man vill
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Ett telefonsamtal till Tradera kanske kan göra susen! Ring vet ja!kejsaren skrev:Är det bara jag som är irriterad på motomcdelarCOM från Polen. Polacken är ju reggad som privatperson så den rackar´n slipper man inte
han har annonserat på tradera väldigt länge nu, innan sitt nuvarande alias hade han ett annat och summa summarum har han sålt 5 grejjer enl. hans feedback ???
att han orkar![]()

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60