Juridik
Juridik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Som jag tidigare berättat har jag haft en del problem med min 2-växlade Compact. När jag köpt mopeden upptäckte jag att 1:ans växel hoppade ur. Jag lämnade in motorn till en verkstad som skulle åtgärda problemet för 1500:-.
När jag fick tillbaka motorn hoppade växlarna fortfarande ur. Jag kontaktade verkstaden och dom tog tillbaka motorn (vi sade ingenting om någon eventuell ny kostnad).
När mekanikern öppnat motorn för andra gången upptäckte han saker som han inte sett första gången. Nu såg han emellertid var problemet låg, sade han.
När jag nu ringer för att hämta motorn säger han att han vill ha ytterligare 1000:-, för denna andra reparation. Detta för nedlagd arbetstid, han hade inte haft några kostnader för nytt material.
Jag har sökt i lagtexter och även kontaktat konsumentrådgivare, men kan inte få några klara besked. Vad gäller i en sådan här fråga?
Vi hade ett avtal där verkstaden lovade att åtgärda problemet för 1500:-, vilket inte gjordes.
Vid det andra tillfället sades inget om en eventuell ny ersättning.
Är det någon som är juridiskt bevandrad som kan klargöra vad som gäller?
Själv tycker jag inte att det är värt 2500:- för att få växellådan lagad. Då hade jag nog heller köpt en ny motor.
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Som jag tidigare berättat har jag haft en del problem med min 2-växlade Compact. När jag köpt mopeden upptäckte jag att 1:ans växel hoppade ur. Jag lämnade in motorn till en verkstad som skulle åtgärda problemet för 1500:-.
När jag fick tillbaka motorn hoppade växlarna fortfarande ur. Jag kontaktade verkstaden och dom tog tillbaka motorn (vi sade ingenting om någon eventuell ny kostnad).
När mekanikern öppnat motorn för andra gången upptäckte han saker som han inte sett första gången. Nu såg han emellertid var problemet låg, sade han.
När jag nu ringer för att hämta motorn säger han att han vill ha ytterligare 1000:-, för denna andra reparation. Detta för nedlagd arbetstid, han hade inte haft några kostnader för nytt material.
Jag har sökt i lagtexter och även kontaktat konsumentrådgivare, men kan inte få några klara besked. Vad gäller i en sådan här fråga?
Vi hade ett avtal där verkstaden lovade att åtgärda problemet för 1500:-, vilket inte gjordes.
Vid det andra tillfället sades inget om en eventuell ny ersättning.
Är det någon som är juridiskt bevandrad som kan klargöra vad som gäller?
Själv tycker jag inte att det är värt 2500:- för att få växellådan lagad. Då hade jag nog heller köpt en ny motor.
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dET HÄR MED JURIDIK KAN VARA SOM ETT LOTTERI
ibland blir det rätt och ibland fel.
Har du nåt papper från den första reperationen, där det framgår att firman skulle repa för 1500;- I så fall bör det inte vara några problem.
Men om inte jag mins fel, så är bil och motorvewrkstäderna skyldiga att lämmna skriftlig prisuppgift.
Vad jag minns av din tidigare skriftväxling här så har verkstaden knappt öppnat motorn tidigare, utan först när du återigen lämmnat in motorn.
Funkar motorn nu, efter 2:a reperationen?
Läs på konsumentverkets hemsida, konsumentjänstlagen, så kanske du blir lite klokare. <!-- </EdIndex> --></div>

Har du nåt papper från den första reperationen, där det framgår att firman skulle repa för 1500;- I så fall bör det inte vara några problem.
Men om inte jag mins fel, så är bil och motorvewrkstäderna skyldiga att lämmna skriftlig prisuppgift.
Vad jag minns av din tidigare skriftväxling här så har verkstaden knappt öppnat motorn tidigare, utan först när du återigen lämmnat in motorn.
Funkar motorn nu, efter 2:a reperationen?
Läs på konsumentverkets hemsida, konsumentjänstlagen, så kanske du blir lite klokare. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Tack för svaret! Ja, jag har kvitto på vad som gjordes vid den första reparationen.
Vi första reparationen byttes lager, lameller, packbussningar, och växellådan shimsades.
Vid denna andra reparation upptäckte mekanikern att felet egentligen bl.a. berodde på slitna släpskor och glappande växelklyka (tror jag det heter), detta hade han inte sett vid det första tillfället sade han.
Jag köpte ny växelklyka, men släpskor var det svårare med, så mekanikern har svetsat på materiel på dom. Det är detta arbete han vill ha betalning för, säger han.
Mina frågor, eller funderingar är egentligen två.
Om mekanikern upptäckt med en gång vad han upptäckte den andra gången, så hade kanske kostnadsförslaget blivit ett annat (dyrare). Då hade jag antagligen börjat fundera på att köpa en annan motor istället.
Men, även om jag nu betalar 1000:- till, så är det ingen garanti föra att växellådan fungerar nu heller. Vad gör jag då?
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för svaret! Ja, jag har kvitto på vad som gjordes vid den första reparationen.
Vi första reparationen byttes lager, lameller, packbussningar, och växellådan shimsades.
Vid denna andra reparation upptäckte mekanikern att felet egentligen bl.a. berodde på slitna släpskor och glappande växelklyka (tror jag det heter), detta hade han inte sett vid det första tillfället sade han.
Jag köpte ny växelklyka, men släpskor var det svårare med, så mekanikern har svetsat på materiel på dom. Det är detta arbete han vill ha betalning för, säger han.
Mina frågor, eller funderingar är egentligen två.
Om mekanikern upptäckt med en gång vad han upptäckte den andra gången, så hade kanske kostnadsförslaget blivit ett annat (dyrare). Då hade jag antagligen börjat fundera på att köpa en annan motor istället.
Men, även om jag nu betalar 1000:- till, så är det ingen garanti föra att växellådan fungerar nu heller. Vad gör jag då?
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man anser att man kan utföra ovan nämnda arbete, anser jag att man borde kollat slitaget. Att fylla på med svets på "släporna" kostar inte 1000 kr. Demontering och montering skulle jag protestera emot. Desutom har du olägenheten att montera av och på motorn.
Men om du nu har en bra motor är det bättre än att köpa en annan, den kanske är ännu risigare och behöver repas. <!-- </EdIndex> --></div>
Men om du nu har en bra motor är det bättre än att köpa en annan, den kanske är ännu risigare och behöver repas. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag funderar på hur jag ska göra. Faktum är ju att vi kom överens om ett pris för att laga växellådan, men när jag fick tillbaka motorn så var växellådan fortfarande trasig.
Ja, jag avvaktar nog lite med att hämta motorn tills jag bestämt mig hur jag ska gå vidare med det här.
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Ja, jag avvaktar nog lite med att hämta motorn tills jag bestämt mig hur jag ska gå vidare med det här.
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 236
- Blev medlem: 17 jun 2008, 23:00
- Ort: Överum, Västervik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns något som kallas "backjobb".
Det kan hända alla, även när man meckar själv. Fördelen när man meckar själv och man får göra om jobbet så lär man sig något av det, minus "arbetstiden" förstås.
När samma sak händer på en verkstad, så i min värld så är det samma sak, verkstaden får fixa det som dom lovade från början, utan snack.
MEN nu är vår värld inte perfekt, så därför bör man höra sig för med andra om referenser innan man anlitar en verkstad/mekaniker, på detta forum t.ex. Tänk sedan på att i förväg göra ett avtal med verkstaden skriftligt om vad som ska göras och till vilket pris. Muntligt som skriftligt avtal gäller enligt lag, men det är mycket svårare med bevisbördan med ett muntligt avtal.
Visst kan du ta kontakt med Konsumentverket och kanske få rätt där, men Konsumentverket kan bara komma med rekomendationer så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel.
Juridiskt kan du få det till en civilrättslig prövning vilket sannolikt kostar pengar samtidigt som du inte vet utfallet i en sådan process, särskilt om ord står mot ord.
Jag tycker du ska ta ett snack med verkstaden om hur du upplever det hela, så kanske ni kan komma överens om någon lösning på problemet. <!-- </EdIndex> --></div>
Det kan hända alla, även när man meckar själv. Fördelen när man meckar själv och man får göra om jobbet så lär man sig något av det, minus "arbetstiden" förstås.
När samma sak händer på en verkstad, så i min värld så är det samma sak, verkstaden får fixa det som dom lovade från början, utan snack.
MEN nu är vår värld inte perfekt, så därför bör man höra sig för med andra om referenser innan man anlitar en verkstad/mekaniker, på detta forum t.ex. Tänk sedan på att i förväg göra ett avtal med verkstaden skriftligt om vad som ska göras och till vilket pris. Muntligt som skriftligt avtal gäller enligt lag, men det är mycket svårare med bevisbördan med ett muntligt avtal.
Visst kan du ta kontakt med Konsumentverket och kanske få rätt där, men Konsumentverket kan bara komma med rekomendationer så vitt jag vet, rätta mig om jag har fel.
Juridiskt kan du få det till en civilrättslig prövning vilket sannolikt kostar pengar samtidigt som du inte vet utfallet i en sådan process, särskilt om ord står mot ord.
Jag tycker du ska ta ett snack med verkstaden om hur du upplever det hela, så kanske ni kan komma överens om någon lösning på problemet. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja man har råkat ut för liknande prylar i sin ungdom bla när jag inte ägde en sk helicoilsats. En firma tog på den tiden över 500 för en gänginsats i ett m6:as hål i aluminium!! När jag frågade vad som kostat så mkt för jag hade ju förborrat hålet i rätt dim. Så visade han kvittot å det stod: 11kr material å arbetskostnad 513kr. Jag sa då kvitto!? å jag som fick tips om att ni brukar fixa en gänga för fikabröd..Då sa han inga pengar ingen kåpa! å lade min kåpa bakom disken sedan bad han mig följa med in i verkstaden. Väl inne visade han runt mig ett tag utan att jag fattade ett dugg..därefter tittade han allvarligt mig i ögonen å "sa tror du verkligen att jag kan bedriva denna verksamhet på fikapengar?" jag har aldrig skämts så mycket i mitt liv å betalade snabbt vad han begärt lämnade den firman å har aldrig besökt den åter. Men efter den dagen litar jag inte på ngn utan begär alltid ett pris innan.
Men i ditt fall är det ju ett solklart backjobb firman har ju inte klarat av att åtgärda felet som dom tagit betalt för att göra. Du har ju redan betalat för reparationen å det är ju inte du som ska betala för att dom är klantiga! Dom ska bara fixa felet å be om ursäkt för att dom besvärat dig med att du fått vänta, skruva av å på, testköra, å sen fått åka tur/retur på din dyrbara tid fyfan såna där borde skämmas.dom är ju pinsamma..
tyvärr kommer nog firman vara så korkad att dom säger inga pengar ingen motor... <!-- </EdIndex> --></div>
Men i ditt fall är det ju ett solklart backjobb firman har ju inte klarat av att åtgärda felet som dom tagit betalt för att göra. Du har ju redan betalat för reparationen å det är ju inte du som ska betala för att dom är klantiga! Dom ska bara fixa felet å be om ursäkt för att dom besvärat dig med att du fått vänta, skruva av å på, testköra, å sen fått åka tur/retur på din dyrbara tid fyfan såna där borde skämmas.dom är ju pinsamma..
tyvärr kommer nog firman vara så korkad att dom säger inga pengar ingen motor... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 570
- Blev medlem: 05 mar 2009, 00:00
- Ort: Boden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Lämna in moppedelar till en BMW-verkstaddr.novolette skrev:ja man har råkat ut för liknande prylar i sin ungdom bla när jag inte ägde en sk helicoilsats. En firma tog på den tiden över 500 för en gänginsats i ett m6:as hål i aluminium!! När jag frågade vad som kostat så mkt för jag hade ju förborrat hålet i rätt dim. Så visade han kvittot å det stod: 11kr material å arbetskostnad 513kr. Jag sa då kvitto!? å jag som fick tips om att ni brukar fixa en gänga för fikabröd..Då sa han inga pengar ingen kåpa! å lade min kåpa bakom disken sedan bad han mig följa med in i verkstaden. Väl inne visade han runt mig ett tag utan att jag fattade ett dugg..därefter tittade han allvarligt mig i ögonen å "sa tror du verkligen att jag kan bedriva denna verksamhet på fikapengar?" jag har aldrig skämts så mycket i mitt liv å betalade snabbt vad han begärt lämnade den firman å har aldrig besökt den åter. Men efter den dagen litar jag inte på ngn utan begär alltid ett pris innan.
Men i ditt fall är det ju ett solklart backjobb firman har ju inte klarat av att åtgärda felet som dom tagit betalt för att göra. Du har ju redan betalat för reparationen å det är ju inte du som ska betala för att dom är klantiga! Dom ska bara fixa felet å be om ursäkt för att dom besvärat dig med att du fått vänta, skruva av å på, testköra, å sen fått åka tur/retur på din dyrbara tid fyfan såna där borde skämmas.dom är ju pinsamma..
tyvärr kommer nog firman vara så korkad att dom säger inga pengar ingen motor...

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart att man ska betala och göra rätt för sig - förmodligen så var det
bara ett antagande som gjordes vid 2a inlämnandet att firman skulle
fixa till felet for free, när nu detta blev ett helt annat problem än en
renovering av motorn för det är ju det som gjordes den första gången.
Tror nog att jag skulle ringt dig innan svetsning etc(kanske dom gjorde det)
och meddelat ingreppet och dess faktiska kostnader.
Fel som uppstår när man är otydlig brukar företagen "vinna" om man nu
ska utse en vinnare för bägge är loosers i detta fall för jag misstänker
att du inte blir en återkommande kund där
så jag hade nog bett
dig att ta med plånboken om du ska få ut motorn repad...Sorry
<!-- </EdIndex> --></div>
bara ett antagande som gjordes vid 2a inlämnandet att firman skulle
fixa till felet for free, när nu detta blev ett helt annat problem än en
renovering av motorn för det är ju det som gjordes den första gången.
Tror nog att jag skulle ringt dig innan svetsning etc(kanske dom gjorde det)
och meddelat ingreppet och dess faktiska kostnader.
Fel som uppstår när man är otydlig brukar företagen "vinna" om man nu
ska utse en vinnare för bägge är loosers i detta fall för jag misstänker
att du inte blir en återkommande kund där

dig att ta med plånboken om du ska få ut motorn repad...Sorry

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Verkstaden trodde sig också ha lagat växellådan genom shimsning (vilket även står på kvittot jag fick).
Växellådan fungerade dock ej när jag fick tillbaka motorn, p.g.a. att felet berodde på slitna släpskor och växelklyka. Detta upptäckte dock inte verkstaden förrän andra gången.
Som jag ser det, så håller jag med dom som skrivit att detta misstag är verkstadens, och att jag inte borde betala för en andra reparation.
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för era svar, som jag övervägt noga! Redan vid första inlämninhgstillfället var avtalet så att verkstaden skulle laga växellådan, samt sätta i dom nya delar jag själv hade köpt (lameller, packboxar, lager).Grannen skrev:Klart att man ska betala och göra rätt för sig - förmodligen så var det
bara ett antagande som gjordes vid 2a inlämnandet att firman skulle
fixa till felet for free, när nu detta blev ett helt annat problem än en
renovering av motorn för det är ju det som gjordes den första gången.
Tror nog att jag skulle ringt dig innan svetsning etc(kanske dom gjorde det)
och meddelat ingreppet och dess faktiska kostnader.
Fel som uppstår när man är otydlig brukar företagen "vinna" om man nu
ska utse en vinnare för bägge är loosers i detta fall för jag misstänker
att du inte blir en återkommande kund därså jag hade nog bett
dig att ta med plånboken om du ska få ut motorn repad...Sorry
Verkstaden trodde sig också ha lagat växellådan genom shimsning (vilket även står på kvittot jag fick).
Växellådan fungerade dock ej när jag fick tillbaka motorn, p.g.a. att felet berodde på slitna släpskor och växelklyka. Detta upptäckte dock inte verkstaden förrän andra gången.
Som jag ser det, så håller jag med dom som skrivit att detta misstag är verkstadens, och att jag inte borde betala för en andra reparation.
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Personligen hade jag tagit betalt för det nya arbetet som utfördes, men inte "repetitionen" - klyvningen alltså. Har man missat nått så har man.
Å andra sidan är det inte lätt med dessa sachsmotorer, enda sättet att veta om dom fungerar är att provköra. Och en tanke till, när du köper delar på annat håll och tar med till verkstaden har ju dom förlorat förtjänsten på att sälja samma delar själva - en struntsak egentligen, men ändå... <!-- </EdIndex> --></div>
Å andra sidan är det inte lätt med dessa sachsmotorer, enda sättet att veta om dom fungerar är att provköra. Och en tanke till, när du köper delar på annat håll och tar med till verkstaden har ju dom förlorat förtjänsten på att sälja samma delar själva - en struntsak egentligen, men ändå... <!-- </EdIndex> --></div>