Tja det bromsar när fjädringen bottnar men jag jar skrivit upp det på priolistan att vända bromsarmen neråt så man slipper självbromsning.lillen 761 skrev:Hur beter sig bakbromsen när fjädringen rör sig?
Sen att kapa sadelstolpen som du funderat på.... Då blir det plats för ännu mindre bensin,och bensin behöver trimmade sachsar! Aktionsradien blir ju kort för oss med Compact.
/M
Gängstångsprojektet..part Deux
Jag kommer förmodligen att kapa ramen och sänka sadeln, inte för utseendet utan mera för åkkomforten iom. 17" hjul och lågt styre så sitter man liksom lite på moppen och balanserar utan att ha någon riktig koll.Lolalola skrev:Du skulle kunna skära ner stoppningen till ett absolut minimum och sen svetsa på en extra kant neråt. Då skulle det ju se ut som om sadeln satt åtskilliga centimeter längre ner.
Hårigt bygge annars!
Planen är att montera en tank på sidan av bakskärmen typ som på modell 1237 för att klara lite längre moped rundor.
På motorfronten har det varit lite tyst ett tag men idag levererade min hovleverantör lite delar som varit in på modifiering.
Rakskuret med 5-skivig koppling till S-motorn.
Jag fortsatte modifierandet lite på lunchen bla. så "frästes" spår för skruvarna som håller kopplingskorgen så jag kan skruva i dem från rätt håll och slipper ta upp ett hål i blocket för dem.



Rakskuret med 5-skivig koppling till S-motorn.
Jag fortsatte modifierandet lite på lunchen bla. så "frästes" spår för skruvarna som håller kopplingskorgen så jag kan skruva i dem från rätt håll och slipper ta upp ett hål i blocket för dem.



-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 15 okt 2013, 13:00
- Ort: Stockholm
Annan baksving!
Hej Svartsjö!
Du blev det stabilare med mt/mb bak sving på compakten? Näst intill bolt on, men inte riktigt, vad var du tvungen att modifiera för att den skulle sitta bra. Bättre än original eller?
Suka framgaffeln, bolt on?
Vad för tum på hjul/fälgarna?
Med vänlig hälsning, MUGGTARZAN.
Du blev det stabilare med mt/mb bak sving på compakten? Näst intill bolt on, men inte riktigt, vad var du tvungen att modifiera för att den skulle sitta bra. Bättre än original eller?
Suka framgaffeln, bolt on?
Vad för tum på hjul/fälgarna?
Med vänlig hälsning, MUGGTARZAN.
Hej
svingen passar rakt av, det sitter ett distansrör mellan bussningarna som måste väck bara samt att hylsan som bussningarna sitter i måste kortas något på ena sidan för att kunna träs på ramen.
Sen behövs bussningar med inner dia. 10mm ytterdia. 12mm för hålen i svingbussningarna på MB svingen är 12mm och svingbulten endast 10mm på compan.
Skulle jag byta gaffel nu när jag vet vad jag vet hade jag nog valt en gaffel från en yamma fs1.
Det är inte svårt att byta gaffel men det krävs lite modifiering av prylarna. Du måste modifiera gaffeln så compans styrlager passar på den.
Hjulen är Yamma fs1 fram och ett puch bakhjul.
svingen passar rakt av, det sitter ett distansrör mellan bussningarna som måste väck bara samt att hylsan som bussningarna sitter i måste kortas något på ena sidan för att kunna träs på ramen.
Sen behövs bussningar med inner dia. 10mm ytterdia. 12mm för hålen i svingbussningarna på MB svingen är 12mm och svingbulten endast 10mm på compan.
Skulle jag byta gaffel nu när jag vet vad jag vet hade jag nog valt en gaffel från en yamma fs1.
Det är inte svårt att byta gaffel men det krävs lite modifiering av prylarna. Du måste modifiera gaffeln så compans styrlager passar på den.
Hjulen är Yamma fs1 fram och ett puch bakhjul.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 15 okt 2013, 13:00
- Ort: Stockholm
Set up?
Hej Svartsjö!
Du jag undrar vad du har för set up? Möjligtvis Yamaha cylinder 63 cc?
Med vänlig hälsning!
Du jag undrar vad du har för set up? Möjligtvis Yamaha cylinder 63 cc?
Med vänlig hälsning!
MUGGTARZAN!
Är det Polini Big Bore s.k. 70 CC för Yamaha (egentligen 63 CC på Yamahamotor) ?. Kolla avgasdurationen innan du bultar fast slutligt. Porten sitter lågt och jag höjde min till 20 mm från däcket (195 grader avgasduration) för att få sång i maskinen. Dessförinnan var det som att köra in i en vägg vid ca 6000 rpm.Svartsjö skrev:Setuppen är bara ihopslängd och inte fintunad alls, pollini 45mm cylle yamma topp med anpassat förbränningsrum dellorto kopia 21mm Zündapp finpipa drevad 11-28 samt kokusansystem.
Redan innan portningen gick förgasaren torr, en Dellorto PHGB 21 mm beroende på att hålet i flottörsätet bara är 1,5 mm. Det hade gått att borra upp lite men jag valde att använda en PWK 24 istället som fungerar bra.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 15 okt 2013, 13:00
- Ort: Stockholm
Div modifieringar på Compan & sachsen!
Hej Svartsjö!
Tackar för tipsen!
Läser det mesta om compakt & sachs för tillfället, så jag är rustad för mopparna på ingång.
Vill att slut resultatet av det som komma skall, ska bli så stabilt som möjligt. Att det rör på sig, ja & att det tilltalar ögat.
Var/är sugen på en EKF 50/4 el än hellre en BKF 50/4, men det blir så dyrt i nuläget. Först utgift för motor, sen ska den uppgraderas för att kunna härbärgera athena 80. Ja det är ju skjortan & femtio, så det blir till att vara snäv i svängarna ekonomiskt, så får jag se vad det kan bli nästa vinter istället. Nu får jag hålla till godo med mindre väss & lära, så förhoppningsvis kan jag slå på en större trumma vad tiden lider?!
När jag har alla prylar så sätter jag igång, är inte riktigt där än!
Som sagt, tack för visat intresse!
Må väl!
Tackar för tipsen!
Läser det mesta om compakt & sachs för tillfället, så jag är rustad för mopparna på ingång.
Vill att slut resultatet av det som komma skall, ska bli så stabilt som möjligt. Att det rör på sig, ja & att det tilltalar ögat.
Var/är sugen på en EKF 50/4 el än hellre en BKF 50/4, men det blir så dyrt i nuläget. Först utgift för motor, sen ska den uppgraderas för att kunna härbärgera athena 80. Ja det är ju skjortan & femtio, så det blir till att vara snäv i svängarna ekonomiskt, så får jag se vad det kan bli nästa vinter istället. Nu får jag hålla till godo med mindre väss & lära, så förhoppningsvis kan jag slå på en större trumma vad tiden lider?!
När jag har alla prylar så sätter jag igång, är inte riktigt där än!
Som sagt, tack för visat intresse!
Må väl!
MUGGTARZAN!

http://www.tradera.com/item/100701/2024 ... utan-motor
Kanske inte så värst livsbejakande med en ekf i en sån

vilken duration hade du på spolportarna då?Micke S skrev:Är det Polini Big Bore s.k. 70 CC för Yamaha (egentligen 63 CC på Yamahamotor) ?. Kolla avgasdurationen innan du bultar fast slutligt. Porten sitter lågt och jag höjde min till 20 mm från däcket (195 grader avgasduration) för att få sång i maskinen. Dessförinnan var det som att köra in i en vägg vid ca 6000 rpm.Svartsjö skrev:Setuppen är bara ihopslängd och inte fintunad alls, pollini 45mm cylle yamma topp med anpassat förbränningsrum dellorto kopia 21mm Zündapp finpipa drevad 11-28 samt kokusansystem.
Redan innan portningen gick förgasaren torr, en Dellorto PHGB 21 mm beroende på att hålet i flottörsätet bara är 1,5 mm. Det hade gått att borra upp lite men jag valde att använda en PWK 24 istället som fungerar bra.
"20 mm från däcket"? menar du 20mm från cylinderns toppdäck? (cylinderns tätningsyta mot toppen, för er som är osäkra på motortermer).
jag har inte mätt några durationer än. och nu ligger blocket hos en mycket upptagen mätmaskinsoperatör, för kontroll av vinkelriktighet mellan ramlagerlägen och cylinderfotens tätningsyta.
så det lär nog dröja ett tag.
erlan