Byta flottör Sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
patricw

Inlägg av patricw »

Det är nålen i förgasaren som kan sättas i olika lägen, men det låter inte som att det är den som är ditt problem.
Göran Hallberg

Byte flottör

Inlägg av Göran Hallberg »

Hej, just det ! visste att det var en nål man skulle veta hur den skall sättas ... varför kan man sätta den i olika hål ?
samuelsoderstrom
Kontakt:

Inlägg av samuelsoderstrom »

Hoppar in med en fråga angående flottören med... Jag skulle byta min med och beställde en ny. men den ser inte helt ut som min gamla... Den gamla har en metallring längst ner på den tjocka delen.. För att sluta tätt antar jag... Är det något jag missat att beställa till då? eller funkar det ändå?
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

samuelsoderstrom skrev:Hoppar in med en fråga angående flottören med... Jag skulle byta min med och beställde en ny. men den ser inte helt ut som min gamla... Den gamla har en metallring längst ner på den tjocka delen.. För att sluta tätt antar jag... Är det något jag missat att beställa till då? eller funkar det ändå?
Förmodligen en annan tillverkare.
De tidiga Bing-förgasarna hade en flottör i tunn mässing, senare kom flottörer i svart eller vit plast, detta är kanske en eftermarknadskopia.

Om flottören har samma längd på nålen och den passar i flottörhuset borde den fungera.

Kan du visa ett foto på flottörerna sida vid sida så är det lättare att fatta?
samuelsoderstrom
Kontakt:

Bild

hittade bild från internet på dom så den översta ser ut som min gamla dock så var min mkt mer rostig... och den understa är den nya....
Flottörena ser exakt lika ut om man bortser från metallringen...
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Inga problem att använda den utan metallringen
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Byte flottör

Inlägg av erlan »

Göran Hallberg skrev:Hej, just det ! visste att det var en nål man skulle veta hur den skall sättas ... varför kan man sätta den i olika hål ?
ursäkta, men det är inte så att du hör till dom som blandat ihop trottel och flottör?

trotteln har en nål som man kan justera i olika lägen för den sista finjusteringen av bränsle-luft blandningen.

erlan
samuelsoderstrom
Kontakt:

Johan Lat skrev:Inga problem att använda den utan metallringen
ok. Tack så mkt!
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

samuelsoderstrom skrev:Bild

hittade bild från internet på dom så den översta ser ut som min gamla dock så var min mkt mer rostig... och den understa är den nya....
Flottörena ser exakt lika ut om man bortser från metallringen...
För skojs (intresse) skull kan du testa den dåliga flottören, häll upp ljummet vatten i en skål och lägg flottören där, håll den under ytan med fingrarna och om det börjar bubbla har du haft en läckande flottör.

Eftersom bensin har mycket lägre ytspänning än vatten så har det i så fall kommit in bensin som har tyngt ne flottören och hindrat dess funktion.

På flottörer av mässing kunde man möjligen lödda igen hålet, beroende på hur läckan satt.
Skriv svar