Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renovering
Nu är äntligen motorn klar!
Minskade spelet på veven med 0,1 mm, enligt tips från KJ Tools, och det blev bra.
Kopplingen inshimsad också, olja påfylld, och inget läckage, vad jag kan se.
2,9 hästars cylinder monterad, det får bli utgångsläget.
Gillar utseendet på denna cylindermodell, den som är lite rundad.
Så småningom ska det på en 70 cc minitherm.

Minskade spelet på veven med 0,1 mm, enligt tips från KJ Tools, och det blev bra.
Kopplingen inshimsad också, olja påfylld, och inget läckage, vad jag kan se.
2,9 hästars cylinder monterad, det får bli utgångsläget.
Gillar utseendet på denna cylindermodell, den som är lite rundad.
Så småningom ska det på en 70 cc minitherm.

Detta verkar bli väldigt bra
. . . men jag tycker att Du skall behålla 2,9an sedan.
Precis som Du säger, så har den cylindern ett trevligt utseende och framför allt är de väldigt bra att köra med.
Till den mopeden tycker jag att 2,9an är väldigt lagom och, ej att förglömma, äkta Zündapp . . . (brukar det vara i alla fall)
. . . F

. . . men jag tycker att Du skall behålla 2,9an sedan.
Precis som Du säger, så har den cylindern ett trevligt utseende och framför allt är de väldigt bra att köra med.
Till den mopeden tycker jag att 2,9an är väldigt lagom och, ej att förglömma, äkta Zündapp . . . (brukar det vara i alla fall)
. . . F
Jo, det är inte omöjligt att den får bli kvar, är en förbaskat trevlig åk-cylinder.
Nu har jag varit och fått en kåpa genomlyst för rätt färgkod.
Bifogar bild på det hela, kan ju kanske vara till hjälp för någon annan.
Lägger in den under 'Färgkoder' också.

Nu ska jag samla ihop alla delar som ska till blästring, det blir lite grann.
Nu har jag varit och fått en kåpa genomlyst för rätt färgkod.
Bifogar bild på det hela, kan ju kanske vara till hjälp för någon annan.
Lägger in den under 'Färgkoder' också.

Nu ska jag samla ihop alla delar som ska till blästring, det blir lite grann.
Nu börjar det röra sig, efter ett tags stiltje.
Ramen förstärkt, samt det undre motorfästet från en Mamba påsvetsat.
Baksvingen är lite omgjord, så jag får plats med ett 120 mm nav.
Lite sliparbeten blir det, men inte så mycket, det som döljer sig under kåpan putsar jag bara till lite.
Saknas fortfarande färdiga hjul, men nya fälgar är på ingång. Jag beställde rostfria 17 tums fälgar från KJ Tools, som inte var så förbaskat dyra.
Enligt Kent så säljer han nästan bara sådana nu, eftersom de ligger bra till i pris.
Ram plus delar lämnade för blästring idag, färg inhandlad, så får vi se när ihopplockandet kan börja.

Ramen förstärkt, samt det undre motorfästet från en Mamba påsvetsat.
Baksvingen är lite omgjord, så jag får plats med ett 120 mm nav.
Lite sliparbeten blir det, men inte så mycket, det som döljer sig under kåpan putsar jag bara till lite.
Saknas fortfarande färdiga hjul, men nya fälgar är på ingång. Jag beställde rostfria 17 tums fälgar från KJ Tools, som inte var så förbaskat dyra.
Enligt Kent så säljer han nästan bara sådana nu, eftersom de ligger bra till i pris.
Ram plus delar lämnade för blästring idag, färg inhandlad, så får vi se när ihopplockandet kan börja.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Hej och hå, det gick fort med lackandet. Lämnade delarna i fredags och på lördag var det klara.
Har precis hämtat dem, och snart börjar det roligaste, att montera ihop pusslet.
Har precis hämtat dem, och snart börjar det roligaste, att montera ihop pusslet.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
En lite bild på en ram med vacker, blå färg.
Här ser man tydligt det undre motorfästet, taget från en Mamba-ram och påsvetsat.

Här ser man tydligt det undre motorfästet, taget från en Mamba-ram och påsvetsat.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Nu är äntligen hjulen klara, det fick bli däck inköpta från däckonline på dessa, till ett helt överkomligt pris och snabb leverans.
De nya skärmarna ska borras, så de ska passa rätt i ramen och framgaffeln.
Brattis på Tradera, som jag köpte skärmarna av, var bussig och märka borrhålen, hoppas det ska fungera.

De nya skärmarna ska borras, så de ska passa rätt i ramen och framgaffeln.
Brattis på Tradera, som jag köpte skärmarna av, var bussig och märka borrhålen, hoppas det ska fungera.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Blir bra det här.
Snyggt med nybyggda hjul och rediga däck, blir det kromad eller vit bensintank?

Snyggt med nybyggda hjul och rediga däck, blir det kromad eller vit bensintank?
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Det blir vit tank, nylackad.
Hade gärna haft en kromtank, men svåra att få tag i bra skick.
Hade gärna haft en kromtank, men svåra att få tag i bra skick.