erlan skrev:56:an skrev:Jag har inget minne av jag har sett den bensintanken i kombination med monarped/JLO motor. Vad jag minns hade aldrig monarped/JLO den tanken gjord av två halvor men en plastlist runt om.
Vad jag minns den helkromade tanken från är kromstockholmarna med Sachsmotor som kom i slutet av 60-talet.
Är det nåt jag missat?

dom halvkromade tankarna var helkromade under färgen.
så troligen har tanken på ett eller annat sätt missat lackverkstan.
och du har nog helt rätt i att den tanken var nog tänkt till en monark sport med HVA motor. det som väcker allmän nyfikenhet är ju om tanken och skärmarna satt på när moppen blev nysåld.
att moppen var svart och vit när den var ny antyder att den kan vara hopskruvad av monark själva, eftersom den kombinationen fanns på tidiga 1273or. sadelstolpen svart och resten av ramen vit. om inte mitt minne sviker mig.
fast jag tror att falkfish kommer att renovera den så nära det skick som den var när han hade den. precis som jag kommer att göra med min 50SS när den kommer på tur.
erlan
Erlan.
Där har du helt rätt, med skillnad av att skärmarna kommer nog att bli lackade i någon nyans av cremevit ( även undersida tank ) då dessa var för hårt angripna av rost, och skulle kosta en förmögenhet att återställa till det skicket som den en gång i tiden renoverats till....
1. Surkoppar, slipning, polering,
2. Surkoppar, slipning, polering,
3. Surkoppar, slipning polering,
4. Surkoppar slipning, polering, nickel, anslagskoppar och krom... ) så ska det vara

( ev hoppa anslagskoppar ) ...
Stefan