En med JLO
Ju oftare jag läser här desto mer övertygad blir jag att den här mopeden måste vara en unik specialmodell för en sån enkel lösning som att tanken kommer från en senare kromstockholmare kan det väl ändå inte vara?erlan skrev:och hade den varit hopplockad med en monark sport som donator, så borde den varit lackad undertill.Falkfish skrev:56:an.56:an skrev:När jag drar mig till minnes så vill jag ha det till att dom tankarna förvisso var helkromade men endast den övre delen var polerad. Tog man bort färgen på den undre delen så kom det fram krom med sliprepor.erlan skrev:dom halvkromade tankarna var helkromade under färgen.
erlan
Tanken på den här mopeden ser ut att var polerad och kromad både övre och underdel.
Hur mycket fel har jag nu?
Inget fel alls, både övre samt undre delen är av samma kvalitet, inga sliprepor på den undre delen mao..
Stefan
det var en detalj jag reagerade på redan ifrån början.
den bidrog ju till att väcka frågan: vad är det här egentligen.
designstudie? förserie? byggd/renoverad hos återförsäljare?
så jag skulle inte lacka undersidan på den tanken.
men du gör som du vill med din moped.
jag skulle ju även leta på ett par skärmar från en 1279a och spara dom kromade.
erlan

Jag har själv bumsat av en tank från en 1273, den hade inga sliprepor eller liknande under lacken, så tanken kan mycket väl vara ifrån en sån.
Jag tror dock inte det är otroligt att tanken kan vara äldre (Alpino hade ju också den kanten).
Jag hade en 1222 med halvkromad tank, dom fanns inte med kromad tank egentligen, men den hade det, har sett en 1292 på blocket som också hade kromad tank.
När jag var 14 fick en kompis en gammal Monarped av en granne, den var också en sån här konstig moppe, den hade kromade hjul och skärmar och kromad tank, tanken var Pärontanken (som satt på 349F och Lastrada o.s.v.), ramen vet jag inte, för den hade inget ramnummer, men var samma typ som den här i tråden. Jag har den ramen kvar och hade tänkt bygga nå kromliknande av den nån gång, tyvärr finns bara ramen kvar.
Så jag är övertygad om att det fanns såna här konstiga kombinationer, sen om det var gjort av återförsäljare eller inte vete attan, men mestadelen är nog gjort i mopedens första år på grund av att man vill ha en modernare moppe än det var. Så gjordes ju med motorcyklar och bilar o.s.v. också för att den skulle se nyare ut än den var.
Jag tror dock inte det är otroligt att tanken kan vara äldre (Alpino hade ju också den kanten).
Jag hade en 1222 med halvkromad tank, dom fanns inte med kromad tank egentligen, men den hade det, har sett en 1292 på blocket som också hade kromad tank.
När jag var 14 fick en kompis en gammal Monarped av en granne, den var också en sån här konstig moppe, den hade kromade hjul och skärmar och kromad tank, tanken var Pärontanken (som satt på 349F och Lastrada o.s.v.), ramen vet jag inte, för den hade inget ramnummer, men var samma typ som den här i tråden. Jag har den ramen kvar och hade tänkt bygga nå kromliknande av den nån gång, tyvärr finns bara ramen kvar.
Så jag är övertygad om att det fanns såna här konstiga kombinationer, sen om det var gjort av återförsäljare eller inte vete attan, men mestadelen är nog gjort i mopedens första år på grund av att man vill ha en modernare moppe än det var. Så gjordes ju med motorcyklar och bilar o.s.v. också för att den skulle se nyare ut än den var.
Du har fel Amarace, hela tanken var förvisso kromad men endast överdelen polerad eftersom det endast var där som kromet var synligt. Underdelen hade en mera rå, lite skrovlig kromad yta när man tog bort färgen.Amarace skrev:Jag har själv bumsat av en tank från en 1273, den hade inga sliprepor eller liknande under lacken, så tanken kan mycket väl vara ifrån en sån.
Sen är det ytterligare en sak som gör att jag misstänker tanken är från en senare kromstockholmare och det är tanklisten som är grå, den brukade vara vit istället på dom äldre 60-tals modellerna.
Fel? Hur kan du säga det så tvärsäkert
Jag har bumsat av den tanken och den var fint kromad under färgen jag vet ju själv hur just min tank såg ut, sen att det kanske var endast den som var så, eller om den var ftån nyare och sen lackad kan jag inte säga, var en 1273 vit iallafall. Och mopeden var original och rätt så orörd fast patinerad.
Jag har bumsat av den tanken och den var fint kromad under färgen jag vet ju själv hur just min tank såg ut, sen att det kanske var endast den som var så, eller om den var ftån nyare och sen lackad kan jag inte säga, var en 1273 vit iallafall. Och mopeden var original och rätt så orörd fast patinerad.
sådana detaljer ska man nog inte dra för stora slutsatser av.56:an skrev:Där sägs också mopeden hade det gashandtaget med pysgrepp från början...erlan skrev:nej det sägs ju redan på sidan 1 att den ska haft helkromad tank från början.
erlan
om det blev strul med leveransen av "rätt" gashandtag så slog dom nog inte igen monteringen för det. utan då tog dom nog vad dom hade på reservdelslagret.
men det är väl inte speciellt troligt att den är monterad på löpande bandet.
är den byggd av Monark så är den troligen byggd som en designstudie eller prototyp under utvecklingen av monark sport. jag vet inte hur lång framförhållning man behövde på den tiden. men med tanke på att förhandlingar och upphandlingar skedde med brev och personliga besök, så tog det nog sin lilla tid. skulle gissa att mopeden kan vara byggd 1961 i så fall. för tidigt för att man skulle ha tillgång till en flintamotor och ram i alla fall.
och är den byggd/renoverad av en återförsäljare så är det väl rätt handtag?
och som jag sagt förut: jag ser med spänning på om det går att spåra upp några foton på mopeden från förste ägarens tid.
erlan
Jahapp, återigen en sån här diskussion
klart jag kan ha fel, och har säkert fel ofta, men det var ju inte det som jag opponerade emot, utan att 56:an tvärsäkert säger att jag har fel angående en tank han aldrig sett och beskriver den ändå, men som jag själv bumsat av och sett hur den ser ut. Min tank såg ut så, oavsett hur andra kanske såg ut.

Nu börjar det bli hett

Ett tänkt scenario:
Polis Mainer Haglund traskar in på Monarkbutiken i Varberg
Tittar på en 1273, tycker den verkar bra.
Han är dock lite konservativ och vill hellre ha en JLO,
frågar om det går att ordna.
Så Monark ab bygger en 1273 med en ram från 34 F
JLO motor och hjul från La strada.
???????????????????????????????
Eller köpte han en designstudie för reducerat pris?
Angående gashandtaget så satt det nog på enpetaren och
tidiga 2 pet med pallas förgasare?
Tidiga encarwi hade "sänka trottelknapp" på gassidan?
Angående tanken, så misstänker jag att det finns både slipade & polerade,
beroende på år och besparing.
Sommarjobbade mitt 70 tal hos en underleverantör till bla Monark,
Många av gubbarna där extraknäckte med att kroma grejor under sena skiftet.
Re: Nu börjar det bli hett
Nä, inte det heller, tumgreppet på högersidan är ett pyshandtag. Choken satt alltid på motsatta sidan på monarpederna annars blir det besvärligt och göra två rörelser med samma hand när man startar.T M skrev:Angående gashandtaget så satt det nog på enpetaren och
tidiga 2 pet med pallas förgasare?
Vissa tidiga JLO G50 med kedjetrans har jag för mig hade pys och där var ett sånt gashandtag men det var på dom äldsta monarpederna med enkelt ramrör.
56:an skrev:Å ja väntar på några foton av Gud, det skulle vara lättare och tro då...



Hahaha, jo jag väntar med spänning själv.
Dock så kan det ta lite tid att få fram information, för som det nämndes tidigare i tråden så gick ju tidigare ägaren ( läs första ) bort drastiskt och tog hela familjens saker med sig vid sin bortgång.
Men efterlevande är kontaktade..
Vill samtidigt passa på att tacka er alla för era vinklingar och ideer, om hur det skulle kunna vara osv med utförandet, DET UPPSKATTAS !!
Tack så länge och på återhörande.
Mvh
Stefan