Yamaha FS1 Cafe Racer Projekt
Tack, fint med ett elschema. Har googlat några till men tycker dom är kluriga att tyda stämmer inte med färger osv tycker jag.
Som den är nu funkar tändningen men inte mycket mera.
Va har kondensatorn för funktion egentligen samt vart sitter den?
Vågar väl knappt säga det men är elektriker men har aldrig sysslat med bil/moped el förut.
Som den är nu funkar tändningen men inte mycket mera.
Va har kondensatorn för funktion egentligen samt vart sitter den?
Vågar väl knappt säga det men är elektriker men har aldrig sysslat med bil/moped el förut.
Kondensatorn sitter på tändplattan och har som uppgift att det inte ska bli en ljusbåge över brytarkontakterna när de öppnar.
När brytarna är slutna är späningen över kontakterna noll volt. Det är den över kondensatorn också förstås genom att den är parallellkopplad med brytarna. När brytarna öppnar kommer fortfarande spänningen öve kontakterna att vara noll volt i själva brytögonblicket genom att en kondensator tar tid på sig att ändra laddning. Därmed blir det ingen momentan högspänning över brytarkontakten som det skulle bli utan kondensator.
I praktiken ger det ett snabbare brytförlopp med kondensator, trots att den trögar upp, än utan kondensator genom att ljusbågen skulle leda ström så länge den är tänd.
När brytarna är slutna är späningen över kontakterna noll volt. Det är den över kondensatorn också förstås genom att den är parallellkopplad med brytarna. När brytarna öppnar kommer fortfarande spänningen öve kontakterna att vara noll volt i själva brytögonblicket genom att en kondensator tar tid på sig att ändra laddning. Därmed blir det ingen momentan högspänning över brytarkontakten som det skulle bli utan kondensator.
I praktiken ger det ett snabbare brytförlopp med kondensator, trots att den trögar upp, än utan kondensator genom att ljusbågen skulle leda ström så länge den är tänd.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Kondensatorn är inte i första hand till för att dämpa gnistbildningen mellan brytarspetsarna, då hade ju motorn startat även utan kondensator
Den laddas upp upp och laddas ur för varje gnista till stiftet och just urladdningen ger extra kräm till tändspolen och därmed gnistan. Jämför med ett hydraulsystem som skall manövrera något tungt snabbt, för att hålla nere pumpstorleken till rimliga proportioner så sitter det en ackumulator med en kvävgas fylld gummiblåsa i, denna blåsa trycks (laddas upp) i hop av oljan när pumpen går men inget uttag av kraft sker, när ex en luckan skall stängas och ventilen för detta öppnar så laddas ackumulatorn ur och luckan slår igen som en råttfälla i stället för att sega sig stängd. Ex hämtat från mitt fd jobb, problem med luckan som stängde dåligt på vissa maskiner dök upp ibland och berodde då på läcka på gummiblåsan och därmed för lite kvävgas i den. Jämför med dålig gnista, dålig kondensator brukar ibland gå att hanka sig hem med genom att minska gnistgapet men det är ett tecken på att något är fel.

Motorn startar utan minsta problem även helt utan kondensator om brytargapet inte är så litet att det blir en ljusbåge hela tiden, vilket kondensatorn ska eliminera.
Det som sker med kondensator är att det blir en starkare strömpuls till tändspolen genom att det inte överleder via ljusbågen i brytögonblicket så att strömpulsen därför blir för svag.
Det som sker med kondensator är att det blir en starkare strömpuls till tändspolen genom att det inte överleder via ljusbågen i brytögonblicket så att strömpulsen därför blir för svag.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ja det stämmer bra men hur jag ser på det. Nu är kanske inte Jim så jättekunnig på el men så här skriver han i alla fall.
" Precis när brytarkontakterna går isär så bildas en ljusbåge mellan dessa. Denna består av starkt upphettad gas som kallas plasma, och detta plasma leder ström vilket gör brytningen långsam. Om man nu kopplar in en kondensator parallellt med brytarna så kommer strömmen att sugas upp av kondensatorn istället för att bilda en ljusbåge och då har vi fått den snabba brytning som vi ville ha."
Kondensatorn gör att brytarna skonas och att det blir en distinkt strömpuls när den väl kommer jämfört med att en ljusbåge släcks succesivt när brytargapet ökar.
Kondensatoravledarström Tändning Definieras
urladdning av en kondensator tändningen är en typ av tändsystem som används i både små och snabba motorer. De makt motorcyklar, gräsklippare och några bilar och flygplan. Urladdning av en kondensator tändning använder en kondensator eller kondensator, att fullgöra en snabb ryck av el, som driver tändstiftet och antänder bränslet i cylindern.
Transformator
kraftflödena med hjälp av bilens generator till en step-up transformator. En transformator har två spolar bredvid varandra. När ett rörligt nuvarande appliceras på en spole, skapas ett magnetfält som inducerar en ström i den andra spolen. I en step-up transformator, det sekundära spolen flera varv än den primära. Detta ökar spänningen. I fråga om en kondensator tändsystem, ökar transformatorn spänningen från ca 12 volt till mellan 400 och 600 volt.
Ladda Kondensator
El flyter ut i ett avgiftssystem krets, som laddar en kondensator. En kondensator fungerar som en mycket liten batteri. Den rymmer en elektrisk ström tills det är urladdat. Kondensatorn stannar debiteras tills det blir en signal från tändsystemet. När det händer vänder laddningskretsen av, och kondensatorn utsläpp med tändspolen.
Tändspole och tändstift
tändspolen är en mycket kraftfull step-up transformator. Kondensatorn laddar tändspolen. När kondensatorn slut på energi, strömmen i tändspolen sjunker snabbt. Denna förändring i nuvarande skapar en puls med extremt hög spänning el från tändspolen till tändstiftet. Upp till 40. 000 volt flöda ut tändspolen till tändstiftet. Denna spänning är tillräckligt kraftfull för att göra en gnista, som antänder bränslet i cylindern.
urladdning av en kondensator tändningen är en typ av tändsystem som används i både små och snabba motorer. De makt motorcyklar, gräsklippare och några bilar och flygplan. Urladdning av en kondensator tändning använder en kondensator eller kondensator, att fullgöra en snabb ryck av el, som driver tändstiftet och antänder bränslet i cylindern.
Transformator
kraftflödena med hjälp av bilens generator till en step-up transformator. En transformator har två spolar bredvid varandra. När ett rörligt nuvarande appliceras på en spole, skapas ett magnetfält som inducerar en ström i den andra spolen. I en step-up transformator, det sekundära spolen flera varv än den primära. Detta ökar spänningen. I fråga om en kondensator tändsystem, ökar transformatorn spänningen från ca 12 volt till mellan 400 och 600 volt.
Ladda Kondensator
El flyter ut i ett avgiftssystem krets, som laddar en kondensator. En kondensator fungerar som en mycket liten batteri. Den rymmer en elektrisk ström tills det är urladdat. Kondensatorn stannar debiteras tills det blir en signal från tändsystemet. När det händer vänder laddningskretsen av, och kondensatorn utsläpp med tändspolen.
Tändspole och tändstift
tändspolen är en mycket kraftfull step-up transformator. Kondensatorn laddar tändspolen. När kondensatorn slut på energi, strömmen i tändspolen sjunker snabbt. Denna förändring i nuvarande skapar en puls med extremt hög spänning el från tändspolen till tändstiftet. Upp till 40. 000 volt flöda ut tändspolen till tändstiftet. Denna spänning är tillräckligt kraftfull för att göra en gnista, som antänder bränslet i cylindern.
Re: Yamaha FS1 Cafe Racer Projekt
Jag vet inte vart du har fått den texten från men det ser ut att vara en dålig översättning. Vad jag kan se är det en del fel i beskrivningen, inte för att det kanske spelar någon roll men det står t.ex. att kondensatorn laddar spolen, vilket inte är korrekt. Spolen laddas när brytarna är stängda så att kretsen leder ström när magneten passerar kärnan i spolen. Laddningen av spolen är fullbordad när brytarna öppnar om abrissavståndet är rätt. När brytarna öppnar ser kondensatorn till att utgöra en kortslutning, en stund till. Därmed kan ingen ljusbåge bildas över brytarkontakten som är kortsluten av kondensator. Efter en kort stund laddas kondensatorn upp via tändspolen så att det inte längre flyter någon ström genom tändspolen, strömmen upphör då momentant. Det är då gnistan kommer genom att spänningen över primärlindningen i spolen polvänder (s.k. mot-EMK) och inducerar en ström i högspänningsdelen i spolen som transformerar upp spänningen.
Jag inser att det här är fullkomligt ointressant för de flesta men tror att jag kanske vet hur det hänger ihop. Någon garanti för att jag gör det finns dock inte genom att jag inte är expert på magnetism. Men jag förderar att försöka förstå saker på egen hand och argumenterar inte gärna m.h.a. av översatt material som andra har författat och som jag inte förstår själv.
Jag inser att det här är fullkomligt ointressant för de flesta men tror att jag kanske vet hur det hänger ihop. Någon garanti för att jag gör det finns dock inte genom att jag inte är expert på magnetism. Men jag förderar att försöka förstå saker på egen hand och argumenterar inte gärna m.h.a. av översatt material som andra har författat och som jag inte förstår själv.
Härligt med så många svar 
Va ute och rengjorde förgasaren lite och skruvade av insuget och reedventilen. Det va en lös strypning som någon hade svarvat till.
Den gick att ta bort hur enkelt som helst. Ser också ut att vara en 16 mikuni förgasare på den om jag har tolkat märkningen rätt.
Får se vad det sitter för munstycke det glömde jag att kolla.

Kan man se om det sitter 5,5 eller 60cc cylinder utan att skruva av topp och cylinder?
Finns det någon märkning eller dyligt. Cylindern är svart med en FS1 märkning på övre vänstra kylflänsen.
Hade förväntat mig att den va original för den gick inte så snabbt när jag köpte den. Kul överraskning.

Va ute och rengjorde förgasaren lite och skruvade av insuget och reedventilen. Det va en lös strypning som någon hade svarvat till.
Den gick att ta bort hur enkelt som helst. Ser också ut att vara en 16 mikuni förgasare på den om jag har tolkat märkningen rätt.
Får se vad det sitter för munstycke det glömde jag att kolla.

Kan man se om det sitter 5,5 eller 60cc cylinder utan att skruva av topp och cylinder?
Finns det någon märkning eller dyligt. Cylindern är svart med en FS1 märkning på övre vänstra kylflänsen.
Hade förväntat mig att den va original för den gick inte så snabbt när jag köpte den. Kul överraskning.
Du kan mäta cylinderdiametern genom avgasporten. Original är 40 mm.
Har du en större diameter t.ex. 45 mm kan du räkna ut slagvolymen. Slaget är 39,7 mm.
V= 39,7*Pi*45^2/4= 63 CC
Har du en större diameter t.ex. 45 mm kan du räkna ut slagvolymen. Slaget är 39,7 mm.
V= 39,7*Pi*45^2/4= 63 CC
Det va så enkelt att skruva av toppen så det kändes krångligare att mäta genom avgasporten
ska ändå köpa en packningssats.
Nu har jag kollat och mätt lite med skjutmåttet.
43 mm cylinder "60cc"
16 mm förgasare med 110 munstycke
16,5 mm insug
drevning 14/45.
Har inte mätt på avgasröret men ser ut att vara original.
På sikt blir det 32 mm och trimdämpare typ jamacrol eller dylikt.
Rinab har ju fin 30 års kampanjs med gratis frakt och fina priser så det blir lite delar.
Men vad ska jag ha för munstycken 140 150 160 kanske?
Samt vad för tändstift? B6HS är orginal men tänker att jag kanske ska ha ett hårdare B7HS va tror ni?

Nu har jag kollat och mätt lite med skjutmåttet.
43 mm cylinder "60cc"
16 mm förgasare med 110 munstycke
16,5 mm insug
drevning 14/45.
Har inte mätt på avgasröret men ser ut att vara original.
På sikt blir det 32 mm och trimdämpare typ jamacrol eller dylikt.
Rinab har ju fin 30 års kampanjs med gratis frakt och fina priser så det blir lite delar.
Men vad ska jag ha för munstycken 140 150 160 kanske?
Samt vad för tändstift? B6HS är orginal men tänker att jag kanske ska ha ett hårdare B7HS va tror ni?
Ett steg kallare stift är nog helt rätt.
Munstycken är svårt att säga på förhand. Det är inte alls säkert att man behöver gå upp en massa i storlek vid trim genom att fyllnadsgraden ökar när det blir rätt. Den högre gasomsättningen gör också att det inte bara drar mer luft genom förgasaren utan även mer bensin med samma munstycke.
Munstycken är svårt att säga på förhand. Det är inte alls säkert att man behöver gå upp en massa i storlek vid trim genom att fyllnadsgraden ökar när det blir rätt. Den högre gasomsättningen gör också att det inte bara drar mer luft genom förgasaren utan även mer bensin med samma munstycke.
Okej tidigare ägare hade strypt insuget med den svarvade strypningen tänker att han har bestyckat förgasaren efter det
Jag har inte ändrat något motormässigt förutom att plocka bort den.
Den gick dryga 40 km/h när jag provkörde den med denna setup men va varvvillig och kändes stark.
Det sitter även ett koniskt öppet "sportluftfilter" ett sånt som 18-åringar brukar sätta på sina volvo 740is.
Jag har googlat fram att det ska va 150 munstycke som leverans med 16 mm fuggen som standard. Men jag får prova mig fram.
Har även läst att den så kallade 60cc cylindern i gjutjärn ska va riktigt dålig med gjutskägg och porer och även olika storlek på kanaler och portar ska förekomma så dom levererar ibland sämre än original eller 5,5or.
Men först ska jag få liv i den nu när det är vår sen får jag ta finliret

Jag har inte ändrat något motormässigt förutom att plocka bort den.
Den gick dryga 40 km/h när jag provkörde den med denna setup men va varvvillig och kändes stark.
Det sitter även ett koniskt öppet "sportluftfilter" ett sånt som 18-åringar brukar sätta på sina volvo 740is.
Jag har googlat fram att det ska va 150 munstycke som leverans med 16 mm fuggen som standard. Men jag får prova mig fram.
Har även läst att den så kallade 60cc cylindern i gjutjärn ska va riktigt dålig med gjutskägg och porer och även olika storlek på kanaler och portar ska förekomma så dom levererar ibland sämre än original eller 5,5or.
Men först ska jag få liv i den nu när det är vår sen får jag ta finliret

Senast redigerad av Svetla den 01 apr 2014, 08:18, redigerad totalt 1 gång.
-
Re:
Ohh...tack för den länken, hittade ett 40mm som jag letat efterSvetla skrev: Köpt dessa 27 mm clip on
http://www.ebay.com/itm/New-Version-27m ... 06&vxp=mtr

För övrigt tycker jag den blir as-cool!
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Tack!jonTe-Zündapp skrev: Ohh...tack för den länken, hittade ett 40mm som jag letat efter![]()
För övrigt tycker jag den blir as-cool!
Mitt clipon va lite för stort fick lägga slivertejp och en bit alu från en cola burk under som distans. Men det är väl så med prylar från kina. Det är inte så noga med toleranser.
Servade bilen i går men passade på att starta upp fs1 också för första gången. Bytte packningen till täckkåpan för förgasaren och gjorde en snabb rengörning av förgasaren satte i 160 munstycke, nytt tändstift och fräsh bensin samt ett filter på bränsleslangen.
Den va svårstartad som tusan gick igång med choke och startgas. Dog sen vi minsta tanke på att röra gasen.
Får väl se över blandningskruven och ev rengöra nogrannare. Även kolla med startgasen om den tjuvdrar luft vid topplock och cylinderfot.
Blev ett kort klipp på tomgången. Dock kom jag åt stopp knappen så det blev endast 6 sekunder.
https://www.youtube.com/watch?v=-0RpqTy ... ata_player
Edit:
Inte konstigt att den va så svårstartad nu i dag hade den ingen gnista. Är det condingen som brukar gå eller tändspolen? Borde gå att mäta.