Däremot tror jag inte att du har rätt insugningsrör. Har själv kollat på ebay efter ett sådant i över ett år och inte hittat något.
Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Om det är en cyl med det rektangulära insuget så är den på 2,2 hk tillsammans med 15 mm förgasare. Har du insigningsrör för en 15 mm förgasare så ska en 15 mm från en EM50 passa och då kan du väl ha ställbart munstycke också.
Däremot tror jag inte att du har rätt insugningsrör. Har själv kollat på ebay efter ett sådant i över ett år och inte hittat något.
Däremot tror jag inte att du har rätt insugningsrör. Har själv kollat på ebay efter ett sådant i över ett år och inte hittat något.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
jonTe-Zündapp
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Ett passande insug skulle isf hänga med i köpet.pangerva skrev:Om det är en cyl med det rektangulära insuget så är den på 2,2 hk tillsammans med 15 mm förgasare. Har du insigningsrör för en 15 mm förgasare så ska en 15 mm från en EM50 passa och då kan du väl ha ställbart munstycke också.
Däremot tror jag inte att du har rätt insugningsrör. Har själv kollat på ebay efter ett sådant i över ett år och inte hittat något.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Då är det kanon ju!jonTe-Zündapp skrev:Ett passande insug skulle isf hänga med i köpet.pangerva skrev:Om det är en cyl med det rektangulära insuget så är den på 2,2 hk tillsammans med 15 mm förgasare. Har du insigningsrör för en 15 mm förgasare så ska en 15 mm från en EM50 passa och då kan du väl ha ställbart munstycke också.
Däremot tror jag inte att du har rätt insugningsrör. Har själv kollat på ebay efter ett sådant i över ett år och inte hittat något.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
Skunkworkz
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Tre-växlat?
Blir 100 euro dyrare om man inte skickar utbytesmotor.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
En sådan 3-växlad M51D (D står för 3vx) har jag liggande i delar. (De heter inte MS51 i Tyskland). Kommer just från landet där jag kollade lite på delarna.
Jag har alla nya lager SKF och FAG, packboxar, nos lameller, packningssats, nos dragkilsaxel, nos växelstift, bra vevparti (har 3 st), nyborrad tyskcylinder med ny högkompressionskolv, nos 14T drev och en del annat nytt också. Vet inte om toppen är rätt för högkompressionskolven men topp har man säkert på sin gamla motor. Insugningsröret är på 10 mm men bör gå att slipa upp till 12 som förgasaren ska vara vid 2,2 hk. Jag skrev tidigare i tråden att det ska vara 15 mm men det var fel. Har en nästan komplett 12 mm förgasare som egentligen är till EM50 men det är bara bra för då kan man ha ställbart.
Ska bara monteras. Sedan ska den säljas!

Jag har alla nya lager SKF och FAG, packboxar, nos lameller, packningssats, nos dragkilsaxel, nos växelstift, bra vevparti (har 3 st), nyborrad tyskcylinder med ny högkompressionskolv, nos 14T drev och en del annat nytt också. Vet inte om toppen är rätt för högkompressionskolven men topp har man säkert på sin gamla motor. Insugningsröret är på 10 mm men bör gå att slipa upp till 12 som förgasaren ska vara vid 2,2 hk. Jag skrev tidigare i tråden att det ska vara 15 mm men det var fel. Har en nästan komplett 12 mm förgasare som egentligen är till EM50 men det är bara bra för då kan man ha ställbart.
Ska bara monteras. Sedan ska den säljas!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
jonTe-Zündapp
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*
*Update*
Cylinder, insug och en 15mm förgasare monterad. Blev ganska bra.
Monterade bara cylindern först p.g.a att jag inte hade någon förgasare och det blev ingen direkt skillnad.
Häromdagen åkte det stora insuget (ja ja ...lite större än original iaf) på och en 15mm förgasare med fasta munstycken.
Nu blev det skillnad
ingen räcer men svarar betydligt bättre. Behöver byta lite munstycken då den gick lite snålt.
Vid byte av cylindern konstaterade jag att en ny kolv inte hade skadat så jag beställde en på Nordscand.
Vill minnas att jag har läst att det är samma på EM50 som på MS51 men så var det ju inte ...jag har ju 38borr och EM50:n har 40Ø.
Snabbletade lite och hittar ingen 38mm kolv förutom i den tidigare länken men 800spänn för en kolv lockar inte.
Funderingarna går nu kring att borra cylindern till 40.
-Finns det tillräckligt med gods?
-Är kolvarna likadana i höjd, kolvtapp osv?
mvh Jonas
Cylinder, insug och en 15mm förgasare monterad. Blev ganska bra.
Monterade bara cylindern först p.g.a att jag inte hade någon förgasare och det blev ingen direkt skillnad.
Häromdagen åkte det stora insuget (ja ja ...lite större än original iaf) på och en 15mm förgasare med fasta munstycken.
Nu blev det skillnad
Vid byte av cylindern konstaterade jag att en ny kolv inte hade skadat så jag beställde en på Nordscand.
Vill minnas att jag har läst att det är samma på EM50 som på MS51 men så var det ju inte ...jag har ju 38borr och EM50:n har 40Ø.
Snabbletade lite och hittar ingen 38mm kolv förutom i den tidigare länken men 800spänn för en kolv lockar inte.
Funderingarna går nu kring att borra cylindern till 40.
-Finns det tillräckligt med gods?
-Är kolvarna likadana i höjd, kolvtapp osv?
mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*
Jag är inte helt säker men jag tror att kolvbulten sitter betydligt högre upp på MS51.
Rösebäcken har i alla fall haft högkompressionskolvar till MS51 men jag tror bara i 38,5 mm.
Men kolla i alla fall.
Rösebäcken har i alla fall haft högkompressionskolvar till MS51 men jag tror bara i 38,5 mm.
Men kolla i alla fall.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
jonTe-Zündapp
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*
Ja det är ju lätt att kolla nästa gång den är isär.
Skickar ett mail till Rösebäcken nu iaf.
Tack för tipset.
mvh Jonas
Skickar ett mail till Rösebäcken nu iaf.
Tack för tipset.
mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
-
jonTe-Zündapp
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*
Svar från Rösebäcken som kanske kan vara till glädje för flera:
Hej! Högkomp 38,0 är slut. Följande finns i lager:
38,0 = Vanlig ny 660kr
38,5 = Högkomp beg 250kr
39,0 = Högkomp ny 660kr
Då får jag borra cylinder då.....
mvh Jonas
Hej! Högkomp 38,0 är slut. Följande finns i lager:
38,0 = Vanlig ny 660kr
38,5 = Högkomp beg 250kr
39,0 = Högkomp ny 660kr
Då får jag borra cylinder då.....
mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
-
jonTe-Zündapp
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*
*Update*
Originalkolv (38mm) inhandlad på Rösebäcken.
Istället för att fila i den fina cylindern fick det bli en kolvtoppsfilning:

En kolvlocka på insugsidan oxo 4mm.
Dock blev det ingen större skillnad förutom att jag blev tvungen att bestycka upp 15bingen något.
Funderar på om avgassystemet är helt igenbeckat då den inte vill sjunga ut riktigt.
Sota ur på att-göra-listan.
mvh Jonas
Originalkolv (38mm) inhandlad på Rösebäcken.
Istället för att fila i den fina cylindern fick det bli en kolvtoppsfilning:

En kolvlocka på insugsidan oxo 4mm.
Dock blev det ingen större skillnad förutom att jag blev tvungen att bestycka upp 15bingen något.
Funderar på om avgassystemet är helt igenbeckat då den inte vill sjunga ut riktigt.
Sota ur på att-göra-listan.
mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
-
jonTe-Zündapp
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*
O visst var det så! En sotning och nu går den kanon!
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59