Renovering av Berini M13
Renovering av Berini M13
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, jag är ny forummedlem.
Jag har plockat fram min pappas gamla Berini påhängsmotor från gömmorna. Jag tänkte renovera den till körbart skick under vintern, det är en Berini M13 av den nyare modellen dvs med silverfärgad tank.
Det fattas en del delar för att göra den komplett:
Gas reglage, kopplings handtag, (man lyfter motorn från framhjulet för att frikoppla), trottelnål till förgasaren och den stora fjädern som trycker motorn mot hjulet. Jag tänkte få motorn i körbart skick genom att använda ett annat gasreglage osv men jag är mycket intresserad om någon har dessa delar till salu. Jag tänker först montera den på en vanlig skräpcykel, (en gammal billig Tjeckisk) jag har men senare tänker jag försöka få tag i en Svalan cykel som min pappa använde på femtiotalet.
MVH Hans, (Berini) <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har plockat fram min pappas gamla Berini påhängsmotor från gömmorna. Jag tänkte renovera den till körbart skick under vintern, det är en Berini M13 av den nyare modellen dvs med silverfärgad tank.
Det fattas en del delar för att göra den komplett:
Gas reglage, kopplings handtag, (man lyfter motorn från framhjulet för att frikoppla), trottelnål till förgasaren och den stora fjädern som trycker motorn mot hjulet. Jag tänkte få motorn i körbart skick genom att använda ett annat gasreglage osv men jag är mycket intresserad om någon har dessa delar till salu. Jag tänker först montera den på en vanlig skräpcykel, (en gammal billig Tjeckisk) jag har men senare tänker jag försöka få tag i en Svalan cykel som min pappa använde på femtiotalet.
MVH Hans, (Berini) <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1472
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Jag är intresserad av alla bilder men speciellt av bilder som visar motorn bakifrån och som visar hur den plåt ser ut som fäster motorn vid gaffelhuvudet, dvs plåten som sitter bakom gaffelhuvudet och som har 2 genomgående hål där man sätter 2 långa M5 bultar. Bultarna går sen igenom 2 hål som sitter i den plåt vinkel som sitter i motorn.
Jag hoppas att det går att förstå vad jag menar för plåt, den fattas till min motor och även om jag redan har lyckats tillverka en som fungerar hjälpligt så vore det roligare om den var lik originalet.
Jag skall försöka dokumentera renoveringen med bilder och om jag orkar så lägger jag upp det på webben.
MVH Hans, (Berini) <!-- </EdIndex> --></div>
Jag är intresserad av alla bilder men speciellt av bilder som visar motorn bakifrån och som visar hur den plåt ser ut som fäster motorn vid gaffelhuvudet, dvs plåten som sitter bakom gaffelhuvudet och som har 2 genomgående hål där man sätter 2 långa M5 bultar. Bultarna går sen igenom 2 hål som sitter i den plåt vinkel som sitter i motorn.
Jag hoppas att det går att förstå vad jag menar för plåt, den fattas till min motor och även om jag redan har lyckats tillverka en som fungerar hjälpligt så vore det roligare om den var lik originalet.
Jag skall försöka dokumentera renoveringen med bilder och om jag orkar så lägger jag upp det på webben.
MVH Hans, (Berini) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en bild på en berini, jag tror den är från Ungern
http://www.veteranmopeder.com/bilder/Janos/Berini.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.veteranmopeder.com/bilder/Janos/Berini.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1472
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla bilder, den bakre fästplatta som jag har gjort själv liknar i alla fall den som skall vara, jag skall göra en ny ännu mer lik originalet senare.
Det som jag har gjort hittills är att göra ren motorn, den har inte varit i gånge sen 1954 men är i mycket bra skick, min pappa använde den bara mindre än ett år, sen köpte han bil och ställde undan Berinin. Jag är själv född 55 och har inte ens hört motorn i gång.
Jag köpte ett par enkla reglage handtag och vajrar och nu går det att lyfta motorn och gasa. Tändningen fungerar och ger en bra gnista så nu väntar jag bara på några få delar, (trottelnål, tändhatt, packningspapper) som jag har beställt innan jag kan köra i gång.
MVH Hans, (Berini) <!-- </EdIndex> --></div>
Det som jag har gjort hittills är att göra ren motorn, den har inte varit i gånge sen 1954 men är i mycket bra skick, min pappa använde den bara mindre än ett år, sen köpte han bil och ställde undan Berinin. Jag är själv född 55 och har inte ens hört motorn i gång.
Jag köpte ett par enkla reglage handtag och vajrar och nu går det att lyfta motorn och gasa. Tändningen fungerar och ger en bra gnista så nu väntar jag bara på några få delar, (trottelnål, tändhatt, packningspapper) som jag har beställt innan jag kan köra i gång.
MVH Hans, (Berini) <!-- </EdIndex> --></div>
Renovering av Berini M13, den fungerar!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
I går fick jag de delar jag hade beställt från Alvars, trottelnål, tändkabel + tändhatt och packningspaper. Jag knackade till en cylinderfotspackning och monterade ny tändkabel, tändhatt och trottelnål. I dag fyllde jag på bensin och sen drog jag ut cykeln från garaget och gjorde några start försök, efter att ha dragit cykeln bara några meter fick jag i gång motorn och sen var det dags för en provtur.
Jag måste säga att detta var bland det roligaste jag har gjort på senare tid, Berini motorn är så liten och har så liten kraft att den känns mest som en leksak men den puttrar på och efter ett tag är man uppe i toppfart som jag uppskattar till kanske 25 km/timme, det låter inte så mycket heller.
Jag skall göra några längre provturer för att bekanta mig mer med motorns egenheter och senare under vintern väntar en mer fullständig renovering, jag har sett att det går att få tag i Berini dekaler via internet så förhoppningsvis så kommer allt att se som nytt när jag är färdig.
Tack för alla bilder, de var mycket bra att ha för att se hur allt sitter ihop.
Här är några bilder som visar hur motorn såg ut när jag hittade den http://blandat.qtron.se jag skall ta fler bilder och spara under samma address.
MVH Hans, (Berini) <!-- </EdIndex> --></div>
I går fick jag de delar jag hade beställt från Alvars, trottelnål, tändkabel + tändhatt och packningspaper. Jag knackade till en cylinderfotspackning och monterade ny tändkabel, tändhatt och trottelnål. I dag fyllde jag på bensin och sen drog jag ut cykeln från garaget och gjorde några start försök, efter att ha dragit cykeln bara några meter fick jag i gång motorn och sen var det dags för en provtur.
Jag måste säga att detta var bland det roligaste jag har gjort på senare tid, Berini motorn är så liten och har så liten kraft att den känns mest som en leksak men den puttrar på och efter ett tag är man uppe i toppfart som jag uppskattar till kanske 25 km/timme, det låter inte så mycket heller.
Jag skall göra några längre provturer för att bekanta mig mer med motorns egenheter och senare under vintern väntar en mer fullständig renovering, jag har sett att det går att få tag i Berini dekaler via internet så förhoppningsvis så kommer allt att se som nytt när jag är färdig.
Tack för alla bilder, de var mycket bra att ha för att se hur allt sitter ihop.
Här är några bilder som visar hur motorn såg ut när jag hittade den http://blandat.qtron.se jag skall ta fler bilder och spara under samma address.
MVH Hans, (Berini) <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1472
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Och jag har en också en berini påhängare typ M13, men tyvärr så saknas det ganska många delar. Så om någon skulle ha förgasare, svänghjul, avgasrör. Eller rättare sagt jag är intresserad av alla delar.
_________________________________________________________
River <!-- </EdIndex> --></div>
Och jag har en också en berini påhängare typ M13, men tyvärr så saknas det ganska många delar. Så om någon skulle ha förgasare, svänghjul, avgasrör. Eller rättare sagt jag är intresserad av alla delar.
_________________________________________________________
River <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt: