Yamaha FS1 Cafe Racer Projekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Yamaha FS1 Cafe Racer Projekt

Inlägg av Micke S »

Det går att mäta men om det t.ex. är överslag i spolen så är det svårt att mäta fram. Då nehöver man ha en annan typ av instrument. Spänningen på högspänningssidan är ett antal tusen volt och det är bara 9 volt eller mindre i en multimeter.

Likadant med kondingen, den kan verka normal om man mäter den med låg spänning men leda ström när den inte ska när spänningen är högre. Dessutom brukar inte vanliga multimetrar ha mätning för kondensator men man kan i alla se om det är kortis och även kolla att det går lite ström precis när man kopplar på instrumentsladdarna. Vänder man sedan på polerna så ska instrumentet jucka till lite varje gång man ansluter sladdarna.

Börja med att kolla att brytarna verkligen går ihop ordentligt och att de öppnar som de ska. Kolla även att dödarsladden inte orskar kortis genom att ha klämts mot tändplattan eller någon vass kant. Likadant med kabelskon till brytarna, kolla att den inte ligger nära gods och kan kortsluta.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Svetla

Inlägg av Svetla »

Kopplade förbi tändningslåset och allt krafs. Nu har tändspolen direkt ström så man får dra av tändhatten eller döda den med växeln.
Men huvudsaken att den går så jag kan ställa in förgasaren.

Regnade idag när jag provkörde. Även fast det inte är en bruksmoped vill jag skydda tändstiften mot vatten om det skulle börja regna när man är ute.
Så la lite färg på den gamla framskärmen. Tänkte köpa en snyggare i glasfiber på sikt kanske. Funderar på att lägga en röd fartrand längst med skärmen i mitten, va tror ni om det?

Bild

Har även beställt svart avgasbandage och backspeglar för styrändarna från ebay.
http://www.ebay.com/itm/251319993849?ss ... 1439.l2648
http://www.ebay.com/itm/400119731467?ss ... 1439.l2648
Användarens profilbild
Svetla

Inlägg av Svetla »

Nästan inget har hänt sen sist har fått på backspegeln på styrändan samt fått lite ordning på elen så nu funkar framljuset.
På min fotbroms har fjädern (nr 7) hoppat bort, en ny är införskaffad men kan allvarligt talat inte lista ut hur den ska sitta. slider_anon.gif
Jag har varit där och pillat men det är oljigt och smutsigt där, får väl tvätta hojen så kanske jag ser något :oops:

Bild

32 mm krörk är även införskaffad men avgasmuttern sitter något grönjävligt, har testat att slå med hammare och grov spårmejsel samt polygrip men den rör sig inte en milliliter.
Är det vanlig gänga på den eller går den bakläges eller något annat klurigt? Får väl krypa till korset och köpa mig en rörtång så jag kan ta i ordentligt.

Har även snokat reda på en kille som säljer en rosa ATOM IGNITION MOUDLE som ersätter brytare och kondensatorn.
Har slutat tillverkas tyvärr. Funderar på om det är något att ha dock landar kalaset på ca 42 dollar (ca 300 kr) så det är inte så billigt förr i värden (2007) kostade de 150 kr.
Men kanske en kul grej att investera i medans de fortfarande finns att få tag på.

Bild
Användarens profilbild
Interådmedmc

Inlägg av Interådmedmc »

Kul bygge! hur har det gått sen senaste uppdateringen?
Användarens profilbild
Svetla

Inlägg av Svetla »

Tack tack.

Helt still tyvärr. Har kommit en till unge och en flytt i höst. Samt några andra projekt emellan.

Skaffade en rörtång och gjorde några tafatta försök att få av avgasmuttern satt som berget. Den läcker vid kröken samt att jag vill få på en grövre krök.

Det som är kvar förutom sadel och grövre däck. Är att montera fjädern till stödet och fylla dämparna med gaffelolja.

Sen är det pill med förgasaren, går dåligt och är trött i uppförsbackar. Men är ingen idé innan jag har den tät vid avgasporten.

Får väl bli ett ryck i slutet av vintern så jag kan åka till jobbet med stil i vår och slipper trängas på tbanan.

När jag har vägarna förbi garaget brukar jag dra lite 556 på avgasmuttern. Kanske går lättare om jag värmer lite med gasol brännaren.
Skriv svar