Byta mellan sachsmotorer?
Byta mellan sachsmotorer?
Hej! Börjar tröttna lätt på min sachs 50/2 ks nu och funderar på att byta upp mig så att man slipper det konstanta ryckandet på andra växeln. Finns det någon sachsmotorer som passar utan modifikationer, tex 3väx hand? Hur mycket jobb är det att få dit en trevägskatalysator fot?
Mvh Jacob
Mvh Jacob
-
Re: Byta mellan sachsmotorer?
Växelhuggandet går att fixa 

En trevägskatalysator borde väl inte vara några problem att svetsa dit, är det med inbyggd lambdasond?
Fick du inte ordning på cprycket?
Fick du inte ordning på cprycket?

NV 1127
Haha treväxlad syftade jag såklart på Pontus ;)
Jaså Conrad! Har du några förslag på hur?
Just nu startar han inte alls och gör mig galen. Fint komp och fin gnista, har nu ställt tändningen om och om och om igen för att det verkligen inte ska bli fel. Mopedfan startar inte ens på startgas. Jag hade igång honom igår och körde någon kilometer, men efter 3/4 gas började han misstända, vägrade varva. Spelade ingen roll hur mycket jag snurrade på munstycket. Gick fortfarande att köra på lite lägre varv efter detta..
Jaså Conrad! Har du några förslag på hur?
Just nu startar han inte alls och gör mig galen. Fint komp och fin gnista, har nu ställt tändningen om och om och om igen för att det verkligen inte ska bli fel. Mopedfan startar inte ens på startgas. Jag hade igång honom igår och körde någon kilometer, men efter 3/4 gas började han misstända, vägrade varva. Spelade ingen roll hur mycket jag snurrade på munstycket. Gick fortfarande att köra på lite lägre varv efter detta..
ser att ingen svarat på din första fråga.
problemet med att byta motor är att det skiljer 8mm (om jag minns rätt) på kedjelinjen.
så på fotväxlade modeller är det annat nav och annan sving.
det finns lite olika mer eller mindre seriösa sätt att lösa problemet.
erlan
problemet med att byta motor är att det skiljer 8mm (om jag minns rätt) på kedjelinjen.
så på fotväxlade modeller är det annat nav och annan sving.
det finns lite olika mer eller mindre seriösa sätt att lösa problemet.
erlan
Tack för svar! Kan du ge några exempel på sätt? Hört av någon att vissa helt enkelt bara vänder på bakdrevet?
Bakdrevet är väl helt platt så det hjälper nog inte. Vissa löser det genom att sätta bakhjulet lite på sniskan eller sätta shims innanför drevet så det kommer längre åt vänster
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
och vissa skaffar bara rätt hjul och pressar isär svingen.
går att svarva/hitta kupade bakdrev, ev pressa svingen en aning med nån extra bricka mellan hjul och sving.
erlan
går att svarva/hitta kupade bakdrev, ev pressa svingen en aning med nån extra bricka mellan hjul och sving.
erlan
Hur mycket påverkas svingen av att man lägger en distans (typ ett gammalt kapat bakdrev) mellan bakdrev och nav? Skulle det räcka för en bruksmoped utan att svingen blir skadad?
det är säkrast du kollar på din egen moppe, hur mycket mellanrum det är.
kommer inte ihåg exakt.
erlan
kommer inte ihåg exakt.
erlan
Ja, jag skulle kunna göra det men nu går jag i andra projekttankar... En stummis, stockholmare eller raketarsle och så på med en treväx är väl planen. Därför blir det lite svårt att mäta då jag inte har någon sådan moped ännu.. Har någon lust att dela med sig hur de gjort?