Rexxys Mopeder. | E-type MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

Micke S skrev:När jag höll på med Sachs-kopplingar fick jag för mig att det kanske skulle gå att få i tre lameller i en standardkorg om man kör med den tunna typen 3 mm i.s.f. 3,85 mm. Men jag testade aldrig om det var möjligt. Det går ju att vinna någon mm om man slipar upp spåren i korgen och den yttre lamellen kan troligen gå ut några tiondelar på den fasade delen på navet utan att det blir problem. Sammantaget kanske det då går att få i en lamell och stålplatta till om man kör med den tunna varianten.
Finns alltid knep. Denna koppling som sitter i motorn nu klarar 90km/h. Det körde jag med en 43mm DT cylinder. Slitsade ytor och brickor under fjädrarna. :) Hoppas den håller för 10km/h till.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

Jag tycker min bromspedal är lite väl hög. Och armen för att hålla bromsstaget slår i "röret" som är under svingaxeln. Ska den göra det, eller saknar jag någon detalj?
Senast redigerad av Rexxy den 09 apr 2014, 10:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:När jag höll på med Sachs-kopplingar fick jag för mig att det kanske skulle gå att få i tre lameller i en standardkorg om man kör med den tunna typen 3 mm i.s.f. 3,85 mm. Men jag testade aldrig om det var möjligt. Det går ju att vinna någon mm om man slipar upp spåren i korgen och den yttre lamellen kan troligen gå ut några tiondelar på den fasade delen på navet utan att det blir problem. Sammantaget kanske det då går att få i en lamell och stålplatta till om man kör med den tunna varianten.
det där med 3-lamellskoppling tror jag inte på, det går aaaaaaldrig :whistel: :whistel:
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

Rexxy skrev:Jag tycker min bromspedal är lite väl hög. Och armen för att hålla bromsstaget slår i "röret" som är under svingaxeln. Ska den göra det, eller saknar jag någon detalj?
Någon som vet något?
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Raketsport »

Rexxy skrev:
Peppe^ skrev:Det blir zundappmotor på den va? :wink: :oops:

Haha, ALDRIG i livet! :D

Blir det enda rätta, Sachs! mistick_yes.gif
Säkert Modell 501/2 :wink:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

Raketsport skrev:
Rexxy skrev:
Peppe^ skrev:Det blir zundappmotor på den va? :wink: :oops:

Haha, ALDRIG i livet! :D

Blir det enda rätta, Sachs! mistick_yes.gif
Säkert Modell 501/2 :wink:

Njaaa. vi ska inte sträcka oss så långt. :roll:
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av f50glx »

kom igen rexxy en saxonet med elstart och bak det är lite udda
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

f50glx skrev:kom igen rexxy en saxonet med elstart och bak det är lite udda
Är det mobbing här nu? :lol: :lol:

Hade kopplingen orkar med effekten, så kanske det. ;)
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av selma »

Du får hänga i AM6 motorn i den här i stället :wink:
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

selma skrev:Du får hänga i AM6 motorn i den här i stället :wink:

Nä, nu vill jag vässa sachs ett tag. :) Ska snart ge mig på Derbin och vässa upp den lite. Planer på 110cc i den.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av erlan »

110cc. ska du dra barnvagn med den? eftersom du behöver motor för 2?

erlan
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

erlan skrev:110cc. ska du dra barnvagn med den? eftersom du behöver motor för 2?

erlan
Bara för att det finns, och för att jag kan! :D
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

Om jag ska få kolven att vända kant i kant med DT cylindern, med en 5mm spacer. Får jag spolduration på precis 140 grader - vilket är lite väl högt för 3 växlar... För att få mer lagom durationer, t.ex 133 kan man låta kolven gå upp ovanför cylindern. Men då kommer problemet att kolven kommer banka i topplocket! Man kan lösa det på två sätt. Extra tjock topplockspackning, eller svarva i topplocket för att få plats med kolven. :) Jag gjorde alternativ två. Fick hjälp av Micke S att plansvarva topplocket, samt att svarva utrymme i topplocket. Jag hade först tänkt att bara svarva upp för att kolven skulle få plats, men när vi väl gjort det. Fanns det utrymme att svarva till en riktigt klämspalt i den! Korrekt vinklar kunde vi inte fixa då, då jag inte hade kolven med mig. Så vi tog vara en vinkel på måfå.

Väl hemma, ser jag att vinkeln blev väldigt för liten! Så jag satte upp topplocket i min egna lilla "svarv" ;) Och fixade till vinkeln. Kolven har ungefär en vinkel på 11 grader, så jag satte klämspalten på 12 grader. Får se hur det fungerar sen! :)


Bild
Bild


Sen polerade jag upp förbränningsrummet för att få bort alla slipmärken. :)

Bild


Här sticker kolven upp exakt 1mm. Med det får jag en klämspalt på c:a 0.95mm. Vilket är lite mycket - Så smalare cylinderfotspackning måste fixas! :)

Bild


Här är kolven i BDC. Funkar rätt så bra! Portarna ska sänkas för att plana med kolvkanten när klämspalten är korrekt inställd.

Bild
Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av erlan »

polinicylinder?
jag tänkte stoppa suzukikolv i min. med tjockare spacer så räknar jag med att bättre flöde ner i vevhuset mer än kompenserar för mindre vevhuskomp.
har du som byggt några förut någon åsikt om den teorin?

erlan
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.

Inlägg av Rexxy »

erlan skrev:polinicylinder?
jag tänkte stoppa suzukikolv i min. med tjockare spacer så räknar jag med att bättre flöde ner i vevhuset mer än kompenserar för mindre vevhuskomp.
har du som byggt några förut någon åsikt om den teorin?

erlan

Ja, en Polini 70cc. :)
Jag kan säga att en 5mm spacer fungerar bra. Har kört i 100 knyck med samma modell på cylindern (portat såklart) för några år sen. Så i flödes synpunkt fungerar det. Men med en tjockare spacer borde det inte bli sämre heller. Så jag håller med om din teori. Men hur mycket bättre det blir, vet jag inte. ;)

Kör själv på en 3,5mm spacer nu, för att få bra tider på spolportarna.
Skriv svar