Marknadsfynd /Snabbprojekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
c.impala

Marknadsfynd /Snabbprojekt

Inlägg av c.impala »

mistick_yes.gif Fyndade på Degeberga veteranmarknad i fredags :D
Bild
Bild
Bild
Bild
Efter demontering och lite tvättning
Bild
Bild
Bild
Bild
Tog en Florida motor jag hade liggandes så länge. Sen saknas lite delar som jag får jaga fatt i, men den får rulla i det här skicket så länge.
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Marknadsfynd /Snabbprojekt

Inlägg av Falkfish »

c.impala skrev:mistick_yes.gif Fyndade på Degeberga veteranmarknad i fredags :D
Bild
Bild
Bild
Bild
Efter demontering och lite tvättning
Bild
Bild
Bild
Bild
Tog en Florida motor jag hade liggandes så länge. Sen saknas lite delar som jag får jaga fatt i, men den får rulla i det här skicket så länge.

Haha..

G Olsson står det på lappen.

Såld i Falkenberg då en gång i tiden.
Den moppebutiken finns forfarande kvar ( synd att det är grymt okunnigt folk som har den bara, har gått i arv så det är grabben som har det idag )

Stefan
c.impala

Inlägg av c.impala »

Där ser man , tänkte ja skulle kolla upp om den fortfarande var i drift, ifs trodde ja nästan den var nerlagd....då slipper jade problemet :wink:
De kanske har de gamla lagret med delar kvar :wink:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Trevligt projekt, ovanlig moppe.

Har dock en fundering, inget riktat mot dig:

Hur säkerställer man att ett sådant fynd inte har en skum bakgrund och plötsligt blivit "tvättad" genom att säljas på en etablerad marknad?

En forumkollega råkade ut för det för inte så länge sedan vill jag minnas, långt efter köpet ringde sheriffen på dörren och moppen visade sig vara stulen långt tidigare.

Tar man säljarens identitet och upprättar ett kvitto där han får bekräfta att ramen är ärlig?

Om det trots allt framkommer att den är stulen kan man ju mista hela moppen och om man då plockat på grejor är det kanske inte så lätt att påvisa att det inte tillhörde moppen.

Som sagt, inget riktat mot dig, bara en fundering.
Användarens profilbild
skootran
Kontakt:

Inlägg av skootran »

Tyvärr är det så att en del tvivelaktiga affärer sker och det är svårt med äldre mopeder eftersom många saknar typintyg och annan dokumentation. så man är aldrig säker:( Måste helt enkelt lita på säljaren många gånger å ta det säkra för det osäkra, helt enkelt hoppas på att den är ärlig och att farbrorblå eller en arg ägare inte kommer på besök). Fråga säljaren om lite historia bakom, kanske några foton på när farfar/farmor lr. nån annan som hade den före. Verkar han/hon oseriös, skit i å köp den. :) Bara en lite tanke ;)
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Det är inte svårt. Ring polisen innan köp, uppge ramnummer och be dem göra en godssökning på datorn. Jag har provat detta och fick svar direkt över telefon att det ramnumret var inte anmält stulet. Kanske lite bökigt att göra på en marknad, men funkar utmärkt vid privatköp.
Gör man detta i närvaro av säljaren så går det säkert lätt att se på säljaren om han snott den eller inte. Men det kan ju vara nån tidigare ägare också, det finns många stulna moppar.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
c.impala

Inlägg av c.impala »

Nu är den (ny)tvättad iaf. :wink: . Man får väl tro det bästa om folk annars vågar man ju varken handla delar eller moppar på nån marknad.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

c.impala skrev:mistick_yes.gif Fyndade på Degeberga veteranmarknad i fredags :D
.
Vad kostar en sådan på ett ungefär för att benämnas som fynd ?

c.impala skrev:den får rulla i det här skicket så länge.
Så länge ? Jag tycker den ser klar ut. :?

Mvh Patrik
c.impala

Inlägg av c.impala »

1500:- hårt förvärvade riksdaler . Kanske många som inte betalt det för "skrot" men jag tyckte det var ett klipp.
Eller var det för att den var "HET" som det var det priset :wink:

Den rullar inte längre då frugan ville ha tillbaks sina fälgar inför gårdagens mopperunda :oops:
Jag menade att det inte är tänkt att göra någon renovering av den (Än så länge iaf.)
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

c.impala skrev: Man får väl tro det bästa om folk annars vågar man ju varken handla delar eller moppar på nån marknad.
Jag tänker förstås att det kan gå flera led mellan och vad som skett två eller tre byten innan den hamnar på en marknad kan vara dolt även för säljaren.
Det som förr kallades för "köpt i god tro" är inte längre något som räddar köparen.

Om man kan kolla en ram genom att kontakta polisen som söker på ramens chassinummer är ju saken enkel.

Jag har själv handlat moppar utan någon djupare kontroll men visst vore det trist om det ringer på dörren och någon påstår att moppen man tror sig äga varit stulen i några år och nu vill den rättmätige ägaren ha tillbaka moppen?
c.impala

Inlägg av c.impala »

Jag förstår vad du menar , inte allt för kul om farbror blå skulle knacka på. Man kanske bör tänka på detta i framtida affärer. Blev ju helt till mig i trasorna när den här dök upp så det var ju inte det första jag tänkte på direkt.
Har ju foto och vittne på fyndskicket så man får väll hoppas att man får behålla de delar man satt på den i så fall.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

Ett klipp för 1500, grattis till det. Och kul att du fick den körbar så snabbt. Ropa till bara om du får för dig nåt så dumt som att sälja. slider_score.gif
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
c.impala

Inlägg av c.impala »

Puchlasse skrev:Ett klipp för 1500, grattis till det. Och kul att du fick den körbar så snabbt. Ropa till bara om du får för dig nåt så dumt som att sälja. slider_score.gif
Tackar :) Lovar att hojta till men tror det lär dröja ett bra tag innan jag får nått så dumt för mig :wink:
c.impala

Inlägg av c.impala »

Ringde sheriffen som gjorde en sökning på ramnr.
Och den är lika vit som snö( inte gul) så nu kan jag sova lugnt igen :D
Skriv svar