Crescent 1210

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
JBlom

Crescent 1210

Inlägg av JBlom »

Denna gamla flakmoped köpte far min för kanske 15år sedan. Aldrig blivit något med den och nu gick han hastigt bort för 1 månad sedan. Mor frågade om jag då ville ta över mopeden för far hade endå tänkt fråga mig det tidigare. Klart jag tackade ja till det.
Nog om det och nu till mopeden.
Har gått på ett företag i Borås när den var ny, oklart vad den tagit för svängar innan far kom över den.
Då motorn troligtvis hade havererat någon gång så hade far min letat reda på korrekt motor, plus en massa motorer till!
Men det som saknas är allt till fotbromsen. Har hittat delar till 65 och nyare och bakre bromsstaget ska passa vad jag förstått. Men hur är det med den främre stången? Och själva fotbromsen?
Hade väl tänkt köpa ovannämnda endå och sen modifiera så det funkar för tycker inte det kan skilja såå mycket!?
Bromsbackar finns det att få tag på?
Baknav ev bara nya hjullager bak?

Är väl det som lär fixas så den blir körbar. Sen ska väl hela ram mm få en våtslipning å en polering så den ser så där härligt patinerad ut, ev ett lager klarlack på den. :)

Bild
Användarens profilbild
VPower

Re: Crescent 1210

Inlägg av VPower »

Tråkigt att din farsa gått bort. :( Kanske hjälper det i sorgearbetet att färdigställa det han började med. Annars är flaka är aldrig fel. Har man bara någon stans man kan ställa den så. Hade gärna haft en själv om dom iinte var så skrymmande och dyra hate-wall.gif
JBlom

Inlägg av JBlom »

VPower skrev:Tråkigt att din farsa gått bort. :( Kanske hjälper det i sorgearbetet att färdigställa det han började med. Annars är flaka är aldrig fel. Har man bara någon stans man kan ställa den så. Hade gärna haft en själv om dom iinte var så skrymmande och dyra hate-wall.gif
Tack.
Ja plats har jag, 75kvm fristående garage samt 25kvm i källaren på huset i nostalgihörnan. :)
Dock ska det ju samsas med 4st folkvagnar i dagsläget. Ska väl halveras till 2 så källargaraget får bli flakans.
Jakten på delar är inledd, bromsar går nog att lösa värre är det med baknavet. Ska försöka hitta nya lager ev fräscht komplett bakhjul.
Vill ju gärna få ihop den så snart som möjligt så ska polaren få texta lite på bakskärmen som minne till min far.
Användarens profilbild
VPower

Inlägg av VPower »

Du får ligga på och besöka veteranmarknader i sommar.

Är buren över flaket en "original" grej eller hemma mek? Har aldrig sett något sådant innan. :? Skall det lämpligt vis vara ett kapell över den då?
JBlom

Inlägg av JBlom »

Antingen en originalställning eller en egenbyggt för länge sedan. Det fanns ställningar till flakorna men inte sett någon bild hur det ser ut. Denna har ju korrekt färg. Kapellet har nog försvunnit efter vägen vilket är tråkigt.
Skriv svar