Packningar under förgasaren?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Sprak68

Packningar under förgasaren?

Inlägg av Sprak68 »

Hej!

Helt ny på detta fantastiska forum! Har en Crescent 1209 med Sachs 50/2 KS och Bingförgasare. Under förgasaren, mellan förgasaren och motorblocket, finns en korkpackning som på min motor inte varit hel på många år. Köpte en ny packningssats och som vanligt när man köper nya eftermarknadsgrejor så passar det bara nästan. Korkpackningen var liiiite för stor och en god del för tjock :evil: så jag fick inte dit den. Prövade helt utan och jag kan liksom inte påstå att jag försår varför den ska sitta där? Nån som vet? Motorn går lika fint med som utan.

Mvh Tom
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag tror den där packningen och brickan har fler än en funktion. En av dom kan vara ett stöd under förgasaren för att minska belastningen på flänsfästet. En annan anledning är att insugsluften ska gå "rätt väg" dvs. genom det gängade hålet i luftburken och därmed inte ta en genväg under flottörhuset. Självklart vill jag ha både brickan och packningen, det är ju så konstruktionen är :wink:

Det där med packningen kan jag ju hålla med om men det är inte Sachs fel utan dålig kvalitet på eftermarknadsprylarna. Den där packningen du tänker på blir ofta över så ibland kan dom säljas i en hel bunt på Tradera och då är det ofta blandat gammalt och nytt, bra och dåligt utförande osv.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

Om man justerar packningen efter plåten och sedan limmar fast den, går det bra att få dit den. Om den är till för att stöda förgasaren betvivlar jag, eftersom den är elastisk. Däremot är den till för att minska insugningsljudet. Hela burken under förgasaren och luftburken är en insugningsljuddämpare.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

Om man justerar packningen efter plåten och sedan limmar fast den, går det bra att få dit den. Om den är till för att stöda förgasaren betvivlar jag, eftersom den är elastisk. Däremot är den till för att minska insugningsljudet. Hela burken under förgasaren och luftburken är en insugningsljuddämpare.
Användarens profilbild
Sprak68

Inlägg av Sprak68 »

Ja, man vill ju ha det som det ska vara. Därför blir jag så sur på folk som bemödar sig att ta fram nytillverkade delar som bara nästan passar! Vad är det då för vits, liksom? Ska prova det där med limmet! =)
carlssonm

Re: Packningar under förgasaren?

Inlägg av carlssonm »

Tjena!

Också helt ny på detta forum. Har exakt samma problem med ny packning. Funkade limmet bra? Vad för lim är bäst till detta?
Användarens profilbild
Sprak68

Re: Packningar under förgasaren?

Inlägg av Sprak68 »

Hej! Jag har inte limmat den utan bara skurit ner den så att den passar trångt under förgasaren. Den är ju rätt tjock så väl på plats ska den ju pressa ner mot blocket och då kommer den ingen vart.
Skriv svar