56:an skrev:Tack erlan bra info
Kompressionen är 8.2 nu men jag tänkte plana en topp 2 millimeter och då bör kompressionen bli c:a 10:1 men det kanske klarar högre?

Hej.
E85 klarat mycket mer i komp än vanlig soppa, upp emot 16:1-18:1 men även här gäller det att ha bra utformade förbränningsrum.
Det som brukar skapa problem vid konvertering till E85 på gammal motor är just det att de inte är byggda för detta bränsle, gäller då främst att kolvringarna tätar dåligt, och får du sprit i oljan så är det snart kört på riktigt.
Problemet är ännu större om man kör med förgasare, särskilt vid kallstarter då man normalt pumpar eller chokar mycket och får en väldigt fet blandning som tvättar bort oljefilmen i cylindrarna.
Ofta så är det på alla gamla motorer mycket vanligare med slitna cylindrar än på nya, inte bara av den anledningen att de nya materialen är bättre utan att just bränslet på en förgasarmotor vid kallstart har en förmåga att just tvätta bort oljefilmen på cylinderväggarna för att blandningen är på tok för fet.
Stefan