Den amerikanska South Bend svarven du köpt är förebilden till den kända svenska "Blomkvistsvarven".
Jag skriver så inom citationstecken för det var flera svenska tillverkare som gjorde likadana såna kopior fast Blomkvist var störst.
Jag har själv en Blomkvistsvarv och den ska upp så fort det bara går...
Jo är mycket nöjd gav 3300kr för den så det borde väl räknas till fynd avdelningen.
Min svåger har en Blomkvist svarv och den är väldigt lik.
Ska skrapa och måla skåpet den står på och rengöra svarven då den stått oanvänd i många år! Troligt vis är det en gammal militärsvarv då både svarven och skåpet är målat i militär grön färg. Under det gröna finns south bends grå orginal kulör. Sen ska det svarvas....
Ja en svarv tillhör ju det livsnödvändiga.
Har också en Blomqvistare samt en Aciera fräs. Dessa kompletterar varandra bra. Sedan är det ju så förtvivlat roligt och trevligt att tillverka användbara prylar av sådant, som andra icke insatta, anser vara skrot.
Lycka till med med svarven!
tompas11 skrev:Ja en svarv tillhör ju det livsnödvändiga.
Har också en Blomqvistare samt en Aciera fräs. Dessa kompletterar varandra bra. Sedan är det ju så förtvivlat roligt och trevligt att tillverka användbara prylar av sådant, som andra icke insatta, anser vara skrot.
Lycka till med med svarven!
Tack
Jo om man vant sig med svarv är det svårt att vara utan brukar låna svärfars solberga men är ju gött med en egen!
Det roliga med affären är att jag köpte svarven av samma person som jag köpte stockholmarn av förra året... Och tillverkningsnummret på svarven är samma som mitt postnummer! Konstiga sammanträffanden!
Köpte en Teknikens Värd från 1956, läste den på den tiden och för en femma var det kul att minnas. Stor helsidesannons för blöjpilen, minns att jag 11 år gammal tyckte att den var spinkig och ointressant då. Push MS 50 som jag sett en då var min drömmoped då. Och Tornado Sport har jag aldrig sett, 98 cc fyrtaktare med överliggande kam och 7 hk låter avancerat då!