Rexxy skrev:Om jag ska få kolven att vända kant i kant med DT cylindern, med en 5mm spacer. Får jag spolduration på precis 140 grader - vilket är lite väl högt för 3 växlar... För att få mer lagom durationer, t.ex 133 kan man låta kolven gå upp ovanför cylindern. Men då kommer problemet att kolven kommer banka i topplocket! Man kan lösa det på två sätt. Extra tjock topplockspackning, eller svarva i topplocket för att få plats med kolven.Jag gjorde alternativ två. Fick hjälp av Micke S att plansvarva topplocket, samt att svarva utrymme i topplocket. Jag hade först tänkt att bara svarva upp för att kolven skulle få plats, men när vi väl gjort det. Fanns det utrymme att svarva till en riktigt klämspalt i den! Korrekt vinklar kunde vi inte fixa då, då jag inte hade kolven med mig. Så vi tog vara en vinkel på måfå.
Väl hemma, ser jag att vinkeln blev väldigt för liten! Så jag satte upp topplocket i min egna lilla "svarv" ;) Och fixade till vinkeln. Kolven har ungefär en vinkel på 11 grader, så jag satte klämspalten på 12 grader. Får se hur det fungerar sen!
Fränt gjort...du har samma svarv som mig...Rexxy........
![]()
Sen polerade jag upp förbränningsrummet för att få bort alla slipmärken.
Här sticker kolven upp exakt 1mm. Med det får jag en klämspalt på c:a 0.95mm. Vilket är lite mycket - Så smalare cylinderfotspackning måste fixas!
Här är kolven i BDC. Funkar rätt så bra! Portarna ska sänkas för att plana med kolvkanten när klämspalten är korrekt inställd.
Rexxys Mopeder. | E-type MX
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Fränt gjort...du har samma svarv som mig...Rexxy....billykid skrev:Rexxy skrev:Om jag ska få kolven att vända kant i kant med DT cylindern, med en 5mm spacer. Får jag spolduration på precis 140 grader - vilket är lite väl högt för 3 växlar... För att få mer lagom durationer, t.ex 133 kan man låta kolven gå upp ovanför cylindern. Men då kommer problemet att kolven kommer banka i topplocket! Man kan lösa det på två sätt. Extra tjock topplockspackning, eller svarva i topplocket för att få plats med kolven.Jag gjorde alternativ två. Fick hjälp av Micke S att plansvarva topplocket, samt att svarva utrymme i topplocket. Jag hade först tänkt att bara svarva upp för att kolven skulle få plats, men när vi väl gjort det. Fanns det utrymme att svarva till en riktigt klämspalt i den! Korrekt vinklar kunde vi inte fixa då, då jag inte hade kolven med mig. Så vi tog vara en vinkel på måfå.
Väl hemma, ser jag att vinkeln blev väldigt för liten! Så jag satte upp topplocket i min egna lilla "svarv" ;) Och fixade till vinkeln. Kolven har ungefär en vinkel på 11 grader, så jag satte klämspalten på 12 grader. Får se hur det fungerar sen!
Sen polerade jag upp förbränningsrummet för att få bort alla slipmärken.
Här sticker kolven upp exakt 1mm. Med det får jag en klämspalt på c:a 0.95mm. Vilket är lite mycket - Så smalare cylinderfotspackning måste fixas!
Här är kolven i BDC. Funkar rätt så bra! Portarna ska sänkas för att plana med kolvkanten när klämspalten är korrekt inställd.


Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Helst skulle jag velat ha motorn helt klar idag, men den hann jag inte med. Så jag har bara detta att presentera för er idag.
Ny vevstake monterad med STOR möda. Detta vevparti är inget klassisk sachsvev med koniskt vevtapp och lösa axlar. Axlarna och skinkorna ser ut att vara helgjutna i varandra, och vevtappen var helt rak. Var precis så mitt skruvstäd kunde klyva den, fick ta en rör och hänga på det för att pressa ut det. :whops:

Sen blir det 12V Ducati tändsystem. Här svarvar jag av plattan så den passar i blocket. ;)

Såhär långt hann jag idag. Cylindern och topp ska lackeras, och cylindern är än så länge oportad. Ni ser även min membranspacer jag handfilade. *SUCK*



Ny vevstake monterad med STOR möda. Detta vevparti är inget klassisk sachsvev med koniskt vevtapp och lösa axlar. Axlarna och skinkorna ser ut att vara helgjutna i varandra, och vevtappen var helt rak. Var precis så mitt skruvstäd kunde klyva den, fick ta en rör och hänga på det för att pressa ut det. :whops:

Sen blir det 12V Ducati tändsystem. Här svarvar jag av plattan så den passar i blocket. ;)

Såhär långt hann jag idag. Cylindern och topp ska lackeras, och cylindern är än så länge oportad. Ni ser även min membranspacer jag handfilade. *SUCK*



-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Det är en Top rajsing vevaxel. Dom sitter hårt och är cylindriska. Istället för rör i skruvstycket när man drar, kan man knacka, slå, på den rörliga delen, på skruvstycket.
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Det är jag lite osäker på. För vevstaken som var monterat stod det F&S på. Alltså en originaltillverkad Sachs-stake. Och det står det inte på Top-racing axlarna vad jag vet?Conrad Engström skrev:Det är en Top rajsing vevaxel. Dom sitter hårt och är cylindriska. Istället för rör i skruvstycket när man drar, kan man knacka, slå, på den rörliga delen, på skruvstycket.
Någon kanske har bytt tidigare dock.
Men HÅRT satt den. Fick även nypa fast vevaxeln i skuvstycket när jag skulle rikta den med hammare, med rejäla slag! Att hålla den i handen och knacka funkade inte, rörde sig inte ett dugg.

Vanliga sachsvevar håller man i handen och riktar.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Om det var en Sachsaxel, skulle det finnas märke på skinkan.
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Då är det inte en sachsaxel! Dock var ju vevstaken en Sachsstake, någon har då tidigare bytt.Conrad Engström skrev:Om det var en Sachsaxel, skulle det finnas märke på skinkan.

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Bra jobbat ! Jag har sett moppen live och kan intyga att den är riktigt fin.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
1½ timme fick jag i garaget idag (Den tiden lillen sov) så motorn fick jag ihop!










Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Ser riktigt seriöst ut, blir skitbra!
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Har försökt göra det så seriöst som möjligt med dom få pengarna jag fått tag i!Coolvette skrev:Ser riktigt seriöst ut, blir skitbra!
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Insug byggt, så den biten är över. Kylarslangen blev ett perfekt insugsgummi! 
Blir även trångt med filter, så jag får nog köra utan kåpan där. Alternativt fila till ett hål i den?


Samt kedja på plats!
Ska försöka ge mig på att bygga ett kedjeskydd i rostfritt också. Någon här som har några mått att dela med sig?


Blir även trångt med filter, så jag får nog köra utan kåpan där. Alternativt fila till ett hål i den?


Samt kedja på plats!


Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Vad har du alubiten vid insuget till, jag har ingen sån på min ilo och inte hade jag nån på min sachs med dt cylle?
Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Svartsjö skrev:Vad har du alubiten vid insuget till, jag har ingen sån på min ilo och inte hade jag nån på min sachs med dt cylle?
Det för att jag kör med ett membran ifrån en Am6/Derbi. Så den ska få plats på djupet.

Re: Rexxys Mopeder. | F50GLX och E-type.
Det har/hade jag åxå tror jag men iofs. var cylle lite urfilad för att den skulle få plats och jag hade åxå en sån vinklad distans i plast som finns att köpa.