Gammal Zundapp eller gamla synder.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HSE

Gammal Zundapp eller gamla synder.

Inlägg av HSE »

När jag talade med min son som numera bor i Malmö så bad han mig se över hans gamla Zundapp. "Jag har kommit överens med en kompis att vi tar en långtur med våra gamla mopedrar på semestern." Jag erbjöd honom att ta någon av mina istället, hans har stått i ett hörn i över 20 år nu. Nej det vore inte det samma blev svaret. Så jag tog en första titt på den, putsade av dammlagret, rena ladugårdfyndet! Jag har startat motorn några gånger under åren för att kolla så den inte fastnat, det är allt. Blir en hel del jobb att få den i form för en långtur...Om intresse finns kommer bilder.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Gammal Zundapp eller gamla synder.

Inlägg av Raketsport »

Jag vill gärna se bilder och läsa mer om "ladugårdsfyndet" :D
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Här är bilder efter avdamning. Jag gjorde i ordning den mopeden från ett vrak för en 26 år sedan. Första gången jag jobbade med mopedrar igen sedan 1963 då jag körde lite 500cc cross, skulle visa min svåger P att jag kunde köra ifrån honom med en hemmatrimmad Push mot hans köptrim Zundapp. Funkade givetvis inte, jag fick byta till Zundapp och köpa grejor jag med. Visst körde jag ifrån honom men det berodde enbart på att jag ju tävlat lite i 250 klassen tidigare och 50 cc var enkelt i jämförelse.
Zundapp 006.JPG
Zundapp 006.JPG (1011.23 KiB) Visad 2209 gånger
Zundapp 005.JPG
Zundapp 005.JPG (586.37 KiB) Visad 2209 gånger
Provade att starta motorn och den startade och lät bra. På den gamla bensinen.
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

Kul att den är kvar!
För det mesta brukar ungdomarna sälja sina moppar ganska fort, när den sk. moppeåldern är förbi.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

HSE skrev:.... Provade att starta motorn och den startade och lät bra. På den gamla bensinen.
Inte på 26 år gammal bensin i en mopedtank väl.... ? :?
HSE

Inlägg av HSE »

Ja grabben hade en äldre mer åtråvärd Zundapp också, den sålde han för en 15 år sedan. Nej bensinen var inte så gammal, jag brukar starta upp alla moppar i garaget åtminstone en gång varje sommar och köra en sväng så de inte rostar ihop alldeles, samtidigt brukar de få en ny skvätt bensin. Jag planerar bara att se över bromsat och övriga säkerhetsdetaljer samt smörja kedjan men efter en provtur kan listan bli längre...Men trädgården tar fortfarande nästan all tid.
HSE

Inlägg av HSE »

Rev och fixade bromsarna, putsade excenter axeln och smorde den med med högtemp fett. http://www.chesterton.com/enu/Products/ ... odelID=785 Men framgaffelns gummibälgar faller i bitar och står på inköpslistan liksom en hastighetsmätarvajer.
Bilagor
Zundapp 2 003.JPG
Zundapp 2 003.JPG (182.04 KiB) Visad 2072 gånger
Zundapp 2 001.JPG
Zundapp 2 001.JPG (250.84 KiB) Visad 2072 gånger
Skriv svar