Zundapp/Mustang förgasare
Zundapp/Mustang förgasare
Önskar att köpa en förgasare till min gamla Mustang 618.
Den ska bli en trimförgasare så om den är justerad är inget problem
bara det är bra gjort.
Beteckning på förgasaren bör vara 1/9,5/66.
max pris ca 500:- inkl frakt
Den ska bli en trimförgasare så om den är justerad är inget problem
bara det är bra gjort.
Beteckning på förgasaren bör vara 1/9,5/66.
max pris ca 500:- inkl frakt
Re: Zundapp/Mustang förgasare
Får man precis en sån förgasare på bilden då?
Den ser ju faktiskt ganska äkta ut...
Jag minns dom nya i cykelaffärerna på 70-talet. Bing 1/17/68 hette dom då och så jättebilliga var dom inte.
Minns inte riktigt men runt ett par hundralappar skulle jag tro det var då...

Den ser ju faktiskt ganska äkta ut...
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Jag minns dom nya i cykelaffärerna på 70-talet. Bing 1/17/68 hette dom då och så jättebilliga var dom inte.
Minns inte riktigt men runt ett par hundralappar skulle jag tro det var då...

dom där förgasarna får väl inte plats på mustangerna?
erlan
erlan
precis så är det!erlan skrev:dom där förgasarna får väl inte plats på mustangerna?
erlan
Av den anledningen söker jag en original förgasare som passar!
Ber om ursäkt har aldrig tittat noga på en sånKirre skrev:precis så är det!erlan skrev:dom där förgasarna får väl inte plats på mustangerna?
erlan
Av den anledningen söker jag en original förgasare som passar!
Hur ser orginalförgasaren ut?
Hej Kirre
Jag ska ha minst en sån förgasare. Jag såg den i en låda när jag röjde i pannrummet tidigare i våras.
Minns inte vart jag ställde lådan sen, men jag kan börja leta om du vill...
Förgasaren var nog inte komplett utan snarare ett tomt förgasarhus men det såg bra ut vad jag kan minnas.
Om det var uppborrat eller inte kommer jag dock inte ihåg....

Jag ska ha minst en sån förgasare. Jag såg den i en låda när jag röjde i pannrummet tidigare i våras.
Minns inte vart jag ställde lådan sen, men jag kan börja leta om du vill...

Förgasaren var nog inte komplett utan snarare ett tomt förgasarhus men det såg bra ut vad jag kan minnas.
Om det var uppborrat eller inte kommer jag dock inte ihåg....
Om jag inte har helt fel...Braxmatte skrev:Hur ser orginalförgasaren ut?
Satt inte dom förgasarna även på de gamla Zündapp Combinetterna runt 1960?

Min mopperär ifrån tidigt 60tal som du vet så det är nog inte omöjligt 56an
Hej
Nu har jag hittat förgasarhuset, Bing numret är 1/9,5/68 och det är i gott skick med alla gängor hela och en rak fräsch fläns mot motorn.
Förgasarhuset är otrimmat med ett brotchat genomlopp. Ska du verkligen börja borra i det?
Förgasarhus som är borrade eller filade är nog betydligt lättare att hitta än ett original otrimmat
Inte ens när jag var femton och det var lätt och hitta delar ville jag röra något otrimmat, det var något förstörande i det och det liksom bara tog emot...
Jag körde nästan aldrig trimmat heller, och i så fall enbart några extra kugg på framdrevet för att få ner motorljudet och öka farten till kanske 35-40
Men jag går att övertala, fast ska du öka arean så gör det försiktigt, snyggt och inte för mycket så du sabbar förgasarn.
Så värst mycket över 12 mm tror jag inte riktigt på, och att centrera i det nuvarande hålet går inte för då förstör du botten på trottelhuset och nålmunstycket "sticker upp" mot trotteln. Hålet måste förskjutas något uppåt, men på andra sidan mot mot flänsen blir det problem för där vinklar kanalen neråt. Kanske man bör spänna upp förgasarn så att man borrar hålet mer uppåt vid luftfiltersidan och sedan det centrerar i hålet på andra sidan mot motorn och förgasarflänsen?
Fast borra tycker jag egentligen är fel. Skulle jag göra det står jag hellre och gnor med en rundfil.
Det får gärna ta en timme, huvudsaken är att det blir bra
Sån e jag...
Pris på huset kommer per PM och foto behövs väl inte, du kan väl komma förbi och kika eller kan vi mötas nånstans i Kalmar

Nu har jag hittat förgasarhuset, Bing numret är 1/9,5/68 och det är i gott skick med alla gängor hela och en rak fräsch fläns mot motorn.
Förgasarhuset är otrimmat med ett brotchat genomlopp. Ska du verkligen börja borra i det?
Förgasarhus som är borrade eller filade är nog betydligt lättare att hitta än ett original otrimmat

Inte ens när jag var femton och det var lätt och hitta delar ville jag röra något otrimmat, det var något förstörande i det och det liksom bara tog emot...
Jag körde nästan aldrig trimmat heller, och i så fall enbart några extra kugg på framdrevet för att få ner motorljudet och öka farten till kanske 35-40
Men jag går att övertala, fast ska du öka arean så gör det försiktigt, snyggt och inte för mycket så du sabbar förgasarn.
Så värst mycket över 12 mm tror jag inte riktigt på, och att centrera i det nuvarande hålet går inte för då förstör du botten på trottelhuset och nålmunstycket "sticker upp" mot trotteln. Hålet måste förskjutas något uppåt, men på andra sidan mot mot flänsen blir det problem för där vinklar kanalen neråt. Kanske man bör spänna upp förgasarn så att man borrar hålet mer uppåt vid luftfiltersidan och sedan det centrerar i hålet på andra sidan mot motorn och förgasarflänsen?
Fast borra tycker jag egentligen är fel. Skulle jag göra det står jag hellre och gnor med en rundfil.
Det får gärna ta en timme, huvudsaken är att det blir bra

Sån e jag...
Pris på huset kommer per PM och foto behövs väl inte, du kan väl komma förbi och kika eller kan vi mötas nånstans i Kalmar

Det låter som att det är precis det huset som jag letar efter.
Jag kommer självklart inte att borra i det, det är ju bara ett sätt att uttrycka
sig.
Hör av dig via PM om plats och pris.
Jag kommer självklart inte att borra i det, det är ju bara ett sätt att uttrycka
sig.
Hör av dig via PM om plats och pris.
Kirre, har du trampor på moppen för jag tycker du är ute och cyklar...
Om inte du absolut bara MÅSTE köra med päroncylinder förstås.
Mitt tips är att du skådar ljuset och skaffar en sån här:
http://www.trimbutiken.se/zundapp/cylin ... 5-hkr.html
Kostar ungefär lika mycket som sånna där 15mm mustangasare går för på tradyra. Se till så att du får rätt kolv beroende på om du har kort eller lång vev.
Du kommer behöva ny pipa ochså, jag skulle rekomendera en sån här:
http://www.trimbutiken.se/zundapp/avgas ... lodes.html
Lämplig förgasare en sån här, eller ännu helllre om du kan hitta nåt beggat 14-15mm(17 mm är onödigt stort tycker jag, speciellt om du kör tvåpet), passar på ett standard insug för fyrkantig dappe cylle:
http://www.trimbutiken.se/puch/puch-dak ... ilter.html
Du behöver inte köpa grejorna på trimbutiken, de finns lite överallt, jag har handlat grejor av både ETTAN och RN utan katastrofalt resultat. (de brukar inte rosas här på forumet har jag märkt)
Jag har liknande prylar på en av mina moppar, den toppar 62 enl Cykeldatorn, med tvåpet, 14mm gasare, Homoet P4 och för trångt insugrör(tror att det var 12mm).
Sorry om jag sabbar din business 56:an

Om inte du absolut bara MÅSTE köra med päroncylinder förstås.
Mitt tips är att du skådar ljuset och skaffar en sån här:
http://www.trimbutiken.se/zundapp/cylin ... 5-hkr.html
Kostar ungefär lika mycket som sånna där 15mm mustangasare går för på tradyra. Se till så att du får rätt kolv beroende på om du har kort eller lång vev.
Du kommer behöva ny pipa ochså, jag skulle rekomendera en sån här:
http://www.trimbutiken.se/zundapp/avgas ... lodes.html
Lämplig förgasare en sån här, eller ännu helllre om du kan hitta nåt beggat 14-15mm(17 mm är onödigt stort tycker jag, speciellt om du kör tvåpet), passar på ett standard insug för fyrkantig dappe cylle:
http://www.trimbutiken.se/puch/puch-dak ... ilter.html
Du behöver inte köpa grejorna på trimbutiken, de finns lite överallt, jag har handlat grejor av både ETTAN och RN utan katastrofalt resultat. (de brukar inte rosas här på forumet har jag märkt)
Jag har liknande prylar på en av mina moppar, den toppar 62 enl Cykeldatorn, med tvåpet, 14mm gasare, Homoet P4 och för trångt insugrör(tror att det var 12mm).
Sorry om jag sabbar din business 56:an

Lite inspirationsbilder, insuget har jag visst moddat såg jag. Det är kortat och omvinklat.
1/14/79 står det på Gasaren. T.o.m orginal chokereglage funkar tack vare det moddade insuget.
Solfjäder is da shit
1/14/79 står det på Gasaren. T.o.m orginal chokereglage funkar tack vare det moddade insuget.
Solfjäder is da shit

Det är lugnt. Kirre är bra, huvudsaken är att han blir nöjdCalleberg skrev:Sorry om jag sabbar din business 56:an

Jag får tacka för tipsen Callenberg men nu har jag köpt 56:ans förgasare.
Nu ska det filas och putsas sen j...ar
hoppas jag på en förbättring.
Nu ska det filas och putsas sen j...ar