
JA HAAA så var det dags
Re: JA HAAA så var det dags
Det här låter jobbigt... "Den som dömts för rattfylleri eller grovt rattfylleri måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Om spärrtiden är högst 12 månader behöver den dömde inte göra ett nytt förarprov, utan endast lämna in ansökan om att få ett nytt körkort utfärdat. Om spärrtiden är längre än 12 månader måste den dömde avlägga nytt förarprov, med kunskapsprov och körprov." 

Re: JA HAAA så var det dags
Men vad trött jag blir på sådant beteende som ditt!
Har reagerat tidigare när man ser ölburkarna framme på bilder från träffar och moppeutflykter, det är fan ALDRIG ok att framföra motorfordon på allmän väg eller cykelbana efter man druckit.
Såg senast i helgen några på Bergsåkersmarknaden som gick och ölade, nån timme senare så grenslades mopederna för avfärd...
Vi vill ju inte hamna i sitsen att så fort polisen ser äldre mopedister så skall de kontrolleras avseende nykterhet, samt i förlängningen så kontrolleras försäkring, allmänt skick, godkänd hjälm och eventuellt trim.
Har reagerat tidigare när man ser ölburkarna framme på bilder från träffar och moppeutflykter, det är fan ALDRIG ok att framföra motorfordon på allmän väg eller cykelbana efter man druckit.
Såg senast i helgen några på Bergsåkersmarknaden som gick och ölade, nån timme senare så grenslades mopederna för avfärd...
Vi vill ju inte hamna i sitsen att så fort polisen ser äldre mopedister så skall de kontrolleras avseende nykterhet, samt i förlängningen så kontrolleras försäkring, allmänt skick, godkänd hjälm och eventuellt trim.
/ Thomas
__________________________
Zündapp KS50 -71
Zündapp KS50 -76
Zündapp KS50 -77
Crescent Skoterett 3vxl
Yamaha FS1
Zündapp CX50 -81
Zündapp C50 Super -74
Zündapp CS50
Combinette -59
__________________________
Zündapp KS50 -71
Zündapp KS50 -76
Zündapp KS50 -77
Crescent Skoterett 3vxl
Yamaha FS1
Zündapp CX50 -81
Zündapp C50 Super -74
Zündapp CS50
Combinette -59
Re: JA HAAA så var det dags
Alla problem är snart över...
https://www.youtube.com/watch?v=CqSDWoAhvLU

Re: JA HAAA så var det dags
Googlemobil? Eller goggomobil?ollaolle skrev:Alla problem är snart över...https://www.youtube.com/watch?v=CqSDWoAhvLU

Re: JA HAAA så var det dags
Groggomobil kanskeilo55cc skrev:Googlemobil? Eller goggomobil?ollaolle skrev:Alla problem är snart över...https://www.youtube.com/watch?v=CqSDWoAhvLU


Vem kör egentligen?
Re: JA HAAA så var det dags
Sorry, inget förbarmande här heller, du gjorde fel, lev med det.
Att man inte får köra motorfordon med alkohol i kroppen kan inte vara någon nyhet.
Att man inte får köra motorfordon med alkohol i kroppen kan inte vara någon nyhet.
Re: JA HAAA så var det dags
Fast för att vara rättvis så är det stor skillnad på att köra bil alkoholpåverkad och att köra moped, med bil riskerar man andras liv, med moped är det egentligen bara sitt eget som man riskerar. En jäkla skillnad! Vi skall bara inte tala om vissa utländska långtradar förare som vana vid andra seder kör runt trots att de ibland knappt kan stå på benen. Förvarar inte att köra moped påverkad men det stora problemet i dag är alla bilförare som kör runt varje dag påverkade av alkohol eller diverse droger, det kryllar av dem 

- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: JA HAAA så var det dags
Ingen skillnad alls!
Du kan köra på en fotgängare eller cyklist på cykelbana som dessutom oftast är kombinerad gång- och cykelbana och inte sällan med mötande trafik.
Du kan köra på en fotgängare eller cyklist på cykelbana som dessutom oftast är kombinerad gång- och cykelbana och inte sällan med mötande trafik.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: JA HAAA så var det dags
Jag tycker också det är stor skillnad men jag förstår att inte snutarna kan göra skillnad..
Däremot är det lite konstigt att det enl lagen är ok att köra berusad på Cykel, bara man gör det på ett betryggande sätt
Där är det enl. trafikförordningen upp till snuten att avgöra om man framför fordonet på ett säkert sätt
Vad jag vet kan man lätt cykla i 50km/tim och mer därtill i nedförsbackarna och köra på nån oskylldig stackare även med cykel.
men det är väl samma tankesätt som när det gäller annat i samhället. det är liksom skillnad på skillnad så att säga
Däremot är det lite konstigt att det enl lagen är ok att köra berusad på Cykel, bara man gör det på ett betryggande sätt
Där är det enl. trafikförordningen upp till snuten att avgöra om man framför fordonet på ett säkert sätt

Vad jag vet kan man lätt cykla i 50km/tim och mer därtill i nedförsbackarna och köra på nån oskylldig stackare även med cykel.
men det är väl samma tankesätt som när det gäller annat i samhället. det är liksom skillnad på skillnad så att säga

Re: JA HAAA så var det dags
Min jobbarkompis syster blev ihjälkörd av ett pucko på moped, så vad är skillnaden menar du?HSE skrev:Fast för att vara rättvis så är det stor skillnad på att köra bil alkoholpåverkad och att köra moped, med bil riskerar man andras liv, med moped är det egentligen bara sitt eget som man riskerar. En jäkla skillnad! Vi skall bara inte tala om vissa utländska långtradar förare som vana vid andra seder kör runt trots att de ibland knappt kan stå på benen. Förvarar inte att köra moped påverkad men det stora problemet i dag är alla bilförare som kör runt varje dag påverkade av alkohol eller diverse droger, det kryllar av dem
Puckot klarade sig utan en skråma.
http://hn.se/nyheter/varberg/1.1729269- ... opedolycka
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: JA HAAA så var det dags
Först och främst beklagar jag det onödiga dödsfallet, vilket också tydligt bevisar för er som tvekar på att moped inte är ofarligt i trafiken.
Givetvis kan man skada andra, både genom direkt påkörning, men man kan också vingla eller framföra fordonet på osäkert sätt i trafiken så att resultatet blir förödande för väjande trafik.
Även jag anser att polisen gjorde rätt, rattfylla är rattfylla oavsett vilket motorfordon man framför. Alla vet att man inte får köra onykter så det finns ingen ursäkt eller undanflykt.
Det är lätt att i efterhand säga att det inte var någon efter vägen man kunde skada. Då har man ju sett vägsträckan och mött trafiken, men det vet du aldrig i det ögonblicket då du beslutar att köra onykter. Att sedan moped stod olåst då polisen tog hand om den, ja det är det beslut man tog som ägare av fordonet när man inte tog låset med sig när man begav sig iväg hemifrån.
Däremot tycker jag att det är jättebra att du Flakfish skriver och berättar detta och jag vill gärna veta vad som händer och vilka påföljder det blir. Det kan säkert få fler att tänka om innan man kör sin moped berusad.
Till sist ang. fyllecykling, är motorn full så framförs nog inte cykeln så fort...
Givetvis kan man skada andra, både genom direkt påkörning, men man kan också vingla eller framföra fordonet på osäkert sätt i trafiken så att resultatet blir förödande för väjande trafik.
Även jag anser att polisen gjorde rätt, rattfylla är rattfylla oavsett vilket motorfordon man framför. Alla vet att man inte får köra onykter så det finns ingen ursäkt eller undanflykt.
Det är lätt att i efterhand säga att det inte var någon efter vägen man kunde skada. Då har man ju sett vägsträckan och mött trafiken, men det vet du aldrig i det ögonblicket då du beslutar att köra onykter. Att sedan moped stod olåst då polisen tog hand om den, ja det är det beslut man tog som ägare av fordonet när man inte tog låset med sig när man begav sig iväg hemifrån.
Däremot tycker jag att det är jättebra att du Flakfish skriver och berättar detta och jag vill gärna veta vad som händer och vilka påföljder det blir. Det kan säkert få fler att tänka om innan man kör sin moped berusad.
Till sist ang. fyllecykling, är motorn full så framförs nog inte cykeln så fort...
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: JA HAAA så var det dags
Ja Haa.
Så vart det dax att fylla på med information, tar mig lite emot, men hoppas att det kan ge en eftertanke till andra.
( Och som jag skrev från första början, jag söker ingen sympati ).
Och för er som inte ORKAR läsa hela tråden, så bespara er med era negativa kommentarer och förhastade slutsatser, för jag vet jag gjort fel, OK ?
Erlan : Till vardags så har det trots allt gått ganska bra, ordnade busskort till alla barnen och mig själv så det funkar att ta sig fram och tillbaka, noterar dock att det var ganska skönt, slippa stressen, man ( jag ) upplever att alltid vara tillgänglig för allt och alla är för mig mer stressande än jag tidigare insett, så bussen och cykeln är just nu en form av relax och avkoppling..... ,
Dock så har jag ett annat problem, jag reser väldigt mycket i jobbet med bil och i och med det så är jag helt beroende av min bil i mitt arbete, mina anställda får problem , pga av att det jag säljer är det som företaget lever av, så utan inkomst, inga anställda....
Iom att jag reser såpass mycket, så har jag vid flera tillfällen blivit stoppad vid rutinkontroller utmed våra vägar, har aldrig blåst med någon promille i dessa tester...
Kejsaren : Som du skriver, vet faktiskt ingen på detta forum som faktiskt känner mig, så om de kan ge en bild av mig som en person med " alkoholproblem" och hänga ut mig för det eller annat, då vet jag inte var de fått den informationen ifrån ??
Har dock gjort affärer med många samt PM at och ringt och pratat med många på detta forum, jag kan dock se att ingen av dem har vare sig kommenterat eller kastat skit, möjligen gett en kommentar, negativ eller ej, men jag tror de flesta har en annan bild av mig som person, nog om det...
Ni som tror att det är med nöje som jag skriver detta, ni har fel..
Jag gör det med tanke om att kunna upplysa vad som faktiskt kan hända om man inte tänker efter före...
Och ni som tänker det värsta om att det ska testas både för " oförsäkrade fordon, osäkra hjälmar och trimmade moppar och ett allmänt dåligt skick" till er kan jag bara säga, jag tillhör inte en av dem.....
Hur som helst....
Fick ett brev från tingsrätten i dag, de har bestämt bötesbeloppet, och det slutade på 12.000:-, detta för 0.81 promille i utandningsluften ( enligt polisrapporten ) ,jag får se hur jag går vidare med detta.
Har ej fått uppgifer om körkortet ännu, men jag fyller på med information vad det lider.
Väl mött.
Stefan
Så vart det dax att fylla på med information, tar mig lite emot, men hoppas att det kan ge en eftertanke till andra.
( Och som jag skrev från första början, jag söker ingen sympati ).
Och för er som inte ORKAR läsa hela tråden, så bespara er med era negativa kommentarer och förhastade slutsatser, för jag vet jag gjort fel, OK ?
Erlan : Till vardags så har det trots allt gått ganska bra, ordnade busskort till alla barnen och mig själv så det funkar att ta sig fram och tillbaka, noterar dock att det var ganska skönt, slippa stressen, man ( jag ) upplever att alltid vara tillgänglig för allt och alla är för mig mer stressande än jag tidigare insett, så bussen och cykeln är just nu en form av relax och avkoppling..... ,
Dock så har jag ett annat problem, jag reser väldigt mycket i jobbet med bil och i och med det så är jag helt beroende av min bil i mitt arbete, mina anställda får problem , pga av att det jag säljer är det som företaget lever av, så utan inkomst, inga anställda....
Iom att jag reser såpass mycket, så har jag vid flera tillfällen blivit stoppad vid rutinkontroller utmed våra vägar, har aldrig blåst med någon promille i dessa tester...
Kejsaren : Som du skriver, vet faktiskt ingen på detta forum som faktiskt känner mig, så om de kan ge en bild av mig som en person med " alkoholproblem" och hänga ut mig för det eller annat, då vet jag inte var de fått den informationen ifrån ??
Har dock gjort affärer med många samt PM at och ringt och pratat med många på detta forum, jag kan dock se att ingen av dem har vare sig kommenterat eller kastat skit, möjligen gett en kommentar, negativ eller ej, men jag tror de flesta har en annan bild av mig som person, nog om det...
Ni som tror att det är med nöje som jag skriver detta, ni har fel..
Jag gör det med tanke om att kunna upplysa vad som faktiskt kan hända om man inte tänker efter före...
Och ni som tänker det värsta om att det ska testas både för " oförsäkrade fordon, osäkra hjälmar och trimmade moppar och ett allmänt dåligt skick" till er kan jag bara säga, jag tillhör inte en av dem.....
Hur som helst....
Fick ett brev från tingsrätten i dag, de har bestämt bötesbeloppet, och det slutade på 12.000:-, detta för 0.81 promille i utandningsluften ( enligt polisrapporten ) ,jag får se hur jag går vidare med detta.
Har ej fått uppgifer om körkortet ännu, men jag fyller på med information vad det lider.
Väl mött.
Stefan
Re: JA HAAA så var det dags
Raketsport skrev:Till sist ang. fyllecykling, är motorn full så framförs nog inte cykeln så fort...
kejsaren skrev:Vad jag vet kan man lätt cykla i 50km/tim och mer därtill i nedförsbackarna
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: JA HAAA så var det dags
Så santkejsaren skrev:Raketsport skrev:Till sist ang. fyllecykling, är motorn full så framförs nog inte cykeln så fort...kejsaren skrev:Vad jag vet kan man lätt cykla i 50km/tim och mer därtill i nedförsbackarna
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: JA HAAA så var det dags
Lätt att tro att en otrimmad moped är ofarlig men med tanke på att det är ett antal kilo "oeftergivligt" material kan det bli en rejäl projektil med mycket levande kraft, i synnerhet tillsammans med en förare "i sina bästa år", på kanske 90- 100 kilo som adderar sin vikt till massan.
Om den massan träffar en skyddad människa hamnar i stort sett all kraft på det andra föremålet.
Om den massan träffar en skyddad människa hamnar i stort sett all kraft på det andra föremålet.